Fiat Bravo/Brava (1995 – 2002)

Andrzej Bartoszak
Fot. Fiat: Fiat Brava z nadwoziem 5-drzwiowym uchodzi za dość obszerny pojazd rodzinny. Zwraca uwagę ładna linia nadwozia. Oferta używanych samochodów jest dość bogata.
Fot. Fiat: Fiat Brava z nadwoziem 5-drzwiowym uchodzi za dość obszerny pojazd rodzinny. Zwraca uwagę ładna linia nadwozia. Oferta używanych samochodów jest dość bogata.
W drugiej połowie lat 90. Fiat był bliski zwycięstwa w walce rozgrywającej się w segmencie aut kompaktowych.

Prawdziwa walka pomiędzy europejskimi koncernami motoryzacyjnymi rozgrywa się w segmencie aut kompaktowych. W drugiej połowie lat 90. Fiat był bliski zwycięstwa w tych rozgrywkach.

 

Fot. Fiat: Fiat Brava z nadwoziem 5-drzwiowym uchodzi za dość obszerny pojazd rodzinny. Zwraca uwagę ładna linia nadwozia. Oferta używanych samochodów
Fot. Fiat: Fiat Brava z nadwoziem 5-drzwiowym uchodzi za dość obszerny pojazd rodzinny. Zwraca uwagę ładna linia nadwozia. Oferta używanych samochodów jest dość bogata.

Zaprezentowane w roku 1995 Fiaty Bravo i Brava zaskoczyły motoryzacyjną Europę. Nie rozwiązaniami technicznymi – były one wiernie skopiowane ze znanego wcześniej Tipo, auta, które zaowocowało co najmniej kilkunastoma kuzynami, występującymi we wszystkich trzech głównych markach Fiata. To co najbardziej spodobało się klientom i obserwatorom rynku, to stylizacja obu modeli oraz kompletność oferowanej gamy.

 

Kompakt Fiata dla każdego 

 

Auto kompaktowe z samego założenia jest uniwersalne, ale nie do tego stopnia, by nie mogły istnieć różne jego wersje. Do pewnego czasu uważano, że są

Fot. Fiat: Fiat Bravo – wersja 3-drzwiowa miała bardziej sportowych charakter. Modele Bravo/Brava cieszą się niezłą opinią użytkowników.
Fot. Fiat: Fiat Bravo – wersja 3-drzwiowa miała bardziej sportowych charakter. Modele Bravo/Brava cieszą się niezłą opinią użytkowników.

to: hatchback oraz dłuższe sedan i kombi. Fiat pokazał, że hatchback niejedno ma imię. Dokładniej, ma dwa imiona: Bravo - wersja trzydrzwiowa, krótsza, bardziej dynamiczna oraz Brava  - pięciodrzwiowa, bardziej rodzinna, ze spokojniejszą tablicą przyrządów i sporym bagażnikiem. Interesujące, że obie te odmiany pojawiły się na raz, oparte były na identycznej płycie podłogowej i mechanizmach, miały podobne, duże tylne drzwi, a jednak stworzyły, w opinii wielu, dwa bardzo różne samochody. Kolejnym zaskoczeniem było stworzenie przez Fiata auta dopracowanego, nieźle wykonanego, z wieloma wersjami wyposażeniowymi i dość dobrymi materiałami wykończeniowymi, oraz stylizowanego nowocześnie, zarówno z zewnątrz, jak i w kabinie. Jeżeli parze Bravo/Brava czegoś brakowało, to tylko godnej zaufania marki. Gdyby to był Volkswagen, podbiłby rynek, nie biorąc jeńców.

Fot. Fiat
Fot. Fiat

 

Od razu pełna gama

 

Fiat poszedł już w dniu debiutu tych samochodów pełnym frontem. Pojawiły się cztery silniki benzynowe (1.4 12V/ 80 KM, 1.6 16 V/103 KM, 1.8 16V/113 KM, oraz 2.0 20V (5 cylindrów), 147 KM. Był też diesel 1.9/65 KM. Spełniono więc oczekiwania kierowców chcących jeździć ekonomicznie oraz miłośników jazdy sportowej (ci mieli ów silnik pięciocylindrowy, w modelu Bravo HGT). Podwozie Bravo, wzorem Tipo, miało z przodu zawieszenie MacPherson, a z tyłu wahacze wleczone łożyskowane w łączącej je belce. Początkowo wszystkie odmiany miały skrzynie pięciobiegowe, potem pojawił się też czterobiegowy automat.

Dostępne było pełne wyposażenie obu modeli, z ABS, poduszkami powietrznymi, dedykowanym

Fot. Fiat: Oferowano tablice przyrządów z różnym położeniem wskaźników.  Radiomagnetofon jest na stałe wbudowany w tablicę przyrządów.
Fot. Fiat: Oferowano tablice przyrządów z różnym położeniem wskaźników. Radiomagnetofon jest na stałe wbudowany w tablicę przyrządów.

radiem i klimatyzacją, a wszystko za rozsądną cenę. Nic dziwnego, że samochody te, traktowane jako nierozłączna para, zdobyły tytuł Samochodu Roku 1996.

 

Trochę zgrzytów

 

Dlaczego zwycięskie Fiaty nie pokonały w pierwszym uderzeniu wszystkich europejskich i azjatyckich konkurentów? Wad i słabych punktów miały niewiele, ale dość szybko zorientowano się, że w pełni niezależne, ale zbyt ciężkie zawieszenie nie pozwala na uzyskanie wysokiego komfortu jazdy. Oba auta były zawsze stabilne, bezpieczne, ale stosunkowo mało komfortowe. Także hałas we wnętrzu – gdy chodzi o odgłosy pokonywania nierówności i dźwięk silników - nie był idealnie wytłumiony. Dobrą opinię miały hamulce, choć układ tarczowy z tyłu pojawiał się tylko w najmocniejszych odmianach. Polscy użytkownicy nigdy nie narzekali na brak trwałości zawieszenia, co samo w sobie jest już dobrym wynikiem, ale łożyskowanie tylnych wahaczy czasami ulegało jednak uszkodzeniom.

Bravo i Brava należały już do tej generacji Fiatów, która zupełnie nie rdzewiała. A więc – sporo zalet i tylko drobne wady, jednak w praktyce włoskie auta nie miały stuprocentowych argumentów przeciw coraz mocniejszej konkurencji.

Fot. Fiat: Wnętrze Brava jest przestronne.
Fot. Fiat: Wnętrze Brava jest przestronne.

Nienajlepszą opinię wyrobił tym samochodom silnik 1.4 12V - konstrukcja dość nieudana, w której nie poradzono sobie ze smarowaniem wałka rozrządu. Właściciele owych aut musieli po kilkakroć wymieniać i czyścić magistrale olejowe w głowicy, a często dochodziło też do kosztownej wymiany wałków i dźwigienek. Z kolei w jednostce 1,6 i 1,8 zdarzały się czasem awarie prowadzenia paska rozrządu.

Silnik 1.4 został wkrótce wymieniony na trwalszy i oszczędniejszy FIRE 1.2 16V/83 KM. Później do gamy dołączył też turbodiesel 1.9/75 i 100 KM, aż wreszcie supernowoczesny 1.9 JTD (common rail z bezpośrednim wtryskiem) 105 KM. Gdyby polecać Bravo diesla – to na pewno z tym ostatnim silnikiem. Jednak z czasem samochód ów zaczął się na tle konkurentów nieco starzeć. W roku 2001 przeprowadzono jego drobne odmłodzenie, ale rok 2002 był ostatnim, gdy produkowano Bravo/Bravę. Co interesujące, dzisiaj największym argumentem za kupnem tego modelu, prócz ciągle rozsądnej ceny i pakowności modelu pięciodrzwiowego, jest stylizacja, która nadal wyróżnia go na tle innych Fiatów i nie tylko...    

 

Ceny używanych Bravo/Brava. Szeroka jest jedynie oferta pięciodrzwiowej wersji - Brava. Te samochody zazwyczaj oferuje się w cenie Bravo, choć w salonie były wyraźnie tańsze. Z kolei jedynie trzydrzwiowe Bravo pojawiają się z silnikami większymi niż 1.6.

 

 

Bravo/Brava 1.6

Bravo/Brava 1.4 (od 1999 –1.2)

1996

15 000/16 000 zł

14 000/16 000 zł

1997

16 000/17 500 zł

16 500/17 500 zł

1998

19 000/20 000 zł

18 500/19 000 zł

1999

21 500/20 000 zł

20 000/20 000 zł

2000

25 000/25 000 zł

24 000/24 000 zł

2001

-/28 000 zł

-/24 500 zł

 

Ceny niektórych części oryginalnych. Część z nich można nabyć w sieciach dystrybucji części markowych ale nieoryginalnych, w cenach znacznie niższych.

 

Bravo/Brava 1.6

Ceny części oryginalnych

Przedni reflektor

583 zł

Przedni błotnik

460 zł

Przedni zderzak

1050/477 zł (do lak./czarny)

Kompletne sprzęgło

732/353 zł (nowe/regenerowane)

Przednie okładziny hamulcowe

187 zł

Tłumik końcowy (dwa tylne)

1165 zł

Rozrząd kompletny (pasek + napinacz)

157 +84 +117 zł

 

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie