Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Cinquecento 700

Wawrzyniec Rozenberg
Pierwsze egzemplarze Fiata Cinquecento pojawiły się na polskich drogach w 1991 roku. Praktycznie przez siedem lat, był to najlepiej sprzedający się samochód w naszym kraju.

Pierwsze egzemplarze Fiata Cinquecento pojawiły się na polskich drogach w 1991 roku. Praktycznie przez siedem lat, czyli aż do zakończenia produkcji, był to najlepiej sprzedający się samochód w naszym kraju. Również na rynku aut używanych od początku cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Zresztą do dziś jest częstym przedmiotem transakcji giełdowych.
 


Fiat Cinquecento 700

Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Cinquecento z silnikiem o pojemności 700 cm sześc. charakteryzuje się słabymi osiągami, jest mało dynamiczny. Natomiast "dziewięćsetka" z dużymi sukcesami rywalizowała z zachodnimi konkurentami na wszystkich rynkach europejskich.

Na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gdańskim fiaty cinquecento są zawsze w dużym wyborze. Większość z nich to "siedemsetki". Podobnie jak inne małe auta łatwo znajdują nabywców. Są tanie, a różnica cen między rocznikami jest niewielka. Można więc wysnuć wniosek, że Cinquecento starzeją się powoli. Jest to nieco złudne twierdzenie, bowiem na samochody wycenione między 7 a 10 tys. zł jest duży popyt i przez to sprzedający zawyżają cenę wywoławczą, żeby opuszczać ją podczas negocjacji.

Zdzisław Ossowski ze Starogardu sprzedawał na giełdzie w Pruszczu Cinquecento 700 z 1997 roku. Wystawił cenę wywoławczą 8,2 tys. zł, ale zainteresowanych kupnem informował, że może ją obniżyć o kilkaset złotych. Auto miało zadbane wnętrze i czystą, bez śladów oleju, komorę silnikową. Karoseria lśniła lakierem i nawet najwięksi giełdowi szperacze nie znajdowali rdzawych plam.

Małe, przystępne auto
- Nawet tanie samochody nie psują się, jeśli są odpowiednio eksploatowane - powiedział Zdzisław Ossowski. - Jeździłem tym Cinquecento 1,5 roku, ale bez szaleństw i zgodnie z przepisami, toteż nie miałem powodu do narzekań. Auto nie nadaje się do dynamicznej jazdy. Wymaga też systematycznych, okresowych przeglądów i regulacji zapłonu. Za te pieniądze i w tym roczniku wybór jest niewielki: Maluch, Polonez i Daewoo Tico. Na tym tle mój "cienias" wygląda dość dobrze.

Zdaniem mechanika
- Cinquecento 700 to nie jest trwałe auto - surową ocenę wystawia Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu. - Do zbyt małego silnika zastosowano japoński gaźnik, który często niedomaga. Trudna regulacja sprawia, że wielu mechaników ma problemy z ustawieniem wolnych obrotów. Ponadto zbyt szybko, już po przebiegu 70 tys. km, zużywają się wałki rozrządu. Natomiast układ jezdny auta jest dobry. Łożyska, amortyzatory i inne elementy zawieszenia nie psują się zbyt często. Rdzy na karoserii Cinquecento należy spodziewać się po 5 latach, jeśli właściciel nie dbał o lakier, to nawet nieco wcześniej. Naprawy "siedemsetki" nie są łatwe. Mechanizmy są ciasno upchane, co powoduje konieczność częstego ich demontażu.
Fiat Cinquecento 700 jest popularnym samochodem na giełdach i łatwo go sprzedać.

Dane techniczne Cinquecento 700

Wymiary (mm)3227 x 1487 x 1435
Rozstaw osi (mm)2200
Rozstaw kół (mm)1270 przód, 1276 tył
Masa własna (kg)690
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1090
Objętość bagażnika (dm)170/810
Silnikrzędowy umieszczony poprz.,
2 cylindry i po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.)704
Moc (KM)30
Stopień sprężenia8,9
Skrzynie biegówczterobiegowe
Układ kierowniczybez wspomagania
Hamulcetarczowe z przodu, bębnowe z tyłu, bez ABS
Rozpędzanie 0 -100 km/godz. (sek.)30
Prędkość maksymalna (km/godz.)126
Zużycie paliwa przy 90 km/godz. (l)4,6
Zużycie paliwa w jeździe miejskiej (l)6,5

 
Historia Fiata Cinquecento
1991 r. uruchomienie produkcji
1993 r. zmiana pojemności silników z 903 na 899
1994 r. produkcja wersji sporting 1100
1998 r. zaprzestanie produkcji

Zalety i wady

  • Tania eksploatacja
  • Niskie zużycie paliwa
  • Dobra zwrotność
  • Konkurencyjna cena
  • Dostępne części i serwis
  • Małe ryzyko kradzieży
  • Słaby silnik
  • Niskie osiągi
  • Ubogie wyposażenie
  • Duży poziom hałasu
  • Szybkie zużycie karoserii

    Ceny części (w zł)
    Zderzak przedni 124,34
    Reflektor kompletny 154,60
    Piasta przedniego koła 124
    Rozrząd 55,23
    Klocki ham. komplet przód 96,10
    Tarcza hamulca przód 88,50
    Filtr oleju 12,40
    Filtr powietrza 12,60
    Amortyzator przód 124

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty