Fiat 500 kontra Smart FourFour

Dariusz Dobosz
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.Fot. Dariusz Dobosz
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Jak różne mogą być pomysły na samochód miejski? Diametralnie różne! Do tego stopnia, że jeden ma silnik z przodu a drugi z tyłu. Która koncepcja jest lepsza?
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna
Fiat 500

Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.

Fot. Dariusz Dobosz

Gdyby obok Smarta stanął Fiat 500 w swoim pierwszym wydaniu, byłby to pojedynek dwóch aut tylno-silnikowych. Ale w swoim najnowszym wydaniu, które tylko kształtami nadwozia nawiązuje do protoplasty z 1957 r., „pięćsetka” ma silnik z przodu i tym odróżnia się od swego rynkowego rywala. Odróżnia ją jeszcze estetyka nadwozia, pełna motywów z lat pięćdziesiątych, kompletnie niepowtarzalna a przy tym wyjątkowo wysmakowana. Produkowany w Słowenii Smart FourFour, owoc współpracy koncernów Daimler i Renault, nie miał takiego wzorca i otrzymał formę wymyśloną współcześnie. Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m. Fiat 500 jest o 7,5 cm dłuższy, a w tym segmencie to ogromna różnica.

Oba auta z założenia są „lajfstajlowe”, czyli mają być nie tylko środkami transportu ale również sposobem na życie, maksymalnie dla czterech osób. Tyle miejsc przewidziano w ich kabinach. Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”. Osiągi 69-konnej wersji z pewnością nie zapewnią frajdy z jazdy, ale są o niebo lepsze niż u konkurenta. Może to nieco dziwić, bo silnik Smarta jest o 2 KM mocniejszy. Tak, ale ma sporo mniejszy maksymalny moment obrotowy i jest zdecydowanie cięższy. Na korzyść FourFour w kwestii napędu przemawia jedynie deklaracje producenta w postaci sporo niższego zużycia paliwa.

Smart FourFour Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości.
Smart FourFour

Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m.

Fot. Smart

Smart z „lajfstajlem” wydaje się być trochę na bakier, a możliwości jego silnika są pierwszym tego przykładem. Aż 16 sekund „do setki” to bardzo słaby wynik. Kolejnych wpadek nie trzeba daleko szukać. Miejsca za przednimi fotelami jest mało, a standardowe wyposażenie związane z komfortem jazdy prezentuje się kiepsko. Sterowane ręcznie lusterka zewnętrzne bardziej kojarzą się z tanimi autami budżetowymi niż sposobem na życie. Jakby na przekór producent Smarta bardzo ceni model FourFour w podstawowej wersji z silnikiem o mocy 71 KM. Mimo braków w wyposażeniu i ospałego napędu żąda za niego o 7 tys. więcej niż Fiat za 69-konną „pięćsetkę” w wersji Pop.

Finanse finansami, ale są przecież jeszcze inne cechy, w których Smart jest akurat lepszy. Przede wszystkim ma bardziej funkcjonalne, czterodrzwiowe nadwozie. Zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach jest dużo łatwiejsze niż u konkurenta. FourFour jest również zwrotniejszy. Przednie koła, pozbawione napędu, można skręcić dużo mocniej. A to bardzo ułatwia życie na parkingach. Tam gdzie „pięćsetką” trzeba nieco cofnąć, by wyjechać, Smartem wyjeżdża się od razu. Mocną stroną francusko-niemieckiej konstrukcji jest także podwozie, prowadzące samochód pewnie i precyzyjnie. Ale w tym akurat Fiat 500 również jest dobry i nie oddaje pola rywalowi. Można mieć jedynie zastrzeżenia co do wyciszenia pracy jego zawieszeń. W obu autach dobrze wyciszono pracę silnika.

Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna
Fiat 500

Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.

Fot. Dariusz Dobosz

Okazuje się, że położenie silnika nie ma większego znaczenia dla cech funkcjonalnych samochodu. W codziennej eksploatacji decydujące są takie cechy jak dynamika samochodu, jego wyposażenie czy cena. Wydawało by się, że dopiero co skonstruowany, wprowadzony na rynek w 2014 r. Smart powinien przyćmić bez problemu Fiata 500. Nic z tego. Francusko-niemiecka spółka nie odrobiła lekcji jak trzeba i teraz kilka rzeczy trzeba będzie poprawić. „Pięćsetka”, rynkowy weteran który doczekał się ledwie modernizacji dwa lata temu, wciąż może być wzorem dla konkurencji.

Podsumowanie

Smart Four Four to samochód funkcjonalny i świetnie sprawdzający się w warunkach miejskich. Jego oryginalna forma i niebanalne wnętrze z pewnością pozwolą jego właścicielowi wyróżnić się w tłumie aut. Ale w czerpaniu pełnej przyjemności ze Smarta przeszkadza wiele rzeczy. Tym bardziej więc drażni wysoka cena, którą skalkulowano tak, jakby samochód nie miał słabych punktów. Fiat 500 jest autem bardziej dojrzałym i lepiej dopracowanym. Jego 9-letni staż rynkowy jak widać stanowi zaletę a nie wadę. Pod wieloma względami przewyższa Smarta, a kosztuje dużo mniej.

Wybrane dane techniczne

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

3/12/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1242

999

Moc maksymalna (KM/obr/min)

69/5500

71/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

102/3000

91/2850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,9

15,9

Prędkość maksymalna (km/h)

160

151

Pojemność bagażnika (l)

185/610

185/975

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

28

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

4,2

Długość/szerokość/wysokość (cm)

357,1/162,7/148,8

349,5/166,5/155,4

Rozstaw osi (cm)

230

249,4

Masa własna (kg)

865

975

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/b.d.

Cena (zł)

od 42 000

od 49 000

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne              

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Poduszki powietrzne

7

5

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

-

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/-

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

-/-

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++++ (7)

+++++ (5)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie