Fiat 500L Trekking

(TSz/ip)
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
To samochód wręcz idealny na wakacje. Łączy off-roadowy wygląd z „inteligentnym" napędem przedniej osi za sprawą nowoczesnego systemu kontroli trakcji „Traction+", który poprawia własności jezdne na śliskiej nawierzchni. Wersja Trekking znacznie zmieniła też zewnętrzny wygląd modelu 500L

Fiat 500L Trekking otrzymał nadające mu bardziej dynamicznego wyglądu nowe masywne zderzaki z osłonami oraz

Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat

podwyższone zawieszenie ułatwiające jazdę po nierównym terenie. Standardowym wyposażeniem są 17-calowe felgi z lekkiego stopu we wzorze dostępnym wyłącznie w tej wersji wraz z ogumieniem błotno-śniegowym M+S, zapewniającym dostateczną trakcję nawet w warunkach małej przyczepności. Model ten wyróżniają ponadto listwy ochronne nadkoli, satynowane klamki drzwi oraz czarno-stalowe listwy boczne nadwozia.

We wnętrzu uwagę zwraca materiałowa tapicerka siedzeń ze wstawkami z eko-skóry, dostępna w dwóch kombinacjach: tkanina Magnesio Grey ze wstawkami eko-skórzanymi dla podkreślenia charakteru off-roadowego lub czarna tkanina ze wstawkami białymi. Samochód oferowany w 6 kolorach karoserii - biały, ciemnoszary metalik, beżowy, czerwony, zielony metalik oraz nowy w gamie, żółty- możliwych do połączenia z czarnym lub białym lakierem dachu.

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia standardowego wersji Trekking Fiata 500L jest innowacyjny system kontroli trakcji „Traction+ ", który wyraźnie poprawia własności jezdne w trudniejszych warunkach drogowych i na śliskim podłożu. Układ oparty jest na strukturze zaawansowanego systemu stabilizacji jazdy, lecz jest czymś więcej niż tylko prostym rozszerzeniem ESP, ponieważ w swym działaniu korzysta ze specjalnych algorytmów zarządzania układem hamulcowym, tak aby niejako naśladować działanie samoblokującego dyferencjału elektromechanicznego. System „Traction+" aktywowany jest przyciskiem na desce rozdzielczej i działa w zakresie prędkości jazdy do 30

Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat

km/h. Automatycznie wkracza do akcji w momencie wykrycia zerowej lub niskiej przyczepności jednego z napędzanych kół. Moduł sterujący powoduje przyhamowanie ślizgającego się koła, przenosząc moc na koło wykazujące lepszą przyczepność.

Nowy Fiat 500L Trekking będzie dostępny (w zależności od rynku) z dwoma jednostkami benzynowymi (16-zaworową 1.4 o mocy 95 KM i 105-konną 0.9 TwinTurbo) oraz dwoma silnikami Diesla (105-konnym 1.6 MultiJet II oraz 85-konnym 1.3 MultiJet II, także w parze ze skrzynią biegów Dualogic). Najciekawszym w ofercie wydaje się 105-konny turbodiesel 1.6 MultiJet II, zapewniający odpowiednią moc i dynamikę we wszystkich warunkach jazdy. Do kolejnych zalet należą niskie koszty eksploatacyjne, duży zasięg i wydłużone okresy pomiędzy przeglądami. Napędzany tym silnikiem 500L Trekking osiąga prędkość maksymalną 181 km/h i przyspiesza od 0-100 km/h w czasie zaledwie 11,3 sekundy, przy obniżonym zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2  w cyklu mieszanym - odpowiednio 4,5 l/100 km oraz 117 g/km.

Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat

Bardzo dobre osiągi zapewnia także zespół napędowy złożony z 85-konnego turbodiesla 1.3 MultiJet i 5-stopniowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Dualogic, który w porównaniu z tym samym silnikiem i przekładnią manualną obniża w cyklu mieszanym zużycie paliwa z 4,2 do 4,0 l/100 km a emisję CO2 z 110do105 g/km. Wartości te plasują 500L na szczycie jego segmentu w kategorii jednostek wysokoprężnych, nie mówiąc już o rekordowym poziomie 112 g/kmCO2,jaki w kategorii silników benzynowych osiągnął 105-konny 0.9 TwinAir Turbo.

Fiat 500L jest pierwszym samochodem Fiat Group Automobiles i jedynym w Europie wyposażonym w system Hi-Fi Beats Audio o mocy 520 W, opracowany przez dźwiękowców Fiat Group we współpracy z twórcami Beats - legendarnym rapperem i producentem Dr. Dre oraz szefem wytwórni Interscope Geffen A&M Records Jimmy Lavine. Reprodukcją dźwięku zajmują się dwa midwoofery o mocy 80 W każdy, dwa głośniki wysokotonowe o mocy jednostkowej 40 W, dwa 60-watowe głośniki szerokopasmowe oraz pojedynczy subwoofer o mocy 80W, zasilane przez 8-kanałowy cyfrowy wzmacniacz mocy (DSP), którego sercem jest zaawansowany algorytm korektora graficznego (equalizera), tworzący wyrazistość i czystość

Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat
Fiat 500L Trekking, Fot: Fiat

reprodukowanego dźwięku na miarę jakości osiąganej w studiu nagraniowym. 

Jeżeli chodzi o wyposażenie auta w zakresie bezpieczeństwa, to warto wymienić system „City Brake Control", który wykrywa przeszkody na torze jazdy i automatycznie uruchamia hamulce w sytuacji, gdy kierowca nie reaguje na zagrożenie wypadkiem. System CBC działa przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h i w zależności od pewnych parametrów - prędkości jazdy, kąta skrętu kół, pozycji pedału przyspieszenia i nacisku na pedał hamulca - potrafi zapobiegać sytuacjom kolizyjnym w pełni (Collision Avoidance) lub też ograniczać ich skutki do możliwego minimum (Collision Mitigation). System ten integruje działanie trzech układów: automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) Prefill i wspomagającego hamowanie awaryjne (BAS). Pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem, układ AEB reaguje na hamowanie awaryjne w obliczu nieuchronnej kolizji, gdy kierowca pozostaje bierny. Funkcja Prefill błyskawicznie „dopełnia" ciśnienie w układzie hamulcowym, przyspieszając jego działanie zarówno na sygnał AEB jak i w wyniku rozpoczęcia hamowania przez kierowcę. Działanie układu BAS z kolei - polega na rozpoznaniu sytuacji awaryjnego hamowania i maksymalnym podniesieniu ciśnienia, aby zwiększyć skuteczność układu hamulcowego.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty