Chociaż wyprodukowanie brzydkiego auta kosztuje tle samo co ładnego, producenci nie zawsze biorą to pod uwagę. A podobno ładne samochody sprzedają się lepiej.
Stratedzy Renaulta i Fiata uznali, że na tzw. tanich rynkach najlepiej sprzedawać się będą auta z nadwoziem typu sedan i ogromnym bagażnikiem. Założono bowiem, że rodzina o małym dochodzie będzie przewoziła dużo pakunków, toreb i sakwojaży. Renaulta Clio z hatchbacka przerobiono na sedana i powstała Thalia. Fiat przeciwstawił mu model Albea (wcześniej Siena). Oba pojazdy wyróżniają się mało proporcjonalną sylwetką i nawet włoski mistrz designu
Giugiaro niewiele pomógł, opracowując nadwozie Albei. Porównujemy Fiata Albea napędzanego silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM i Renaulta Thalia z silnikiem 1,4 l/75 KM.
Cechy szczególne
Fiat i Renault mają bardzo zbliżoną długość - ok. 420 cm i podobny rozstaw osi. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, jednak z tyłu jest go już zdecydowanie
mniej. Szczególnie w Thalii pasażerom tylnych siedzeń brakuje miejsca nad głową. Design wnętrza Thalii, a szczególnie tablicy przyrządów jest zbliżony do Clio poprzedniej generacji. Dość nisko rozmieszczono pokrętła do regulacji wentylacji. Wnętrze Fiata zaprojektowano ergonomicznie, a stylizacja tablicy przyrządów może się podobać. Efekt psuje nieco przeciętna jakość plastików w Fiacie i Renaulcie. W Fiacie i Renault standardowo
zamontowano regulowaną kolumnę kierownicy. Zdaniem specjalistów od reklamy największą zaletą tych aut jest pojemny bagażnik. A Fiacie ma on objętość 515 l, a w Renault - 510 l. Zawiasy pokrywy Thalii wnikają do przestrzeni bagażowej, co zmniejsza jej użyteczną objętość. Wady tej nie ma Fiat.
Silniki
Fiat napędzany jest nowoczesnym , 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM, wykorzystywanym również w innych modelach tego koncernu. Natomiast w Thalii wykorzystano niezbyt nowoczesny silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Obie jednostki napędowe uzyskują identyczną wartość
maksymalnego momentu obrotowego. Zgodnie z oczekiwaniami nieco bardziej oszczędnym pojazdem jest Fiat, chociaż różnica jest bardzo niewielka. Oba silniki wymagają częstej zmiany biegów, a te lepiej zmieniają się w Fiacie.
Wrażenia z jazdy
Nieco szybszym pojazdem jest Thalia, która do prędkości 100 km/h osiąga krótszy czas. W obu autach dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silników na wysokich obrotach -
powyżej 4000 obr/min, co powoduje wzmożony hałas. Dość miękkie zawieszenie Fiata lepiej niweluje nierówności naszych dróg niż zawieszenie Thalii. Oba auta nie są zbyt stabilne podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Fiat i Renault mają zbliżoną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Thalia i Albea najlepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, gdyż poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. Bardziej cichym autem jest Fiat. Za to Renault ma wydajniejszy układ hamowania. Droga
hamowania Fiata z prędkości 100 km/h wynosi aż 43,6 m - o blisko 4 m za dużo.
Podsumowanie
Fiat Albea i Renault Thalia to zbliżone konstrukcyjnie pojazdy, których największą zaletą jest duży bagażnik. Mimo sporych rozmiarów nadwozia, wnętrze nie jest zbyt przestronne. W najtańszej wersji wyposażenia Fiat Albea kosztuje 34 990 zł i w skład wyposażenia standardowego wchodzą poduszka powietrzna kierowcy oraz wspomaganie układu kierowniczego. Renault Thalia w cenie 35 750 zł ma tylko 2 poduszki powietrze, a wspomaganie układu kierowniczego trzeba dokupić ekstra. Wyposażenie obu pojazdów jest nadzwyczaj skromne i dokupienie innych elementów podnosi cenę do ok. 40 tys. zł. Za tę kwotę można już kupić samochód nowszej generacji, np. Skodę Fabię, Kię Rio, Hyundaia Accent, a nawet Mitsubishi Colta, chociaż niekoniecznie z nadwoziem sedan. Ci nabywcy, którym nie zależy na dużym bagażniku, mają więc jeszcze trudniejszy wybór.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Fiat Albea | Renault Thalia |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | | + |
Dynamika | | + |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Wybrane dane techniczne:
| Fiat Albea | Renault Thalia |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1242 | 1390 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 80/5000 | 75/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 114/4000 | 114/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 13,5 | 12,5 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 12,1 | 12,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 162 | 170 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 43,6 | 41,4 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 515 | 510 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 47 | 50 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,7/9,4 | 5,7/9,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 419 x 170 x 149 | 417 x 164 x 144 |
Rozstaw osi (cm): | 244 | 247 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena zalecana przez producenta (zł): | 34 990 | 35 750 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Fiat Albea Active | Renault Thalia Access |
Poduszki powietrzne | 1 | 2 |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | - |
Regulowana kolumna kierownicy | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?