Fiat 500 kontra Smart FourFour

Dariusz Dobosz
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.Fot. Dariusz Dobosz
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Jak różne mogą być pomysły na samochód miejski? Diametralnie różne! Do tego stopnia, że jeden ma silnik z przodu a drugi z tyłu. Która koncepcja jest lepsza?
Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna
Fiat 500

Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.

Fot. Dariusz Dobosz

Gdyby obok Smarta stanął Fiat 500 w swoim pierwszym wydaniu, byłby to pojedynek dwóch aut tylno-silnikowych. Ale w swoim najnowszym wydaniu, które tylko kształtami nadwozia nawiązuje do protoplasty z 1957 r., „pięćsetka” ma silnik z przodu i tym odróżnia się od swego rynkowego rywala. Odróżnia ją jeszcze estetyka nadwozia, pełna motywów z lat pięćdziesiątych, kompletnie niepowtarzalna a przy tym wyjątkowo wysmakowana. Produkowany w Słowenii Smart FourFour, owoc współpracy koncernów Daimler i Renault, nie miał takiego wzorca i otrzymał formę wymyśloną współcześnie. Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m. Fiat 500 jest o 7,5 cm dłuższy, a w tym segmencie to ogromna różnica.

Oba auta z założenia są „lajfstajlowe”, czyli mają być nie tylko środkami transportu ale również sposobem na życie, maksymalnie dla czterech osób. Tyle miejsc przewidziano w ich kabinach. Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”. Osiągi 69-konnej wersji z pewnością nie zapewnią frajdy z jazdy, ale są o niebo lepsze niż u konkurenta. Może to nieco dziwić, bo silnik Smarta jest o 2 KM mocniejszy. Tak, ale ma sporo mniejszy maksymalny moment obrotowy i jest zdecydowanie cięższy. Na korzyść FourFour w kwestii napędu przemawia jedynie deklaracje producenta w postaci sporo niższego zużycia paliwa.

Smart FourFour Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości.
Smart FourFour

Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m.

Fot. Smart

Smart z „lajfstajlem” wydaje się być trochę na bakier, a możliwości jego silnika są pierwszym tego przykładem. Aż 16 sekund „do setki” to bardzo słaby wynik. Kolejnych wpadek nie trzeba daleko szukać. Miejsca za przednimi fotelami jest mało, a standardowe wyposażenie związane z komfortem jazdy prezentuje się kiepsko. Sterowane ręcznie lusterka zewnętrzne bardziej kojarzą się z tanimi autami budżetowymi niż sposobem na życie. Jakby na przekór producent Smarta bardzo ceni model FourFour w podstawowej wersji z silnikiem o mocy 71 KM. Mimo braków w wyposażeniu i ospałego napędu żąda za niego o 7 tys. więcej niż Fiat za 69-konną „pięćsetkę” w wersji Pop.

Finanse finansami, ale są przecież jeszcze inne cechy, w których Smart jest akurat lepszy. Przede wszystkim ma bardziej funkcjonalne, czterodrzwiowe nadwozie. Zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach jest dużo łatwiejsze niż u konkurenta. FourFour jest również zwrotniejszy. Przednie koła, pozbawione napędu, można skręcić dużo mocniej. A to bardzo ułatwia życie na parkingach. Tam gdzie „pięćsetką” trzeba nieco cofnąć, by wyjechać, Smartem wyjeżdża się od razu. Mocną stroną francusko-niemieckiej konstrukcji jest także podwozie, prowadzące samochód pewnie i precyzyjnie. Ale w tym akurat Fiat 500 również jest dobry i nie oddaje pola rywalowi. Można mieć jedynie zastrzeżenia co do wyciszenia pracy jego zawieszeń. W obu autach dobrze wyciszono pracę silnika.

Fiat 500Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna
Fiat 500

Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.

Fot. Dariusz Dobosz

Okazuje się, że położenie silnika nie ma większego znaczenia dla cech funkcjonalnych samochodu. W codziennej eksploatacji decydujące są takie cechy jak dynamika samochodu, jego wyposażenie czy cena. Wydawało by się, że dopiero co skonstruowany, wprowadzony na rynek w 2014 r. Smart powinien przyćmić bez problemu Fiata 500. Nic z tego. Francusko-niemiecka spółka nie odrobiła lekcji jak trzeba i teraz kilka rzeczy trzeba będzie poprawić. „Pięćsetka”, rynkowy weteran który doczekał się ledwie modernizacji dwa lata temu, wciąż może być wzorem dla konkurencji.

Podsumowanie

Smart Four Four to samochód funkcjonalny i świetnie sprawdzający się w warunkach miejskich. Jego oryginalna forma i niebanalne wnętrze z pewnością pozwolą jego właścicielowi wyróżnić się w tłumie aut. Ale w czerpaniu pełnej przyjemności ze Smarta przeszkadza wiele rzeczy. Tym bardziej więc drażni wysoka cena, którą skalkulowano tak, jakby samochód nie miał słabych punktów. Fiat 500 jest autem bardziej dojrzałym i lepiej dopracowanym. Jego 9-letni staż rynkowy jak widać stanowi zaletę a nie wadę. Pod wieloma względami przewyższa Smarta, a kosztuje dużo mniej.

Wybrane dane techniczne

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

3/12/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1242

999

Moc maksymalna (KM/obr/min)

69/5500

71/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

102/3000

91/2850

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,9

15,9

Prędkość maksymalna (km/h)

160

151

Pojemność bagażnika (l)

185/610

185/975

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

28

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,9

4,2

Długość/szerokość/wysokość (cm)

357,1/162,7/148,8

349,5/166,5/155,4

Rozstaw osi (cm)

230

249,4

Masa własna (kg)

865

975

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/8

2/b.d.

Cena (zł)

od 42 000

od 49 000

Utrata wartości po 3 latach (%)

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne              

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Poduszki powietrzne

7

5

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

-

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/-

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

-/-

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Fiat 500 1.2 Pop

Smart FourFour 1.0

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

 

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

+

 

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++++ (7)

+++++ (5)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie