Fiat 600

Dariusz Lisowski, Adrian Werner
Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód przypominający dzisiejszego fiata Seicento.

Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód, który zmotoryzował Włochy.Nadwozie tego autka opracował włoski stylista Dante Giacosa. Samochód w kształcie opływowej łezki, z jednostką napędową umieszczoną z tyłu, blacharką zabezpieczoną przed korozją metodą oksydowania i zgrzewanymi elementami nadwozia, jak na owe czasy był nie lada nowością.
Właśnie takie auto trafiło do kolekcji Pawła Taraszkiewicza, który jest właścicielem kilku starych pojazdów.

- Pierwszy samochód kupiłem w 1994 roku za 200 złotych -mówi Paweł Taraszkiewicz. - Była to Zastava 750. Pojazd był zarejestrowany i sprawny. Następny nabytek to Fiat 600. Karoseria w tym samochodzie praktycznie nie istniała, spustoszona przez korozję, ale za to silnik i skrzynia biegów były jak nowe. Podstawą do odbudowy Fiacika był pojazd odnaleziony w starej szopie w Kościerzynie. Miał skorodowany przód, zatarty silnik, ale reszta wymagała jedynie kosmetyki.

- Właściciel bardzo niechętnie rozmawiał o sprzedaży - wspomina Paweł Taraszkiewicz. Co ja z tego będę miał? - pytał, ale gdy usłyszał: 1000 złotych natychmiast zmienił nastawienie. I tak wiosną 1996 roku stałem się posiadaczem ósmego z kolei Fiata.
Szybko rozpocząłem rekonstrukcję. Przednie błotniki dostarczono mi z Argentyny, zderzaki z Niemiec, a nowe zawieszenia, felgi i emblematy zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym w Jugosławii. Pełną konserwację i dobieranie koloru wykonywano na podstawie katalogów Fiata z lat 60. Układ wydechowy został zrobiony od nowa przez jedną z renomowanych gdańskich firm, która jak się okazało, posiada jeszcze oryginalne kształtki do wyrobu tłumików dla tego modelu Fiata. Bardzo dużo części pasuje z Malucha, zaś silnik do złudzenia przypomina jednostkę napędową Cinquecento 900 - różnice są jedynie w osprzęcie. Tapicerka z białego skaju, licznik z oryginalnym przebiegiem 66000 kilometrów, wsteczne lusterko z wbudowaną lampką, delikatne akcenty chromowanych detali - to elementy, które nadają samochodowi wiele wdzięku - kończy Paweł Taraszkiewicz.
Samochód Pawła mogliśmy oglądać podczas ubiegłorocznej prezentacji Fiata Seicento, na targach Motoexpo na stoisku Stowarzyszenia Miłośników Pojazdów Zabytkowych.
Wybrane dane techniczne
- silnik o pojemności 633 ccm

- zużycie paliwa w cyklu miejskim 5,5 l/100km

- silnik czterocylindrowy chłodzony cieczą

- czterostopniowa skrzynia biegów
Historia Fiata 600
- 1899 powstanie firmy FIAT

- 1955 premiera Fiata 600

- 1969 zakończenie produkcji Fiata 600

- 1970 rozpoczęcie produkcji Seata 600 w Hiszpanii i Zastavy 750 w Jugosławii (oba samochody na bazie Fiata 600)

- w dalszym ciągu Fiat 600 produkowany jest w Turcji pod nazwą Zastawa 850 LC/LE - części chromowane zastąpiono w niej czarnymi plastikami.

- 1998 rozpoczęcie produkcji w Polsce Fiata 600 (Seicento).

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie