
Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.
Fot. Dariusz Dobosz
Gdyby obok Smarta stanął Fiat 500 w swoim pierwszym wydaniu, byłby to pojedynek dwóch aut tylno-silnikowych. Ale w swoim najnowszym wydaniu, które tylko kształtami nadwozia nawiązuje do protoplasty z 1957 r., „pięćsetka” ma silnik z przodu i tym odróżnia się od swego rynkowego rywala. Odróżnia ją jeszcze estetyka nadwozia, pełna motywów z lat pięćdziesiątych, kompletnie niepowtarzalna a przy tym wyjątkowo wysmakowana. Produkowany w Słowenii Smart FourFour, owoc współpracy koncernów Daimler i Renault, nie miał takiego wzorca i otrzymał formę wymyśloną współcześnie. Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m. Fiat 500 jest o 7,5 cm dłuższy, a w tym segmencie to ogromna różnica.
Oba auta z założenia są „lajfstajlowe”, czyli mają być nie tylko środkami transportu ale również sposobem na życie, maksymalnie dla czterech osób. Tyle miejsc przewidziano w ich kabinach. Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”. Osiągi 69-konnej wersji z pewnością nie zapewnią frajdy z jazdy, ale są o niebo lepsze niż u konkurenta. Może to nieco dziwić, bo silnik Smarta jest o 2 KM mocniejszy. Tak, ale ma sporo mniejszy maksymalny moment obrotowy i jest zdecydowanie cięższy. Na korzyść FourFour w kwestii napędu przemawia jedynie deklaracje producenta w postaci sporo niższego zużycia paliwa.

Muskularne kształty nie są może szczególnie finezyjne, ale dzięki nim samochód sprawia wrażenie potężniejszego niż jest w rzeczywistości. Nie można bowiem zapominać, że to autko mierzy zaledwie 3,5 m.
Fot. Smart
Smart z „lajfstajlem” wydaje się być trochę na bakier, a możliwości jego silnika są pierwszym tego przykładem. Aż 16 sekund „do setki” to bardzo słaby wynik. Kolejnych wpadek nie trzeba daleko szukać. Miejsca za przednimi fotelami jest mało, a standardowe wyposażenie związane z komfortem jazdy prezentuje się kiepsko. Sterowane ręcznie lusterka zewnętrzne bardziej kojarzą się z tanimi autami budżetowymi niż sposobem na życie. Jakby na przekór producent Smarta bardzo ceni model FourFour w podstawowej wersji z silnikiem o mocy 71 KM. Mimo braków w wyposażeniu i ospałego napędu żąda za niego o 7 tys. więcej niż Fiat za 69-konną „pięćsetkę” w wersji Pop.
Finanse finansami, ale są przecież jeszcze inne cechy, w których Smart jest akurat lepszy. Przede wszystkim ma bardziej funkcjonalne, czterodrzwiowe nadwozie. Zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach jest dużo łatwiejsze niż u konkurenta. FourFour jest również zwrotniejszy. Przednie koła, pozbawione napędu, można skręcić dużo mocniej. A to bardzo ułatwia życie na parkingach. Tam gdzie „pięćsetką” trzeba nieco cofnąć, by wyjechać, Smartem wyjeżdża się od razu. Mocną stroną francusko-niemieckiej konstrukcji jest także podwozie, prowadzące samochód pewnie i precyzyjnie. Ale w tym akurat Fiat 500 również jest dobry i nie oddaje pola rywalowi. Można mieć jedynie zastrzeżenia co do wyciszenia pracy jego zawieszeń. W obu autach dobrze wyciszono pracę silnika.

Fiat 500 nie powinien rozczarować kogoś, kto w ten właśnie sposób podejdzie do samochodu. Właściwie wszystko jest tutaj jak trzeba: gustowna stylizacja, dobre warunki podróży dla czterech osób na wygodnych fotelach (choć miejsca z tyłu nie za wiele), bogate wyposażenie seryjne i cena, adekwatna do tego, co proponuje „pięćsetka”.
Fot. Dariusz Dobosz
Okazuje się, że położenie silnika nie ma większego znaczenia dla cech funkcjonalnych samochodu. W codziennej eksploatacji decydujące są takie cechy jak dynamika samochodu, jego wyposażenie czy cena. Wydawało by się, że dopiero co skonstruowany, wprowadzony na rynek w 2014 r. Smart powinien przyćmić bez problemu Fiata 500. Nic z tego. Francusko-niemiecka spółka nie odrobiła lekcji jak trzeba i teraz kilka rzeczy trzeba będzie poprawić. „Pięćsetka”, rynkowy weteran który doczekał się ledwie modernizacji dwa lata temu, wciąż może być wzorem dla konkurencji.
Podsumowanie
Smart Four Four to samochód funkcjonalny i świetnie sprawdzający się w warunkach miejskich. Jego oryginalna forma i niebanalne wnętrze z pewnością pozwolą jego właścicielowi wyróżnić się w tłumie aut. Ale w czerpaniu pełnej przyjemności ze Smarta przeszkadza wiele rzeczy. Tym bardziej więc drażni wysoka cena, którą skalkulowano tak, jakby samochód nie miał słabych punktów. Fiat 500 jest autem bardziej dojrzałym i lepiej dopracowanym. Jego 9-letni staż rynkowy jak widać stanowi zaletę a nie wadę. Pod wieloma względami przewyższa Smarta, a kosztuje dużo mniej.
Wybrane dane techniczne
| Fiat 500 1.2 Pop | Smart FourFour 1.0 |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 3/12/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 69/5500 | 71/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 102/3000 | 91/2850 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,9 | 15,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 | 151 |
Pojemność bagażnika (l) | 185/610 | 185/975 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 28 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 4,9 | 4,2 |
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 357,1/162,7/148,8 | 349,5/166,5/155,4 |
Rozstaw osi (cm) | 230 | 249,4 |
Masa własna (kg) | 865 | 975 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/b.d. |
Cena (zł) | od 42 000 | od 49 000 |
Utrata wartości po 3 latach (%) | | |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Fiat 500 1.2 Pop | Smart FourFour 1.0 |
Poduszki powietrzne | 7 | 5 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr | S | - |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/- |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | -/- |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena
| Fiat 500 1.2 Pop | Smart FourFour 1.0 |
Przestronność wnętrza | + | + |
Silnik | + | + |
Osiągi | + | |
Podwozie | + | + |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | + |
Zużycie paliwa | | + |
Wyposażenie | + | |
Cena | + | |
Wynik końcowy | +++++++ (7) | +++++ (5) |
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Szydło: Zwykli Ukraińcy rozumieją, kto udzielił ich państwu prawdziwej pomocy
- Sadyści zamordowali popularnego DJ-a. Bili go kijem, oblewali wrzątkiem i zgwałcili
- Słynny aktor mówi o końcu kariery. Ten film może być jego ostatnim
- Wenezuelskie więzienie odbite z rąk mega-gangu. W akcji brało udział 11 tys. ludzi