Europejczycy kupili trochę mniej aut

(mp)
Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

W 2005 r. sprzedano w Europie 15 222 939 nowych samochodów osobowych. To o 0,7 proc. mniej niż w roku 2004.

 

Z raportu stowarzyszenia branży motoryzacyjnej ACEA wynika, że największym zainteresowaniem mieszkańców Starego Kontynentu cieszyły się aut marki Volkswagen. Znalazły one ponad 1 mln 544 tys. nowych właścicieli. Na drugiej pozycji uplasowało się Renault z popytem wynoszącym ponad 1 mln 464 tys. sztuk. Trzecie miejsce przypadło w  udziale Oplowi

Fot. Peugeot
Fot. Peugeot

(w Wielkiej Brytanii pod marką Vauxhall) - ponad 1 mln 366 tys. aut.

 

Biorąc pod uwagę dynamikę sprzedaży rekordowy, bo wynoszący 1 265 proc. wzrost zanotowała Dacia. Tak wysoki wynik jest efektem wprowadzenia na rynek modelu Logan dopiero w drugiej połowie 2004 r. Popyt na samochody General Motors sprowadzane z USA wzrósł o 44,8 proc. Dobry wyniki osiągnęła także Kia, która sprzedała o 39,1 proc. więcej aut niż przed rokiem.

 

Najgorzej wypadła pod tym względem marka MG Rover. Jego auta kupiło 59,5 proc. mniej klientów. To wynik kłopotów finansowych firmy zakończonych jej upadkiem. Znacząco mniejszą sprzedaż zanotowały także Jaguar (-22,2 proc.) i Alfa Romeo (-16,9 proc).

 

Wyniki sprzedaży samochodów osobowych na rynkach Europy:

 

Koncern i marka

 

Udział w rynku (%)

 

Sprzedane egzemplarze

Zmiana (%)

2005

2004

2005

2004

2005/2004

Wszystkie

100

100

15 222 939

15 332 119

- 0,7

VW Group

19,3

18,6

2 944 652

2 853 629

+ 3,2

Volkswagen

10,1

9,8

1 544 540

1 496 326

+ 3,2

Audi

4,0

3,7

616 151

565 209

+ 9,0

Skoda

2,7

2,6

405 626

392 692

+ 3,3

Seat

2,5

2,6

374 349

395 740

- 5,4

Bentley i Lamborghini

0,0

0,0

3 986

3 662

+ 8,8

PSA Group

13,5

13,8

2 061 264

2 122 122

- 2,9

Peugeot

7,4

7,8

1 129 897

1 202 577

- 6,0

Citroen

6,1

6,0

931 367

919 545

+ 1,3

FORD Group

10,7

11,0

1 628 917

1 686 398

- 3,4

Ford

8,3

8,5

1 256 890

1 303 054

- 3,5

Volvo

1,6

1,6

248 050

252 827

- 1,9

Land Rover

0,5

0,5

77 792

71 181

+ 9,3

Jaguar

0,3

0,4

46 185

59 336

- 22,2

GM Group

10,7

10,7

1 625 828

1637 057

- 0,7

Opel/Vauxhall

9,0

9,0

1 366 412

1 383 291

- 1,2

Chevrolet

1,1

1,1

172 418

169 083

+ 2,0

Saab

0,5

0,5

81 401

80 817

+ 0,7

GM (US)

0,0

0,0

5 597

3 866

+ 44,8

Renault

9,8

10,2

1 487 464

1 569 861

- 5,2

Renault

9,6

10,2

1 464 424

1 568 040

- 6,6

Dacia

0,2

0,0

23 040

1 821

+ 1 265

FIAT Group

6,5

7,4

988 837

1 129 428

- 12,4

Fiat

4,8

5,6

736 338

853 630

- 13,7

Alfa Romeo

0,8

1,0

129 031

155 341

- 16,9

Lancia

0,8

0,8

118 364

115 798

+ 2,2

Ferrari i Maserati

0,0

0,0

5 104

4 659

+ 9,6

DaimlerChrysler

6,0

6,0

914 125

922 310

- 0,9

Mercedes-Benz

4,6

4,5

694 829

697 145

- 0,3

Smart

0,9

0,9

132 554

134 141

- 1,2

Chrysler

0,6

0,6

86 742

91 024

- 4,7

Toyota i Lexus

5,4

5,1

818 101

787 415

+ 3,9

BMW Group

5,1

4,6

779 527

710 034

+ 9,8

BMW

4,3

3,8

654 428

585 923

+ 11,0

Mini

0,8

0,8

129 099

124 111

+ 4,0

Nissan

2,3

2,5

357 482

381 647

- 6,3

Hyundai

2,1

2,0

317 750

313 045

+ 1,5

Honda

1,7

1,5

259 210

236 186

+ 9,7

Kia

1,6

1,1

242 063

173 966

+ 39,1

Suzuki

1,5

1,3

234 481

204 460

+ 14,7

Mazda

1,5

1,7

233 652

255 411

- 8,5

Mitsubishi

0,9

0,8

133 187

123 693

+ 7,7

MG Rover Group

0,3

0,7

45 914

113 304

- 59,5

Pozostałe

1,0

0,7

154 485

112 153

+ 34,2

Źródło: ACEA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty