Europejskie floty sceptyczne wobec planów dalszych oszczędności paliwa

(ip)
Mimo wysiłków podejmowanych na rzecz poprawy efektywności paliwowej flot, jeden na siedmiu europejskich przewoźników drogowych przewiduje wycofanie się z rynku w najbliższych ośmiu latach, o ile nie zostaną wprowadzone radykalne zmiany w dziedzinie metod osiągania dalszych oszczędności paliwa – to wniosek z nowego raportu opublikowanego przez Goodyear Dunlop.

Podczas sympozjum, które odbyło się w Brukseli, firma Goodyear Dunlop

Fot: Goodyear
Fot: Goodyear

przedstawiła zalecenia, których wdrożenie pomoże branży transportu drogowego zwiększyć efektywność paliwową.

Dalsze regulacje już w planach - co na to branża?

Zużycie paliwa przez pojazd ma bezpośrednie przełożenie na wielkość emisji dwutlenku węgla. W związku z tym, w najnowszej dokumencie z propozycjami zmian dla sektora przewozowego (Transportation White Paper), Komisja Europejska wyraźnie wskazuje, że w najbliższych dziesięciu latach będzie dalej wprowadzać regulacje i zwiększać opodatkowanie zarówno paliw, jak i emisji CO2. Tymczasem, jak pokazuje opracowany przez Goodyear Dunlop raport "Road to 2020", aż jedna trzecia (30%) europejskich flot nie planuje podjęcia dalszych działań w odpowiedzi
na te zapowiadane ogólnoeuropejskie regulacje.
 
Jednocześnie floty transportowe zwracają się do branży i ustawodawców z apelem o pomoc w osiąganiu wyższej ekonomiki paliwowej:

  • 1/3 chce, by Unia Europejska inwestowała w technologie oszczędzające paliwo i programy rozwoju;
  • 1/4 oczekuje narzędzia umożliwiającego kształtowanie oraz prognozowanie kosztów i redukcji emisji CO2, a w efekcie - inwestycji w "zielony" sprzęt i szkolenia;
  • 1/4 postuluje więcej informacji na temat czynników wpływających na efektywność paliwową; 
  • 1/5 wymaga europejskich uregulowań prawnych, wprowadzających zachęty dla efektywnych flot.

“Na sektor transportu drogowego wywierane są ogromne naciski w oczekiwaniu, że pomoże on zrealizować ambitne europejskie cele w zakresie zmian klimatycznych.  Badania potwierdziły, że zdecydowana większość flot wprowadziła już szeroko zakrojone rozwiązania oszczędnościowe oraz zmaga się z wyzwaniem dalszego zwiększania efektywności paliwowej i zmniejszania emisji dwutlenku węgla, by osiągnąć jeszcze ambitniejsze cele" - powiedział Michel Rzonzef, Wiceprezes, Pion Opon Ciężarowych Goodyear Dunlop Europe, Region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. "Jednak pomimo dużego zaangażowania całej branży w zwiększanie efektywności paliwowej są jeszcze floty, które mogłyby być lepiej przygotowane do rozwiązywania problemów operacyjnych i kosztowych, związanych z potencjalnymi regulacjami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla. Jednym ze sposobów umożliwiających poprawę wymaganych wskaźników jest wybór opon o niskim oporze toczenia. Inne to szkolenia z eko-jazdy dla kierowców, udoskonalenia w zakresie logistyki, planowania tras czy aerodynamiki pojazdów“- dodał M.Rzonzef.

Efektywność paliwowa - priorytet

Fot: Goodyear
Fot: Goodyear

W świetle rosnących cen paliw, dwie na pięć flot podaje, że klienci oczekują od nich zwiększenia wydajności operacyjnej. W tej sytuacji nie dziwi, że więcej niż 90% flot już teraz podejmuje działania na rzecz poprawy efektywności paliwowej:

  • 7 na 10 zainwestowało w szkolenia z ekologicznej jazdy;
  • 6 na 10 nabyło bardziej wydajne pojazdy;
  • 2 na 5 usprawniły logistykę i planowanie tras;
  • 2 na 5 przeszłoby na bardziej wydajne opony.

Cel: rok 2020
W sytuacji, gdy zaledwie 8% flot nie podjęło żadnych działań w celu zmniejszenia zużycia paliwa, europejscy przewoźnicy drogowi sceptycznie podchodzą
do możliwości dalszego zwiększenia efektywności paliwowej i ograniczenia emisji. Aż 7 na 10 europejskich flot podejmuje już działania w kierunku samodzielnie określonego celu, jakim jest oszczędność paliwa lub zmniejszenie emisji CO2. Wobec istotnej skali podejmowanych już dziś wysiłków, floty ostrożnie podchodzą do możliwości dalszych oszczędności:

  • 52% flot uważa, że nie zmniejszy zużycia paliwa o więcej niż 10%;
  • Zaledwie 1 na 10 wyraża przekonanie, że branża jest w stanie osiągnąć20-procentowy wzrost wydajności określony w planie Unii Europejskiej 20-20-20 dotyczącym zmniejszania emisji dwutlenku węgla (do 2020 r.);
  • 1 na 5 nie jest pewna, czy możliwe są jakiekolwiek dalsze oszczędności.

Co ciekawe, floty z krajów o niższych cenach paliw wykazują większy optymizm. W Polsce i Hiszpanii, gdzie ceny paliwa są poniżej unijnej średniej, jedna piąta flot jest przekonana, że osiągnie kolejne 20% oszczędności na paliwie do 2020 roku. Z kolei w Wielkiej Brytanii, gdzie ceny są wyższe od europejskiej średniej, jedna trzecia flot twierdzi, że zrobiła wszystko co możliwe dla zwiększenia efektywności paliwowej i żadne dalsze oszczędności nie są możliwe.

Zalecenia Goodyear Dunlop

W oparciu o te wyniki, Goodyear Dunlop apeluje do ustawodawców o wzięcie pod uwagę następujących zaleceń, których realizacja pomoże sektorowi transportu drogowego ograniczyć emisje i poprawić efektywność:

  • Wprowadzenie obowiązku stosowania systemów monitorowania ciśnienia
  • w oponach we wszystkich nowych wysokotonażowych pojazdach ciężarowych;
  • Inwestycje w ulepszanie technologii monitorowania ciśnienia w oponach
  • w wysokotonażowych pojazdach ciężarowych;
  • Stworzenie programu motywacyjnego dla operatorów flot, którzy inwestują
  • w udoskonalanie aerodynamiki pojazdów lub kupują opony klasy A, B i C - według nowego unijnego systemu etykietowania opon - zarówno pod względem oporu toczenia, jak i przyczepności na mokrej nawierzchni;
  • Dostosowanie unijnych ograniczeń dotyczących ciężaru i wysokości wysokotonażowych pojazdów ciężarowych w celu zwiększania wydajności.

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie