Fiat 600

Dariusz Lisowski, Adrian Werner
Udostępnij:
Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód przypominający dzisiejszego fiata Seicento.

Minęły już 44 lata, kiedy podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowano mały samochód, który zmotoryzował Włochy.Nadwozie tego autka opracował włoski stylista Dante Giacosa. Samochód w kształcie opływowej łezki, z jednostką napędową umieszczoną z tyłu, blacharką zabezpieczoną przed korozją metodą oksydowania i zgrzewanymi elementami nadwozia, jak na owe czasy był nie lada nowością.
Właśnie takie auto trafiło do kolekcji Pawła Taraszkiewicza, który jest właścicielem kilku starych pojazdów.

- Pierwszy samochód kupiłem w 1994 roku za 200 złotych -mówi Paweł Taraszkiewicz. - Była to Zastava 750. Pojazd był zarejestrowany i sprawny. Następny nabytek to Fiat 600. Karoseria w tym samochodzie praktycznie nie istniała, spustoszona przez korozję, ale za to silnik i skrzynia biegów były jak nowe. Podstawą do odbudowy Fiacika był pojazd odnaleziony w starej szopie w Kościerzynie. Miał skorodowany przód, zatarty silnik, ale reszta wymagała jedynie kosmetyki.

- Właściciel bardzo niechętnie rozmawiał o sprzedaży - wspomina Paweł Taraszkiewicz. Co ja z tego będę miał? - pytał, ale gdy usłyszał: 1000 złotych natychmiast zmienił nastawienie. I tak wiosną 1996 roku stałem się posiadaczem ósmego z kolei Fiata.
Szybko rozpocząłem rekonstrukcję. Przednie błotniki dostarczono mi z Argentyny, zderzaki z Niemiec, a nowe zawieszenia, felgi i emblematy zakupiłem w sklepie motoryzacyjnym w Jugosławii. Pełną konserwację i dobieranie koloru wykonywano na podstawie katalogów Fiata z lat 60. Układ wydechowy został zrobiony od nowa przez jedną z renomowanych gdańskich firm, która jak się okazało, posiada jeszcze oryginalne kształtki do wyrobu tłumików dla tego modelu Fiata. Bardzo dużo części pasuje z Malucha, zaś silnik do złudzenia przypomina jednostkę napędową Cinquecento 900 - różnice są jedynie w osprzęcie. Tapicerka z białego skaju, licznik z oryginalnym przebiegiem 66000 kilometrów, wsteczne lusterko z wbudowaną lampką, delikatne akcenty chromowanych detali - to elementy, które nadają samochodowi wiele wdzięku - kończy Paweł Taraszkiewicz.
Samochód Pawła mogliśmy oglądać podczas ubiegłorocznej prezentacji Fiata Seicento, na targach Motoexpo na stoisku Stowarzyszenia Miłośników Pojazdów Zabytkowych.
Wybrane dane techniczne
- silnik o pojemności 633 ccm

- zużycie paliwa w cyklu miejskim 5,5 l/100km

- silnik czterocylindrowy chłodzony cieczą

- czterostopniowa skrzynia biegów
Historia Fiata 600
- 1899 powstanie firmy FIAT

- 1955 premiera Fiata 600

- 1969 zakończenie produkcji Fiata 600

- 1970 rozpoczęcie produkcji Seata 600 w Hiszpanii i Zastavy 750 w Jugosławii (oba samochody na bazie Fiata 600)

- w dalszym ciągu Fiat 600 produkowany jest w Turcji pod nazwą Zastawa 850 LC/LE - części chromowane zastąpiono w niej czarnymi plastikami.

- 1998 rozpoczęcie produkcji w Polsce Fiata 600 (Seicento).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie