I choć powoli przechodzi do historii, to nadal jest najpopularniejszym, a na pewno już w Polsce kultowym, małym samochodem.

Gdy polski rząd kupował licencję na mały samochód, wybór fiata 126 wzbudził wiele kontrowersji. Zastanawiano się, dlaczego nie wybrano innego, trochę większego, a przede wszystkim nowocześniejszego fiata 127.
Fiat 126 miał już w chwili uruchomienia produkcji wyjątkowo przestarzałą konstrukcję.
Pierwsze z wyprodukowanych w Polsce samochodów, wyposażone we włoskie podzespoły, cieszyły się doskonałą opinią. Później jakość pojazdu, jak i opinia o nim popsuły się.
Do najczęstszych awarii należały wydmuchane uszczelki pod głowicą cylindrów, z wału korbowego wypadały źle zamocowane zaślepki otworów technologicznych na kanale olejowym. Dodatkowo w gaźnikach ułożyskowanie osi przepustnicy bezpośrednio w aluminiowym korpusie powodowało szybkie powstawanie luzów i brak możliwości dokładnego ustawienia składu mieszanki. Zawieszenie silnika szybko się zużywało hałasując i wprowadzając samochód w drgania.
Duża podatność na korozję, zwłaszcza w miejscach mocowania przedniego zawieszenia - wymagała od użytkownika sporo uwagi.
Zalety
- Niska cena starych egzemplarzy
- Prosta konstrukcja
- Duża zwrotność
- Małe wymiary
Wady
- Niski komfort jazdy
- Mało dynamiczny silnik
- Mały i niefunkcjonalny bagażnik
- Niski poziom bezpieczeństwa
- Podatność na korozję
- Duża awaryjność
Ceny fiata 126p
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 |
900 | 1000 | 1500 | 1900 | 2200 | 2500 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?