Fiat 500X 1.4 MultiAir 4x4. Włoski przepis na crossovera

Wojciech Frelichowski
Fiat 500XDługość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.Fot. Wojciech Frelichowski
Fiat 500XDługość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Fiat 500X to auto z modnego obecnie segmentu miejskich SUV-ów, czy raczej crossoverów, czyli pojazdów, które mają cechy terenówki, ale są mniejsze i bardziej komfortowe.
Fiat 500XDługość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki".
Fiat 500X

Długość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.

Fot. Wojciech Frelichowski

Fiat 500X zadebiutował w 2014 roku. Auto bazuje na płycie podłogowej Small US Wide 4x4, która jest pochodną płyty Fiat Small platform, na której powstały m.in. modele 500L i Grande Punto. Natomiast technologicznie bliźniaczym autem dla 500X jest Jeep Renegade.

Długość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.

Nietypowe wskaźniki

Echa modelu 500 są widoczne także w kabinie, np. w stylu, w którym zaprojektowano kokpit. Przed oczami kierowcy jest dość nietypowy zestaw trzech wskaźników w okrągłych tubach. Głównym i największym jest wyświetlacz komputera pokładowego, a po jego obu bokach zlokalizowano prędkościomierz i obrotomierz.

Takie ustawienie zegarów nieco utrudnia ich odczyt, tym bardziej, ż ich średnica jest niewielka. Szczególnie niewygodne jest obserwowanie prędkościomierza, który został zamontowany po lewej stronie wyświetlacza komputera. Na szczycie kokpitu znajduje się ekran systemu audio i nawigacji satelitarnej (jeśli jest w wyposażeniu). Poniżej są pokrętła nawiewu i klimatyzacji. To trochę niefortunna lokalizacja, bo aby nastawić właściwie ustawienie kierunku nawiewu kierowca musi spojrzeć w dół. Dobrze, że pokrętła są duże, co ułatwia ich regulowanie.

P

Fiat 500XDługość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki".
Fiat 500X

Długość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.

Fot. Wojciech Frelichowski

rzednie fotele są wygodne i mają niezłe boczne podparcia. Z tyłu miejsca na nogi nie brakuje, ale podróż na kanapie w trójkę należy planować w ostateczności, bo może być ciasno. Bagażnik, jak na takie auto, ma całkiem sporą pojemność wynoszącą 350 litrów. Przestrzeń bagażową można powiększyć do 1000 litrów po złożeniu oparcia kanapy.

Benzynowe turbo

Testowany egzemplarz Fiata 500X był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 170 KM. Jednostka z serii MultiAir II ma turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

Po mocnym wciśnięciu gazu prędkość rośnie szybko, choć wskazówka obrotomierza podnosi się raczej leniwie. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki wynosi 250 Nm, które są dostępne dopiero od 2500 obr./min. Ale to wystarcza, aby przyspieszenie od 0 do 100 k/h trwało poniżej 9 sekund.

Z silnikiem skonfigurowana jest dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. To pierwsze takie rozwiązanie w aucie marki Fiat, i jedno z nielicznych w samochodzie tej wielkości. Przekładnia jest sterowana elektronicznie i posiada funkcję przełączania "w locie" (shift-on-the-fly) z możliwością przełączenia na ręczny tryb sekwencyjny. Zastosowanie tak zaawansowanego automatu pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa. Co prawda deklarowany przez producenta poziom 6,7 l na 100 km jest raczej osiągnięcia. W naszym teście średnie zużycie paliwa było o litr wyższe.

[page_break]

Napęd 4x4

Fiat 500XDługość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki".
Fiat 500X

Długość Fiata 500X wynosi 4,25 m, szerokość to 1,8 m, a wysokość to 1,6 m. W wyglądzie nadwozia widać wyraźne nawiązanie do kultowej „pięćstetki". To m.in. charakterystyczny grill, owalne reflektory czy tylne lampy otoczone chromowanymi listwami. W bardziej uterenowionej stylistyce zaprojektowano tył samochodu, który podkreślono czarnymi listwami otaczającymi dolną partię nadwozia.

Fot. Wojciech Frelichowski

Fiat 500X jest oferowany w dwóch wersjach napędowych - z napędem na przednią oś lub z napędem 4x4. Jeździliśmy autem w tej drugiej opcji. Napęd 4x4 jest sterowany elektronicznie, a jedyną czynnością, która zależy od kierowcy jest wybór trybu jazdy. Otóż może on korzystać z selektora jazdy „Mood Selector", który kontroluje nie tylko silnik i skrzynię biegów, ale także hamulce oraz układ kierowniczy.

Do wyboru są trzy tryby jazdy. Tryb Auto jest domyślny i służy do codziennej jazdy w mieście i na trasie. Tryb Sport pozwala na szybsze wydobycie z silnika pożądanej mocy, a ponadto dostosowuje układ kierowniczy do większej prędkości. Trzecim trybem jest tryb Traction, który można włączyć podczas jazdy na śliskiej bądź nieutwardzonej nawierzchni. Jego zadaniem jest przyspieszenie przekazywania momentu obrotowego na tylną oś.

Działanie tego trybu wypróbowaliśmy na grząskiej leśnej drodze. Auto było nieco nerwowe i od czasu do czasu "szło" bokiem. Jednak nie utknęło w błotnistej mazi.Natomiast kiedy auto jedzie po równej, suchej nawierzchni, tylna oś jest całkowicie odłączona od silnika w celu zmniejszenia zużycia paliwa. W momencie wprowadzenia Fiata 500X na rynek była to techniczna nowinka.

A jak jest na szosie? Tu nie mamy większych zastrzeżeń. Zawieszenie jest dość sztywno zestrojone, dzięki czemu nadwozie stabilniej zachowuje się na zakrętach. Natomiast poziom hałasu podczas jazdy po autostradzie po kilku godzinach staje się męczący.

Fiat 500X 1.4 170 KM aut. i konkurenci:

Marka/model

Fiat 500X 1.4 170 KM aut. Cross Plus

Mazda CX-3 2.0 150 KM aut. SkyPassion

Skoda Yeti 1.4
TSI 150 KM aut. Style

Cena (zł)

103 500

100 900

107 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4273/1796/1620

4275/1765/1535

4222/1793/1671

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d.

b.d.

1541/1537

Rozstaw osi (mm)

2570

2570

2578

Masa własna (kg)

b.d.

1265

1396

Pojemność bagażnika (l)

350

350

416

Pojemność zbiornika paliwa (l)

48

44

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

1368

1998

1395

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/9

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

170 przy 5500

150 przy 6000

150 przy 5000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

250 przy 2500

204 przy 2800

250 przy 1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,6

9,6

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

200

195

191

Średnie spalanie (l/100 km)

6,7

6,3

6,4

Emisja CO2 (g/km)

157

146

147

       

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie