Fiat 500X. Z genami Jeepa

Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Udostępnij:
Świeżutki crossover Fiata zaczerpnął styl z „pięćsetki”, a układ napędowy z Jeepa. Czy z połączenia dwóch legend narodzi się nowa? W Polsce zadebiutuje pod koniec lutego przyszłego roku.
Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Na pewno bardzo by tego chcieli twórcy Fiata 500X. Nadwozie nawiązuje do dawnej „pięćsetki”. Styliści skopiowali jej obłą formę, co robi doskonałe wrażenie, ale odbija się negatywnie np. na pojemności bagażnika. Lecz kto myślałby o tobołkach do zabrania, gdy ma przed sobą wydestylowane Włochy z ich niewymuszoną elegancją? Poza tym 500X wyraźnie różni się od Jeepa Renegade, a o to między innymi chodziło.

Z punktu widzenia inżyniera 500X i Renegade to właściwie identyczne samochody z tą samą płytą podłogową. Mają ten sam rozstaw osi, zbliżone wymiary, a główne podzespoły, w tym silniki, są wspólne. Różnice pojawiają się w układzie przeniesienia napędu.

Zarówno Fiat, jak i Jeep oferowane są z napędem 4x2 lub 4x4. Jeep proponuje jednak dwa warianty napędu obu osi, Fiat natomiast dwie wersje przedniego napędu. Druga wzbogacona jest o układ „Traction Plus”. Wykorzystuje on system ESC i przyhamowuje ślizgające się koło, czym naśladuje działanie blokady mechanizmu różnicowego. W napędzie 4x4 występuje sprzęgło wielopłytkowe, które rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną oś.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Do sterowania układem napędowym służy pokrętło „Mood Selector” w kabinie, które znajdziemy we wszystkich wersjach 500X oprócz bazowej Pop. Podstawowy program „Auto” jest odpowiedni do ekonomicznej jazdy na co dzień. „Sport” zmienia sterowanie silnikiem, sposób pracy ESC oraz „usztywnia” układ kierowniczy, dostarczając bardziej „sportowych” wrażeń. Ostatni, trzeci tryb ułatwia poruszanie się w trudnym terenie i nazywa się i działa odmiennie, w zależności od tego czy mamy do czynienia z Fiatem przednionapędowym, przednionapędowym z systemem „Traction Plus” czy wersją 4x4. Zawsze jednak dąży do zwiększenia przyczepności i jest pomocny gdy ślisko lub grząsko.

Na początek 500X dostanie silnik benzynowy 1,4 MultiAir2 o mocy 140 KM oraz dwa diesle MultiJet II: 120-konny 1,6 oraz 140-konny, 2-litrowy. MultiAir i 120-konny MultiJet występują z 6-biegową skrzynką ręczną, a 140-konny diesel wyłącznie z 9-biegowym „automatem” firmy ZF. Później dojdą jeszcze benzynowe 1,6 E-torQ o mocy 110 KM z pięciobiegową, ręczną skrzynką i przednim napędem oraz 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 i Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i mocy 187 KM – obydwa z 9-biegowym automatem i napędem 4x4. Niektóre silniki, w tym Tigershark, będą dostępne tylko na wybranych rynkach.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Nowy Fiat ma pięć wersji wyposażenia: Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus. Już w podstawowej jest m.in. system ESC, elektrycznie sterowane szyby oraz elektryczny hamulec postojowy. Jednak crossover jest specyficznym samochodem. Kupuje się go dlatego, że się wyróżnia i dostarcza zabawy. A zabawa robi się tym ciekawsza, im droższa wersja. To, co znacząco polepsza wrażenia z obcowania z 500X znajdziemy dopiero w bogatszym wariancie Popstar, który ma „Mood Selector”, system Uconnect z 5-calowym ekranem i ręczną klimatyzację. Napęd 4x4 jest proponowany i to na zamówienie dopiero w wariancie Cross.

Do stworzenia własnego, niepowtarzalnego Fiacika zachęca również gama akcesoriów oferowana pod zapożyczoną od Chryslera marką Mopar, w Stanach wręcz legendarną. Można mieć specjalne obudowy lusterek, paski na masce czy dachu albo wyjątkową obudowę kluczyka. Są też dodatki praktyczne, np., boksy na dach czy osłony, siatki i poprzeczki do porządkowania rzeczy przewożonych w bagażniku.

Fiat 500X / Fot. Michał Kij
Fiat 500X / Fot. Michał Kij

Fiat jest otwarty na propozycje i to jedna z jego głównych zalet. Inne przejawiają się w sposobie, w jaki samochód zawiera przyjaźń z kierowcą. Już pierwszy kontakt jest bardzo przyjemny. Tańsze modele, z lakierowanym fragmentem tablicy rozdzielczej mają w tym momencie pewną przewagę. Łatwiej w nich uchwycić ducha dawnej „pięćsetki”. Droższe, z okładziną udającą zdaniem projektantów żeliwo, nie są tak przekonujące, ale pewnie to rzecz gustu. Fiatem bardzo przyjemnie się jeździ, zarówno „automatem”, jak i „manualem” z prowokującą do głębokiego uścisku, okrąglutką gałką na szczycie dźwigni zmiany biegów. Samochód chętnie się rozpędza, a w trybie „Sport” ma zawadiacki wdzięk. Własności terenowe wersji 4x4 są wystarczające do turystycznych wypadów w obłaskawioną głuszę.

Fiat jest wygodny również dla maniaków urządzeń zapewniających łączność i rozrywkę. Wejścia, do których można je podłączyć są na wierzchu, w pobliżu korytka, w którym można spokojnie zostawić odtwarzacz mp3 czy smartfon. Fabryczny system Uconnect w wersji LIVE pozwala stale być w kontakcie z siecią i jej olbrzymimi zasobami, np. setkami tysięcy stacji radiowych i milionami utworów muzycznych. Fiat 500X zabawia podróżnych na wiele sposobów, a ostra jazda bez trzymanki ma w nim kilka wymiarów, niekoniecznie związanych z łamaniem ograniczeń prędkości.

Fiat 500X i konkurenci:

Marka/model

Fiat 500X Cross 2,0 MultiJet II 4x4 Opel Mokka Enjoy 1,7 CDTI 4x4 Skoda Yeti Ambition 2,0 TDI 140 KM 4x4

 

Cena (zł)

 bd       88 500 99 400    

Typ nadwozia/liczba drzwi

 hatchback/5hatchback/5 kombi/5 

Liczba miejsc

 5 5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

 4273/1796/16084278/1777/1646        4332/1793/1691 

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1545/1545  1540/1540 1531/1527 

Rozstaw osi (mm)

2570  2555  2576 

Masa własna (kg)

 14951375  1460 

Pojemność bagażnika (l)*

 350/1000365/1372         416/1760

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 4853        60 

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy olej napędowy olej napędowy 

Pojemność (cm3)

1956  16861968 

Liczba cylindrów

 4

Napędzana oś

 4x4 4x44x4 

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

automatyczna/9 manualna/6 manualna/6 

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

140 przy 4000    130 przy 4000     

140 przy 4200

 

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

350 przy 1750 300 przy 2000-2500    320 przy 1750-2500 

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

 9,8    9,6    9,9 

Prędkość maksymalna (km/h)

 190190 190

Średnie spalanie (l/100 km)

  5,5 4,5 5,8 

Emisja CO2 (g/km)

   144  120 152

*przy rozłożonych fotelach/maksymalna przy złożonych fotelach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie