Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fala opada

Maciej Pobocha
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Od stycznia do końca listopada sprowadzono do Polski ponad 700 tys. używanych samochodów osobowych. Od dwóch miesięcy napływ aut jednak spada.

W listopadzie trafiło do nas niewiele ponad 81 tys. pojazdów z "drugiej ręki". To 50 tys. egzemplarzy mniej niż w rekordowym pod tym względem sierpniu. Stało się to, co musiało się stać - rynek uległ nasyceniu.

 

"Używki" zalegają na komisowych i giełdowych placach. Nie ma chętnych na ich zakup, co z kolei prowadzi do spadku cen. Mimo to popyt na auta maleje. Klienci, mający w czym wybierać, stają się coraz bardziej wybredni. Spóźnione okazały się więc przepisy przygotowane przez

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

Ministerstwo Infrastruktury. Wprowadzając dodatkowe badania pojazdów sprowadzonych z zagranicy, noszących ślady uszkodzeń lub których stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, urzędnicy chcieli wyeliminować z ruchu samochody zużyte wskutek długoletniej eksploatacji, uszkodzone w wyniku zdarzeń losowych czy też na skutek poważnych wypadków. Wyręczył ich w tym rynek.

 

Kolejna broń w walce z używanymi samochodami - nowy podatek mający zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" - okazał się wymierzony we wszystkich właścicieli aut. Zapłacą go ci, którzy po raz pierwszy będą rejestrować pojazd w Polsce niezależnie od tego, czy ich auto będzie nowe, czy używane, kupione w kraju czy importowane. Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów wysokość nowego podatku ma być uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy tzw. EURO. W przypadku samochodów spełniających normę EURO 4 stawka wynosić ma 1 zł od każdego centymetra sześciennego pojemności silnika. Im samochód starszy, a tym samym spełniający wcześniejszą normę EURO, tym przelicznik większy: 1,5 zł dla EURO 3; 2 zł dla EURO 2; 3 zł dla EURO 1 lub 4 zł za każdy centymetr sześcienny dla pojazdu nie spełniającego żadnej normy czystości spalin.

 

Import osobowych samochodów używanych i sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce

w 2004 r.

 

 

I - IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

XI

I - XI

Import aut używanych

16 319

32 029

110 314

130 473

131 250

120 615

91 517

81 782

714 299

Sprzedaż aut nowych

143 564

25 985

23 179

22 059

20 257

20 540

19 765

19 233

294 515

Dane wg Ministerstwa Finansów i Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty