Europejskie floty sceptyczne wobec planów dalszych oszczędności paliwa

(ip)
Mimo wysiłków podejmowanych na rzecz poprawy efektywności paliwowej flot, jeden na siedmiu europejskich przewoźników drogowych przewiduje wycofanie się z rynku w najbliższych ośmiu latach, o ile nie zostaną wprowadzone radykalne zmiany w dziedzinie metod osiągania dalszych oszczędności paliwa – to wniosek z nowego raportu opublikowanego przez Goodyear Dunlop.

Podczas sympozjum, które odbyło się w Brukseli, firma Goodyear Dunlop

Fot: Goodyear
Fot: Goodyear

przedstawiła zalecenia, których wdrożenie pomoże branży transportu drogowego zwiększyć efektywność paliwową.

Dalsze regulacje już w planach - co na to branża?

Zużycie paliwa przez pojazd ma bezpośrednie przełożenie na wielkość emisji dwutlenku węgla. W związku z tym, w najnowszej dokumencie z propozycjami zmian dla sektora przewozowego (Transportation White Paper), Komisja Europejska wyraźnie wskazuje, że w najbliższych dziesięciu latach będzie dalej wprowadzać regulacje i zwiększać opodatkowanie zarówno paliw, jak i emisji CO2. Tymczasem, jak pokazuje opracowany przez Goodyear Dunlop raport "Road to 2020", aż jedna trzecia (30%) europejskich flot nie planuje podjęcia dalszych działań w odpowiedzi
na te zapowiadane ogólnoeuropejskie regulacje.
 
Jednocześnie floty transportowe zwracają się do branży i ustawodawców z apelem o pomoc w osiąganiu wyższej ekonomiki paliwowej:

  • 1/3 chce, by Unia Europejska inwestowała w technologie oszczędzające paliwo i programy rozwoju;
  • 1/4 oczekuje narzędzia umożliwiającego kształtowanie oraz prognozowanie kosztów i redukcji emisji CO2, a w efekcie - inwestycji w "zielony" sprzęt i szkolenia;
  • 1/4 postuluje więcej informacji na temat czynników wpływających na efektywność paliwową; 
  • 1/5 wymaga europejskich uregulowań prawnych, wprowadzających zachęty dla efektywnych flot.

“Na sektor transportu drogowego wywierane są ogromne naciski w oczekiwaniu, że pomoże on zrealizować ambitne europejskie cele w zakresie zmian klimatycznych.  Badania potwierdziły, że zdecydowana większość flot wprowadziła już szeroko zakrojone rozwiązania oszczędnościowe oraz zmaga się z wyzwaniem dalszego zwiększania efektywności paliwowej i zmniejszania emisji dwutlenku węgla, by osiągnąć jeszcze ambitniejsze cele" - powiedział Michel Rzonzef, Wiceprezes, Pion Opon Ciężarowych Goodyear Dunlop Europe, Region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. "Jednak pomimo dużego zaangażowania całej branży w zwiększanie efektywności paliwowej są jeszcze floty, które mogłyby być lepiej przygotowane do rozwiązywania problemów operacyjnych i kosztowych, związanych z potencjalnymi regulacjami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla. Jednym ze sposobów umożliwiających poprawę wymaganych wskaźników jest wybór opon o niskim oporze toczenia. Inne to szkolenia z eko-jazdy dla kierowców, udoskonalenia w zakresie logistyki, planowania tras czy aerodynamiki pojazdów“- dodał M.Rzonzef.

Efektywność paliwowa - priorytet

Fot: Goodyear
Fot: Goodyear

W świetle rosnących cen paliw, dwie na pięć flot podaje, że klienci oczekują od nich zwiększenia wydajności operacyjnej. W tej sytuacji nie dziwi, że więcej niż 90% flot już teraz podejmuje działania na rzecz poprawy efektywności paliwowej:

  • 7 na 10 zainwestowało w szkolenia z ekologicznej jazdy;
  • 6 na 10 nabyło bardziej wydajne pojazdy;
  • 2 na 5 usprawniły logistykę i planowanie tras;
  • 2 na 5 przeszłoby na bardziej wydajne opony.

Cel: rok 2020
W sytuacji, gdy zaledwie 8% flot nie podjęło żadnych działań w celu zmniejszenia zużycia paliwa, europejscy przewoźnicy drogowi sceptycznie podchodzą
do możliwości dalszego zwiększenia efektywności paliwowej i ograniczenia emisji. Aż 7 na 10 europejskich flot podejmuje już działania w kierunku samodzielnie określonego celu, jakim jest oszczędność paliwa lub zmniejszenie emisji CO2. Wobec istotnej skali podejmowanych już dziś wysiłków, floty ostrożnie podchodzą do możliwości dalszych oszczędności:

  • 52% flot uważa, że nie zmniejszy zużycia paliwa o więcej niż 10%;
  • Zaledwie 1 na 10 wyraża przekonanie, że branża jest w stanie osiągnąć20-procentowy wzrost wydajności określony w planie Unii Europejskiej 20-20-20 dotyczącym zmniejszania emisji dwutlenku węgla (do 2020 r.);
  • 1 na 5 nie jest pewna, czy możliwe są jakiekolwiek dalsze oszczędności.

Co ciekawe, floty z krajów o niższych cenach paliw wykazują większy optymizm. W Polsce i Hiszpanii, gdzie ceny paliwa są poniżej unijnej średniej, jedna piąta flot jest przekonana, że osiągnie kolejne 20% oszczędności na paliwie do 2020 roku. Z kolei w Wielkiej Brytanii, gdzie ceny są wyższe od europejskiej średniej, jedna trzecia flot twierdzi, że zrobiła wszystko co możliwe dla zwiększenia efektywności paliwowej i żadne dalsze oszczędności nie są możliwe.

Zalecenia Goodyear Dunlop

W oparciu o te wyniki, Goodyear Dunlop apeluje do ustawodawców o wzięcie pod uwagę następujących zaleceń, których realizacja pomoże sektorowi transportu drogowego ograniczyć emisje i poprawić efektywność:

  • Wprowadzenie obowiązku stosowania systemów monitorowania ciśnienia
  • w oponach we wszystkich nowych wysokotonażowych pojazdach ciężarowych;
  • Inwestycje w ulepszanie technologii monitorowania ciśnienia w oponach
  • w wysokotonażowych pojazdach ciężarowych;
  • Stworzenie programu motywacyjnego dla operatorów flot, którzy inwestują
  • w udoskonalanie aerodynamiki pojazdów lub kupują opony klasy A, B i C - według nowego unijnego systemu etykietowania opon - zarówno pod względem oporu toczenia, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni;
  • Dostosowanie unijnych ograniczeń dotyczących ciężaru i wysokości wysokotonażowych pojazdów ciężarowych w celu zwiększania wydajności.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty