Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Albea kontra Renault Thalia

Ryszard Polit
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Wyprodukowanie brzydkiego auta kosztuje tle samo co ładnego. Producenci nie zawsze biorą to pod uwagę. A podobno ładne samochody sprzedają się lepiej.

Chociaż wyprodukowanie brzydkiego auta kosztuje tle samo co ładnego, producenci nie zawsze biorą to pod uwagę. A podobno ładne samochody sprzedają się lepiej.

 

Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.
Fot. Fiat: Albea to propozycja Fiata dla mniej zamożnych rodzin. Największą atrakcją tego auta jest duży bagażnik o pojemności 515 l.

Stratedzy Renaulta i Fiata uznali, że na tzw. tanich rynkach najlepiej sprzedawać się będą auta z nadwoziem typu sedan i ogromnym bagażnikiem. Założono bowiem, że rodzina o małym dochodzie będzie przewoziła dużo pakunków, toreb i sakwojaży. Renaulta Clio z hatchbacka przerobiono na sedana i powstała Thalia. Fiat przeciwstawił mu model Albea (wcześniej Siena). Oba pojazdy wyróżniają się mało proporcjonalną sylwetką i nawet włoski mistrz designu

Fot. Renault: Renault Thalia wykorzystuje elementy modelu Clio II, ale ma długość zbliżoną do Fiata Albea.
Fot. Renault: Renault Thalia wykorzystuje elementy modelu Clio II, ale ma długość zbliżoną do Fiata Albea.

Giugiaro niewiele pomógł, opracowując nadwozie Albei. Porównujemy Fiata Albea napędzanego silnikiem 1,2 l o mocy 80 KM i Renaulta Thalia z silnikiem 1,4 l/75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Fiat i Renault mają bardzo zbliżoną długość - ok. 420 cm i podobny rozstaw osi. Na przednich siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, jednak z tyłu jest go już zdecydowanie

Fot. Fiat: Albea oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM.
Fot. Fiat: Albea oferowana jest wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM.

mniej. Szczególnie w Thalii pasażerom tylnych siedzeń brakuje miejsca nad głową. Design wnętrza Thalii, a szczególnie tablicy przyrządów jest zbliżony do Clio poprzedniej generacji. Dość nisko rozmieszczono pokrętła do regulacji wentylacji. Wnętrze Fiata zaprojektowano ergonomicznie, a stylizacja tablicy przyrządów może się podobać. Efekt psuje nieco przeciętna jakość plastików w Fiacie i Renaulcie. W Fiacie i Renault standardowo

Fot. Renault: Silnik Thalii z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Renault jest nieco szybszy od Fiata.
Fot. Renault: Silnik Thalii z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Renault jest nieco szybszy od Fiata.

zamontowano regulowaną kolumnę kierownicy. Zdaniem specjalistów od reklamy największą zaletą tych aut jest pojemny bagażnik. A Fiacie ma on objętość 515 l, a w Renault - 510 l. Zawiasy pokrywy Thalii wnikają do przestrzeni bagażowej, co zmniejsza jej użyteczną objętość. Wady tej nie ma Fiat. 

Fot. Fiat: Na tylnej kanapie Albei wysokim osobom może brakować miejsca.
Fot. Fiat: Na tylnej kanapie Albei wysokim osobom może brakować miejsca.

 

Silniki

 

Fiat napędzany jest nowoczesnym , 4-cylindrowym, 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 80 KM, wykorzystywanym również w innych modelach tego koncernu. Natomiast w Thalii wykorzystano niezbyt nowoczesny silnik z dwoma zaworami w cylindrze, który z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM mocy. Obie jednostki napędowe uzyskują identyczną wartość

Fot. Renault: Również w Renault na tylnej kanapie miejsca nie jest zbyt dużo.
Fot. Renault: Również w Renault na tylnej kanapie miejsca nie jest zbyt dużo.

maksymalnego momentu obrotowego. Zgodnie z oczekiwaniami nieco bardziej oszczędnym pojazdem jest Fiat, chociaż różnica jest bardzo niewielka. Oba silniki wymagają częstej zmiany biegów, a te lepiej zmieniają się w Fiacie.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nieco szybszym pojazdem jest Thalia, która do prędkości 100 km/h osiąga krótszy czas. W obu autach dynamiczna jazda wymaga utrzymywania silników na wysokich obrotach -

Fot. Fiat: Tablica przyrządów Albei jest czytelna.
Fot. Fiat: Tablica przyrządów Albei jest czytelna.

powyżej 4000 obr/min, co powoduje wzmożony hałas. Dość miękkie zawieszenie Fiata lepiej niweluje nierówności naszych dróg niż zawieszenie Thalii. Oba auta nie są zbyt stabilne podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Fiat i Renault mają zbliżoną konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Thalia i Albea najlepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, gdyż poziom hałasu nie jest zbyt wysoki. Bardziej cichym autem jest Fiat. Za to Renault ma wydajniejszy układ hamowania. Droga

Fot. Renault: Design tablicy przyrządów Thalii jest typowy dla Renault.
Fot. Renault: Design tablicy przyrządów Thalii jest typowy dla Renault.

hamowania Fiata z prędkości 100 km/h wynosi aż 43,6 m - o blisko 4 m za dużo.

 

Podsumowanie

 

Fiat Albea i Renault Thalia to zbliżone konstrukcyjnie pojazdy, których największą zaletą jest duży bagażnik. Mimo sporych rozmiarów nadwozia, wnętrze nie jest zbyt przestronne. W najtańszej wersji wyposażenia Fiat Albea kosztuje 34 990 zł i w skład wyposażenia standardowego wchodzą poduszka powietrzna kierowcy oraz wspomaganie układu kierowniczego. Renault Thalia w cenie 35 750 zł ma tylko 2 poduszki powietrze, a wspomaganie układu kierowniczego trzeba dokupić ekstra. Wyposażenie obu pojazdów jest nadzwyczaj skromne i dokupienie innych elementów podnosi cenę do ok. 40 tys. zł. Za tę kwotę można już kupić samochód nowszej generacji, np. Skodę Fabię, Kię Rio, Hyundaia Accent, a nawet Mitsubishi Colta, chociaż niekoniecznie z nadwoziem sedan. Ci nabywcy, którym nie zależy na dużym bagażniku, mają więc jeszcze trudniejszy wybór.    

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Fiat Albea

Renault Thalia 

Przestronność wnętrza

Remis

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

 

+

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

 

Wyposażenie

Remis

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Fiat Albea

Renault Thalia

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1242

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

80/5000

75/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

114/4000

114/4250

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,5

12,5

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

12,1

12,2

Prędkość maksymalna (km/h):

162

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

43,6

41,4

Pojemność bagażnika (dm3):

515

510

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

47

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,7/9,4

5,7/9,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

419 x 170 x 149

417 x 164 x 144

Rozstaw osi (cm):

244

247

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena zalecana przez producenta (zł):

34 990

35 750

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Fiat Albea Active

Renault Thalia Access

Poduszki powietrzne

1

2

Wspomaganie układu kierowniczego

S

-

Regulowana kolumna kierownicy

S

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty