Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ferrari. Producent ujawnia kolejne dane modelu Roma

Wojciech Frelichowski
Stylistycznie Ferrari Roma charakteryzuje się liniami auta z nadwoziem coupe. Jego harmonijne proporcje są w dużej mierze zgodne z tradycją Grand Touring. Fot. Ferrari
Stylistycznie Ferrari Roma charakteryzuje się liniami auta z nadwoziem coupe. Jego harmonijne proporcje są w dużej mierze zgodne z tradycją Grand Touring. Fot. Ferrari
Firma Ferrari rozpoczęła kampanię informacyjną na temat swojego najnowszego produktu - modelu Roma. Podano m.in. więcej danych dotyczących szczegółów technicznych.

Ferrari Roma to obecnie najmniejszy model producenta z Maranello. Auto w wielu aspektach jest spokrewnione z modelem Portofino, zaś stylistycznie ma nawiązywać do lat 50. i 60. XX wieku.

Silnik o mocy 620 KM Ferrari Roma należy do rodziny silników V8 Turbo. Głównymi innowacjami w tej wersji Ferrari V8 są nowe profile krzywkowe, czujnik prędkości, który mierzy obroty turbiny i pozwala zwiększyć maksymalne obroty o 5000 obr/min, a także wprowadzenie filtra cząstek stałych, co pozwoliło sklasyfikować tą jednostkę napędową zgodnie z normą Euro 6D.

Nowa 8-biegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest bardziej kompaktowa i o 6 kg lżejsza niż jej 7-biegowa poprzedniczka. Producent informuje, że moduł sprzęgła jest o 20% mniejszy, ale zapewnia o 35% większy moment obrotowy niż poprzednio. Strategia oprogramowania skrzyni biegów została rozwinięta i ściślej zintegrowana z oprogramowaniem do zarządzania silnikiem. Dzięki temu zmiany przełożeń są szybsze, płynniejsze i bardziej spójne.

Silnik Ferrari Roma zapewnia niemal natychmiastową reakcję przepustnicy dzięki płaskiemu wałowi korbowemu o bardziej zwartych rozmiarach z niższymi masami wirującymi w celu poprawy dynamiki płynów. Zastosowano też jednoczęściowy odlewany kolektor wydechowy z rurami o równej długości, aby zoptymalizować fale ciśnienia w turbinie i zmniejszyć straty.

Rezultat tych zabiegów jest imponujący. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 9,3 s. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h.

Jak w każdym silniku Ferrari dużą uwagę poświęcono jego ścieżce dźwiękowej. Geometria całego układu wydechowego została przeprojektowana dzięki wyeliminowaniu dwóch tylnych tłumików, co znacznie zmniejsza ciśnienie wsteczne w rurach wydechowych i poprawia jakość emitowanego dźwięku.

Podwozie modelu Roma korzysta z technologii opracowanej przez Ferrari dla modeli nowej generacji. 70% elementów tej konstrukcji jest całkowicie nowych. Producent podkreśla, że Roma ma najlepszy stosunek masy do mocy w swoim segmencie, co poprawia dynamikę prowadzenia i szybkość reakcji.

Nad kontrolą toru jazdy czuwa m.in. Ferrari Dynamic Enhancer. To układ, który delikatnie dostosowuje siłę hamowania na jedno lub więcej kół w zależności od sytuacji. Jednocześnie tak dostosowuje siłę reakcji elektronicznego układu stabilizacji jazdy ESC, aby dynamika poślizgu bocznego była płynniejsza, bardziej przewidywalna i kontrolowana.

Istotnym elementem, który wzmacnia siłę docisku auta do nawierzchni jest mobilny tylny spojler zintegrowany z tylną szybą. Dzięki specjalnemu mechanizmowi tylny spojler może być ustawiany w trzech różnych pozycjach: niski opór, średni docisk i wysoki docisk. W tym ostatnim trybie spoiler tworzy kąt 135 stopni z powierzchnią tylnej szyby, generując w ten sposób około 95 kg siły docisku przy 250 km/h, a jednocześnie zwiększając opór powietrza tylko o 4%.

Kabina auta została przedzielona w taki sposób, aby stworzyć jakby dwie oddzielne kapsuły dla kierowcy i pasażera. Kierowca ma do dyspozycji 16-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który zapewnia wszystkie niezbędne informacje. Pośrodku na centralnej konsoli jest jeszcze 8,4-calowy pionowy ekran sterowania różnymi funkcjami auta. Wreszcie trzeci, najmniejszy ekran sterowania ma do dyspozycji pasażer.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty