Nowy Fiat 500, to pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Jak informuje producent, akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km według cyklu WLTP. Aby zoptymalizować czas ładowania, nowy model jest wyposażony w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW. Wystarczy zaledwie 5 minut, aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w 35 minut.
Dostępne są również rozwiązania do ładowania w domu. Premierowa wersja nowej 500 zawiera Easy Wallbox™, domowy system ładowania, który można podłączyć do normalnego gniazdka domowego. System ten został opracowany przez firmę ENGIE EPS specjalnie dla FCA i będzie sprzedawany przez Mopar w Europie wraz z wprowadzeniem nowego modelu na rynek. Jest to proste rozwiązanie typu „plug&charge”, którym można łatwo zarządzać przez Bluetooth. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie po podłączeniu z pojazdem, korzystając z mocy ładowania do 3 kW. Ponadto, Easy Wallbox™, jest przystosowany do zwiększenia mocy do 7,4 kW, zapewniając pełne ładowanie w domu w nieco ponad 6 godzin. Model jest również wyposażony w kabel ładujący Mode-3 do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania.
Fiat 500. Trzy tryby jazdy
Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (samoograniczenie) i przyspiesza od 0-100 km/h w 9 sekund, a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.
Auto jest wyposażone w trzy tryby jazdy. Tryb Normal jest najbardziej zbliżony do prowadzenia samochodu z silnikiem spalinowym, natomiast tryb Range włącza funkcję one-pedal-drive. Wybierając ten tryb jazdy można praktycznie prowadzić nowego Faita 500 za pomocą samego pedału przyspieszenia. Zwolnienie pedału powoduje znacznie szybszą redukcję prędkości niż w przypadku normalnego silnika spalinowego, prawie tak, jak przy naciskaniu pedału hamulca.
W szczególności, tryb Sherpa optymalizuje dostępne zasoby energii. Ten tryb steruje kilkoma elementami w celu maksymalnego zmniejszenia zużycia energii, właśnie po to, aby wygodnie dotrzeć do celu ustawionego w systemie nawigacyjnym lub do najbliższej stacji ładowania. Tryb Sherpa dostosowuje różne parametry: maksymalną prędkość, która zostaje ograniczona do 80 km/h; reakcję pedału gazu w celu zmniejszenia zużycia energii oraz wyłączenia klimatyzacji i podgrzewanych foteli (kierowca może je włączyć dowolnym momencie).
Fiat 500. Poziom 2 autonomicznej jazdy i łączność ze światem
Nowy Fiat 500 jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który zapewnia autonomiczną jazdę na poziomie 2. Przednia kamera dzięki zaawansowanej technologii monitoruje wszystkie obszary auta, zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.
Inteligentny asystent prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych odczytuje ograniczenia prędkości i zaleca ich stosowanie, a system kontroli martwego pola podczas jazdy miejskiej wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwych punktów i ostrzegania o przeszkodach za pomocą trójkątnych lampek ostrzegawczych wbudowanych w lusterka boczne. Natomiast, funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, jeżeli rozpozna u kierowcy oznaki zmęczenia lub narastającą dekoncentrację, proponuje zrobienie przerw. Wreszcie, czujniki parkowania 360° pozwalają wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, aby uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.
Fiat 500 trzeciej generacji to pierwszy samochód FCA wyposażony w nowy system multimedialny UConnect 5 i platformę łączności zaprojektowaną z myślą o przyszłości. Urządzenie korzysta z systemu operacyjnego Android Auto. Można na przykład użyć widgetów, aby skonfigurować sposób wyświetlania funkcji i aplikacji. Apple CarPlay jest już dostępny bezprzewodowo. System jest również przystosowany, by zaoferować tę samą funkcjonalność dla systemu Android Auto. Sterowanie odbyw się za pośrednictwem ekranu dotykowego o wysokiej rozdzielczości i przekątnej aż 10,25 cala.
Fiat 500. Styl i design
Zastosowanie nowej platformy w trzeciej generacji 500 widać już na pierwszy rzut oka: model jest o 6 cm szerszy i o 6 cm dłuższy, rozstaw osi został przedłużony o 2 cm, a koła są większe i bardziej oddalone od siebie, nadając mu bardziej wyrazisty charakter i zapewniając większy komfort, mimo że długość 500 nadal nie przekracza czterech metrów.
Na etapie projektowania, Centrum Stylu Fiata pracowało nad czystymi liniami i spójnym stylem, aby zdefiniować wygląd trzeciej generacji. Nowa 500 jest wyrazista, okazała i kompaktowa, a jednocześnie ma bardziej zaokrąglone, eleganckie kształty, uformowane bardziej proporcjonalnie w stosunku do podwozia. Dzięki temu jest bardziej atrakcyjna pod względem oferowanej przestrzenni i daje wrażenie większej stabilności wymiarów.
Kolejnym wymogiem była konieczność natychmiastowego skojarzenia nowego modelu ze specjalnym logo 500, które po raz pierwszy pojawia się na środku przedniego emblematu, w miejscu logo Fiata. Aktualne logo 500 umieszczone z tyłu jest ozdobione jasnoniebieską ramką, a gra kolorów i designu zmienia końcowe zero w literę "E” .
Typowa linia stylistyczna Fiata 500, która w pierwszej generacji oddzielała pokrywę silnika od okrągłych reflektorów, obecnie ponownie powraca do tego podziału, gdyż elipsa reflektora zostaje przecięta linią klapy silnika.
Wnętrze zostało całkowicie odnowione i ma wyraźne odniesienia do elementów występujących w pierwszej generacji. Uwagę zwraca szeroka i smukła deska rozdzielcza oraz modułowe schowki umieszczone między dwoma przednimi siedzeniami.
Nowy model oferuje znacznie więcej miejsca na nogi, a pod płaską podłogą mieszczą się akumulatory litowe bez uszczerbku dla pojemności bagażnika, która pozostaje bez zmian. W rezultacie powstało dobrze przemyślane i bardziej „czyste” wnętrze, z mniejszą liczbą przycisków i wyrazistymi, harmonijnymi liniami.
Podobnie jak w przypadku Fiata 500 z napędem hybrydowym, również w wersji elektrycznej, niektóre wersje wyposażenia mają tapicerkę wykonaną z przędzy Seaqual uzyskiwanej z recyklingowanego plastiku pochodzącego z mórz, a inne w znacznym stopniu wykorzystują skórę ekologiczną zamiast tej prawdziwej.
Nowy Fiat 500 debiutuje również w wersji kabriolet: jest to pierwszy czteroosobowy samochód z otwartym dachem z zerową emisją.
W późniejszym czasie auto otrzyma akustyczny system ostrzegania o pojeździe w skrócie AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) - to akustyczne ostrzeżenie dla pieszych, które jest obowiązkowe podczas jazdy z prędkością do 20 km/h. Wybrano jednak nie zwykły sygnał dźwiękowy, lecz utwór Amarcorda Nino Roty.
W projekt nowego Fiata 500 zaangażował się również Leonardo DiCaprio. Gwiazda światowej sławy, od ponad dwudziestu lat osobiście zaangażowany w działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego, zaoferował swoje poparcie dla wizji nowego elektrycznego samochodu miejskiego. W kampanii wideo „All-In” zaprasza wszystkich, aby wnieśli swój własny wkład, podobnie jak zrobiła to marka Fiat dzięki nowej 500.
Tę samą wizję podzielają pozostali partnerzy: Giorgio Armani, Bvlgari i Kartell, trzy kultowe,
marką Fiat wprowadziły w życie strategię, w której zrównoważony rozwój jest ściśle powiązany z doskonałością w dziedzinie know-how, kreatywności i innowacji. W ten sposób powstały specjalne wersje typu One-offs, trzy wyjątkowe i ekskluzywne egzemplarze nowego Fiata 500.znane na całym świecie luksusowe marki Made in Italy, które wraz z
W tę strategię, której celem jest pomoc naszej planecie, wpisuje się również przygotowana aukcja charytatywna. Wszystkie wpływy ze sprzedaży trzech unikalnych modeli - 500 Giorgio Armani, B.500 „MAI TROPPO” by Bvlgari i 500 Kartell - trafią do organizacji non-profit założonej przez Leonardo DiCaprio i zajmującej się ochroną środowiska.
Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?