Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat 126p. Kultowe auto PRL-u wiecznie żywe

(mm) TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Fot. TVN Turbo/x-news
Na torze o długości 200 metrów na lotnisku na warszawskim Bemowie zjawiło się kilkaset Maluchów, aby wziąć udział w tradycyjnym zlocie Fiatów 126p. Auta imponowały chociażby malowaniami na karoserii czy kwestiami technicznymi. W końcu popularne „kaszlaki" to wciąż jedne z najchętniej tuningowanych samochodów.

Masa własna około 600 kg, tylny napęd i czterobiegowa manualna skrzynia biegów. Takie są kultowe Maluchy. Ile aut, tyle stylizacji. Jedne z nich przyciągają wzrok m.in. różowym lakierem. Inne zwracają uwagę przeróbkami technicznymi. Na zlocie Maluchów można było zobaczyć m.in. przemalowany egzemplarz z obniżonym zawieszeniem oraz tarczowymi hamulcami.

Władza po raz pierwszy pokazała Polakom Malucha 9 listopada 1972 r. na Placu Defilad w Warszawie. Niespełna miesiąc wcześniej Fiat 126 zadebiutował na salonie w Turynie. Dziennikarzom podobało się nowoczesne nadwozie i funkcjonale, pojemne jak na klasę auta, wnętrze.

Kontrakt licencyjny na produkcję Fiacika nad Wisłą podpisano rok wcześniej, 29 października 1971 r. Mały samochód był prezentem dla mas od Edwarda Gierka i jego ekipy. Oznaką rozluźnienia surowych reguł „pracy dla kraju”. Teraz można było pracować również dla siebie i kupić sobie polski „samochód ludowy” – za jedyne 69 tys. zł. Średnia, miesięczna pensja wynosiła 2,5 tys zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty