Fiat Albea kontra Renault Thalia

Ryszard Polit
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Udostępnij:
Wyprodukowanie brzydkiego auta kosztuje tle samo co ładnego. Producenci nie zawsze biorą to pod uwagę. A podobno ładne samochody sprzedają się lepiej.

Chociaż wyprodukowanie brzydkiego auta kosztuje tle samo co ładnego, producenci nie zawsze biorą to pod uwagę. A podobno ładne samochody sprzedają się lepiej.

 

Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.

Stratedzy Renaulta i Fiata uznali, że na tzw. tanich rynkach najlepiej sprzedawać się będą auta z nadwoziem typu sedan i ogromnym bagażnikiem. Założono bowiem, że rodzina o małym dochodzie będzie przewoziła dużo pakunków, toreb i sakwojaży. Renaulta Clio z hatchbacka przerobiono na sedana i powstała Thalia. Fiat przeciwstawił mu model Albea (wcześniej Siena). Oba pojazdy wyróżniają się mało proporcjonalną sylwetką i nawet włoski mistrz designu

Fot. Renault: Renault Thalia wykorzystuje elementy modelu Clio II, ale ma długość zbliżoną do Fiata Albea.
Fot. Renault: Renault Thalia wykorzystuje elementy modelu Clio II, ale ma długość zbliżoną do Fiata Albea.

Giugiaro niewiele pomógł, opracowując nadwozie Albei. Porównujemy Fiata Albea napędzanego silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM i Renaulta Thalia z silnikiem 1,4 l/75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Fiat i Renault mają bardzo zbliżoną długość - ok. 420 cm i podobny rozstaw osi. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, jednak z tyłu jest go już zdecydowanie

Fot. Fiat: Albea oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM.
Fot. Fiat: Albea oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM.

mniej. Szczególnie w Thalii pasażerom tylnych siedzeń brakuje miejsca nad głową. Design wnętrza Thalii, a szczególnie tablicy przyrządów jest zbliżony do Clio poprzedniej generacji. Dość nisko rozmieszczono pokrętła do regulacji wentylacji. Wnętrze Fiata zaprojektowano ergonomicznie, a stylizacja tablicy przyrządów może się podobać. Efekt psuje nieco przeciętna jakość plastików w Fiacie i Renaulcie. W Fiacie i Renault standardowo

Fot. Renault: Silnik Thalii z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Renault jest nieco szybszy od Fiata.
Fot. Renault: Silnik Thalii z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Renault jest nieco szybszy od Fiata.

zamontowano regulowaną kolumnę kierownicy. Zdaniem specjalistów od reklamy największą zaletą tych aut jest pojemny bagażnik. A Fiacie ma on objętość 515 l, a w Renault - 510 l. Zawiasy pokrywy Thalii wnikają do przestrzeni bagażowej, co zmniejsza jej użyteczną objętość. Wady tej nie ma Fiat. 

Fot. Fiat: Na tylnej kanapie Albei wysokim osobom może brakować miejsca.
Fot. Fiat: Na tylnej kanapie Albei wysokim osobom może brakować miejsca.

 

Silniki

 

Fiat napędzany jest nowoczesnym , 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM, wykorzystywanym również w innych modelach tego koncernu. Natomiast w Thalii wykorzystano niezbyt nowoczesny silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Obie jednostki napędowe uzyskują identyczną wartość

Fot. Renault: Również w Renault na tylnej kanapie miejsca nie jest zbyt dużo.
Fot. Renault: Również w Renault na tylnej kanapie miejsca nie jest zbyt dużo.

maksymalnego momentu obrotowego. Zgodnie z oczekiwaniami nieco bardziej oszczędnym pojazdem jest Fiat, chociaż różnica jest bardzo niewielka. Oba silniki wymagają częstej zmiany biegów, a te lepiej zmieniają się w Fiacie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nieco szybszym pojazdem jest Thalia, która do prędkości 100 km/h osiąga krótszy czas. W obu autach dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silników na wysokich obrotach -

Fot. Fiat: Tablica przyrządów Albei jest czytelna.
Fot. Fiat: Tablica przyrządów Albei jest czytelna.

powyżej 4000 obr/min, co powoduje wzmożony hałas. Dość miękkie zawieszenie Fiata lepiej niweluje nierówności naszych dróg niż zawieszenie Thalii. Oba auta nie są zbyt stabilne podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Fiat i Renault mają zbliżoną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Thalia i Albea najlepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, gdyż poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. Bardziej cichym autem jest Fiat. Za to Renault ma wydajniejszy układ hamowania. Droga

Fot. Renault: Design tablicy przyrządów Thalii jest typowy dla Renault.
Fot. Renault: Design tablicy przyrządów Thalii jest typowy dla Renault.

hamowania Fiata z prędkości 100 km/h wynosi aż 43,6 m - o blisko 4 m za dużo.

 

Podsumowanie

 

Fiat Albea i Renault Thalia to zbliżone konstrukcyjnie pojazdy, których największą zaletą jest duży bagażnik. Mimo sporych rozmiarów nadwozia, wnętrze nie jest zbyt przestronne. W najtańszej wersji wyposażenia Fiat Albea kosztuje 34 990 zł i w skład wyposażenia standardowego wchodzą poduszka powietrzna kierowcy oraz wspomaganie układu kierowniczego. Renault Thalia w cenie 35 750 zł ma tylko 2 poduszki powietrze, a wspomaganie układu kierowniczego trzeba dokupić ekstra. Wyposażenie obu pojazdów jest nadzwyczaj skromne i dokupienie innych elementów podnosi cenę do ok. 40 tys. zł. Za tę kwotę można już kupić samochód nowszej generacji, np. Skodę Fabię, Kię Rio, Hyundaia Accent, a nawet Mitsubishi Colta, chociaż niekoniecznie z nadwoziem sedan. Ci nabywcy, którym nie zależy na dużym bagażniku, mają więc jeszcze trudniejszy wybór.    

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Albea

Renault Thalia 

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Albea

Renault Thalia

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1242

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

80/5000

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

114/4000

114/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,5

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,1

12,2

Prędkość maksymalna (km/h):

162

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

43,6

41,4

Pojemność bagażnika (dm3):

515

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

47

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/9,4

5,7/9,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

419 x 170 x 149

417 x 164 x 144

Rozstaw osi (cm):

244

247

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez producenta (zł):

34 990

35 750

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Albea Active

Renault Thalia Access

Poduszki powietrzne

1

2

Wspomaganie układu kierowniczego

S

-

Regulowana kolumna kierownicy

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie