Sukces, jaki na wielu rynkach odniósł Fiat 500, zachęcił włoski koncern do wprowadzenia do produkcji innych interpretacji kultowego auta - z tego powodu powstały odmiany 500L i testowana 500X. Ten włoski crossover został zaprezentowany w 2014 roku. Jest on technicznym bliźniakiem Jeepa Renegade, z którym dzieli płytę podłogową i źródła napędu. Oba auta są produkowane w tej samej fabryce we włoskim mieście Melfi.
Po pierwsze styl
Stylistyczne nawiązania do „zwykłego” Fiata 500 są widoczne na pierwszy rzut oka. 500X czerpie garściami z dziedzictwa włoskiej marki, które bez wątpienia budzi szacunek. Obłe kształty tego crossovera przypominają miejską pięćsetkę, ale w żaden sposób nie da się pomylić obu tych aut. Podróżujący 500X ani przez moment nie zapomną, jakim autem jadą - logo „500” jest obecne w wielu miejscach samochodu, zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie pasażerskiej. Warto wspomnieć na ten przykład obudowy przednich lamp, panel na desce rozdzielczej, czy chociażby malutki zatrzask zapinający mieszek selektora automatycznej skrzyni biegów. Niebieski kolor nadwozia (dopłata 2600 zł) ma kontynuację we wnętrzu auta, gdzie przez całą długość tablicy przyrządów jest poprowadzony lakierowany pas. Dbałość o detale w tym przypadku zasługuje na uznanie.
Przestrzeni wewnątrz nie brakuje - cztery osoby o wzroście do 180 cm będą podróżowały wygodnie. Jeżeli z tyłu usiądą wyżsi pasażerowie, będą dotykali głowami podsufitki. Fotel kierowcy ma szeroki zakres regulacji, oferuje niezłe trzymanie boczne i byłby bardzo wygodny, gdyby nie jedno „ale”… - ekstremalnie twardy zagłówek. Trudno pojąć, dlaczego inżynierowie zdecydowali się na wykonanie go z tak bardzo twardego materiału. Opieranie na nim głowy z komfortem nie ma wiele wspólnego. Pochwała za szeroki zakres regulacji kierownicy - pomaga on w zajęciu właściwej pozycji do prowadzenia. Na kilka gorzkich słów zasługuje bagażnik - w wersji bez koła zapasowego ma on 350 l pojemności (przeciętny wynik w segmencie), pod jego podłogą wygospodarowano miejsce na schowek z przegródkami, ale w przestrzeni ładunkowej próżno szukać zaczepów na torby z zakupami o jakimkolwiek systemie aranżacji tejże przestrzeni nawet nie wspominając. W dodatku, po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje spory próg. Progu nie będzie, gdy zamówimy pełnowymiarowe koło zapasowe (dopłata 1050 zł), ale wówczas pojemność bagażnika zmniejszy się o 105 l. We wnętrzu ze schowkami jest nieco lepiej - co prawda kieszenie w drzwiach nie są szczególnie duże, ale cieszy podwójna skrytka przed pasażerem, do dyspozycji jest też miejsce na drobne przedmioty w tylnej części tunelu środkowego (podłokietnik wymaga dopłaty i nie było go w aucie testowym) oraz dwa uchwyty na napoje.
Po drugie multimedia
Wersja Mirror, którą testowaliśmy, była wyposażona w system multimedialny Uconnect 7. Jego obsługa jest dość prosta i intuicyjna. Nie ma żadnych problemów z parowaniem urządzeń peryferyjnych - można to zrobić za pomocą bluetooth lub złącza USB umieszczonego w dolnej części konsoli środkowej. Układ współpracuje z interfejsem Apple Car Play i Android Auto. System ma wbudowany analizator stylu jazdy podpowiadający, jak zmniejszyć zużycie paliwa. Po pobraniu odpowiedniej aplikacji na smartfona, na ekranie centralnym można czytać bieżące wiadomości z serwisu Reuters oraz być w stałym kontakcie z sieciami społecznościowymi.
Za dopłatą 1300 zł, Fiat proponuje usługi Mopar Connect, które po pobraniu odpowiedniej aplikacji na smartfona umożliwiają szereg funkcjonalności - można m.in.: zdalnie zaryglować lub odryglować zamki drzwi, sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, czy ciśnienie w oponach.
Po trzecie technika
Testowany egzemplarz napędzał znany z innych modeli koncernu silnik 1.4 Multiair o mocy 140 KM połączony z automatyczną, dwusprzęgłową, sześciobiegową skrzynią biegów DDCT. Według danych fabrycznych, auto rozpędza się do 100 km/h w 9,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Średnie zużycie paliwa oszacowano na 5,7 l/100 km. Jak te dane mają się do rzeczywistości? Otóż subiektywnie rzecz biorąc, 500X to dość żwawe auto. Silnik chętnie wkręca się na obroty, a skrzynia biegów szybko zmienia przełożenia. Szkoda, że zdarza jej się szarpnąć - cierpi na tym płynność jazdy. Chociaż 500X nie jest autem przeznaczone do sportowej jazdy, doceniamy fakt, że w trybie manualnej zmiany biegów, redukcje wykonuje się poprzez pchnięcie selektora w przód, a wyższy bieg wrzucamy kierując dźwignię w tył - to rozwiązanie znane ze sportu jest bardziej intuicyjne niż stosowane w volkswagenowskim DSG, gdzie „bieguny” pracy wybieraka są odwrócone. Niewiele wspólnego z danymi fabrycznymi ma zużycie paliwa - w mieście, przy umiarkowanie dynamicznej jeździe komputer pokładowy pokazywał wartości 11-12 l/100 km. Przy spokojnej jeździe pozamiejskiej z prędkościami 90-100 km/h auto spali niecałe 7 l/100 km, a na autostradzie - między 8 a 9 l/100 km. Plus za system start-stop, który po dezaktywacji przyciskiem na tablicy rozdzielczej zapamiętuje swój status i zostaje wyłączony nawet po zgaszeniu silnika. Twardo zestrojone zawieszenie nieco ogranicza komfort jazdy, ale nie można odmówić mu sprężystości. Na szybko pokonywanych zakrętach, auto zachowuje się stabilnie. SUV-owaty wygląd 500X nie powinien (przynajmniej w tej wersji) zachęcać do zjeżdżania z ubitych dróg - samochód ma wyłącznie napęd na przednią oś, brak też jakiegokolwiek selektora trybów jazdy sterującego pracą kontroli trakcji i mechanizmu różnicowego. Wysokie krawężniki w miejskiej dżungli i twarde, ubite drogi gruntowe to wszystko, na co 500X w tej wersji może sobie pozwolić.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa może być rozbudowane za dopłatą - dostępne są pakiety: „bezpieczeństwo” zawierający asystenta pasa ruchu, system Brake Control oraz układ monitorowania martwego pola w lusterkach - za 2500 zł oraz „pakiet miejski” z kamerą cofania, elektrycznie składanymi lusterkami bocznymi i tylnymi czujnikami parkowania za 1500 zł.
Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem
Ceny
Najtańszy Fiat 500X kosztuje 59 400 zł i jest wyposażony w wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM. Rozważając wersję z układem napędowym takim, jak w testowym egzemplarzu, trzeba na nią przygotować minimum 76 400 zł (Pop Star) lub 83 400 zł (jak testowana Mirror). Dodanie kilku opcji z zakresu bezpieczeństwa oraz panoramicznego, szklanego dachu (5500 zł), spowoduje przekroczenie bariery 90 tys. zł.
Podsumowanie
500X spodoba się wszystkim tym, którzy szukają stylowego, miejskiego crossovera i dla których dobrze skonfigurowany Mini Countryman jest za drogi. Auto dobrze sprawdzi się w mieście, bez problemu da się nim też wybrać w trasę. Wady samochodu są do zaakceptowania lub wyeliminowania (można wybrać wariant z manualną skrzynią biegów), duże są też możliwości personalizacji - do wyboru są rozmaite naklejki na nadwozie, czy obudowy lusterek. A to w dzisiejszych czasach równie ważne, co solidna technika!
PLUSY:
ciekawy design i duże możliwości personalizacji:
dobre multimedia.
MINUSY:
stosunkowo wysokie zużycie paliwa;
braki w funkcjonalności przestrzeni ładunkowej;
poszarpująca skrzynia biegów.
Fiat 500X 1,4 Multiair DDCT 140 KM | MINI Countryman Cooper ALL4 136 KM | Peugeot 2008 1.2 Pure Tech 130 KM | |
1368 ccm, R4, benzynowy turbo | 1500 ccm, R3, benzynowy turbo | 1199 ccm, R3, benzynowy turbo | |
Moc | 140 KM przy 5000 obr./min | 136 KM przy 4400 obr/min | 130 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 230 Nm przy 1750 obr./min | 220 Nm przy 1400-4300 obr/min | 230 Nm przy 1750 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa automatyczna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd 4x4 | 6-biegowa manualna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1545\1545 | 1585\1587 | 1477\1488 |
Rozstaw osi (mm) | 2580 | 2670 | 2538 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 | 450 | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 48 | 51 | 50 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4248\1796\1600 | 4299\1822\1557 | 4159/1739/1556 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback / 5 | hatchback / 5 | Hatchback / 5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 203 | 203 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 9 | 8,6 |
Średnie zużycie paliwa | 5,7 l/100 km (producent) | 5,5 l/100 km (producent) | 5,2 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 126 | 115 |
Masa własna | 1340 kg | 1440 kg | 1160 |
Cena | od 76 400 zł | od 123 300 zł | od 74 000 zł |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?