Fiat 500C. Nie oceniajmy go rozumem, ale sercem

Ryszard M. Perczak
Fiat 500C - testfot. Ryszard M. Perczak
Fiat 500C - testfot. Ryszard M. Perczak
5 lipca 2007 roku świat zobaczył nowe wcielenie Fiata 500. W zeszłym roku poddano go dość poważnej kuracji odświeżającej. Patrząc w statystyki sprzedaży zobaczymy, że mimo upływu czasu zainteresowanie, głównie Włochów, wcale tym modelem nie spada.

Na powodzenie „pięćsetki” wpływają nie tyle jej walory techniczne ile dusza, którą bez wątpienia ten mały samochód w sobie ma. Jest już pewną tradycją, że co rusz pojawiają się Fiaty 500 sygnowane a to przez znane domy mody (np. Gucci), a to firmy budujące luksusowe łodzie (Riva). Okazją do wypuszczenia jakiejś serii limitowanej są też ważne daty w historii marki.

Fiat 500C - testfot. Ryszard M. Perczak
Fiat 500C - test

fot. Ryszard M. Perczak

Właśnie ten ostatni powód sprawił, że do oferty weszła - testowana przez nas - wersja 60th, będąca uświęceniem 60. rocznicy pojawienia się na rynku pierwszego Fiata 500, co miało miejsce w lipcu 1957 roku.

Fiat 500C 60th to nic innego, jak dobrze znany „maluch” z rolowanym elektrycznie dachem tyle, że ze specjalnymi, „rocznicowymi” dodatkami. Jest ich sporo i dotyczą przede wszystkim wyposażenia.

Na pierwszy plan wysuwa się czerwona tapicerka na desce rozdzielczej oraz jasna skóra na siedzeniach i bokach drzwi. Auto ma również specjalne oznaczenia oraz dywaniki. Dobre wrażenie robi także specjalne, dwukolorowe nadwozie „Docevita” – pokryte trójwarstwowym białym lakierem oraz lakierem w kolorze kości słoniowej oraz szary dach. Ten model ma 16–calowe, alufelgi z diamentowym szlifem oraz z chromowanymi osłonami piast.

W testowanym egzemplarzu mieliśmy podstawowy silnik benzynowy 1,2 l o mocy 69 KM i pięciobiegową przekładnię manualną. To optymalne rozwiązanie jeśli chodzi o ten model. W ruchu miejskim, a w tym najlepiej się czuje „pięćsetka” jest wystarczająco dynamiczna i ekonomiczna. Podczas naszych jazd testowych średnie spalanie ustabilizowało się na poziomie 6,4 l/100 km. Dobrze oceniamy pracę pięciobiegowej przekładni manualnej. Gorzej z układem kierowniczym, który sprawiał wrażenie nie dość precyzyjnego. Na autostradzie testowany model najlepiej się sprawdzał podczas jazdy z prędkością ok. 110 km/h. Nie dość, że nie był wcale wtedy głośny (pamiętajmy, że dach miał brezentowy), to również nie wykazywał paliwożerności.

Fiat 500C - testfot. Ryszard M. Perczak
Fiat 500C - test

fot. Ryszard M. Perczak

Z przodu w „pięćsetce” jest wygodnie nawet wysokim osobom. Z tyłu miejsca tyle co dla dzieci. Należy pamiętać, że to model jest autem czteromiejscowym. Widoczność zza kierownicy nienaganna. Podobało nam się także to, że dość szybko, nawet w chłodne dni nagrzewa się w nim wnętrze.

Po stronie zalet zapisujemy mu również zwrotność oraz fakt, że może zaparkować dosłownie na skrawku powierzchni. O ile do „zwykłej” odmiany Fiata 500 dość łatwo dopasować rynkowych konkurentów, o tyle do wersji „60th” już znacznie trudniej. Wydawało nam się, że Opel Adam Rocks Unlimited będzie tym, z którym ewentualnie ten mały „włoch” może się mierzyć. Naszym pierwszym kryterium była liczba drzwi w konkurencyjnym modelu. Potem staraliśmy się znaleźć model z podobnym silnikiem.

Fiat 500C - testfot. Ryszard M. Perczak
Fiat 500C - test

fot. Ryszard M. Perczak

O ile ceny na pierwszy rzut oka wypadają na korzyść Opla, to jednak kiedy porównamy modele z podobnym wyposażeniem, różnią się już co najwyżej kilkoma tysiącami. Z tego wniosek, że nawet małe auta, ale o określonym stylu i serii są przez producentów wysoko wyceniane.

Fiat 500, niezależnie od tego w jakiej wersji go mieć będziemy, jest oceniany sercem a nie rozumem. To jego wygląd przyciąga te tłumy kierowców, którzy od dekady wsiadają za jego kierownicę.

Jeśli jednak chodzi o ten konkretny egzemplarz, to trzeba wyjątkowej miłości, aby wydać na niego prawie 78 tysięcy złotych. Dostajemy wprawdzie fajny samochód, ale jednak z dość ograniczoną funkcjonalnością. Dlatego nie wróżymy specjalnego, przynajmniej u nas, powodzenia temu autu, choć Fiat 500 zawsze będzie przeze mnie uważany za najciekawszy model, który w tak udany sposób nawiązuje do legendy sprzed lat.

Wybrane dane techniczne Fiata 500C i konkurenta

Marka/model

Fiat 500C 60thOpel Adam Rocks Unlimited

Cena (zł)

od 77.600

od 62.700
Typ nadwozia/liczba drzwi

cabrio/2

hatchback/3

Liczba miejsc

24
                                                   Wymiary i masy

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3571/1627/1488

3747/1720/1493

Rozstaw osi (mm)

23002311

Masa własna (kg)

9401110
Pojemność bagażnika (l)

160170
Pojemność zbiornika paliwa (l)

3535
Układ napędowy

 

 

Rodzaj paliwa

BenzynaBenzyna

Pojemność (cm3)

12421229

Liczba cylindrów

44
Napędzana oś

przedniaprzednia
                                                          Osiągi

 

 

Moc (KM) przy obr./min

69 (przy 5500 obr./min)

70 (przy 5600 obr./min.)

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

102 (przy 3000 obr./min)

115 (przy 4000 obr./min.)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,914,9
Prędkość maksymalna (km/h)

160165
Średnie spalanie (l/100 km)

  
Emisja CO2 (g/km)

110125
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty