Europejczycy jak Hindusi - najbardziej lubią diesle. Jakie silniki wybierają inni?

redakcja.regiomoto
BMW 118d z dwulitrowym turbodieslem N47D20, wyposażonym w układ wtrysku bezpośredniego common rail
BMW 118d z dwulitrowym turbodieslem N47D20, wyposażonym w układ wtrysku bezpośredniego common rail
Największą popularnością na świecie cieszą się silniki benzynowe. Nowe samochody z takimi jednostkami napędowymi wybiera na przykład większość chińskich klientów. Specjaliści z Boscha sprawdzili, jakie silniki mają auta sprzedawane w Europie, Azji i obu Amerykach.
BMW 118d z dwulitrowym turbodieslem N47D20, wyposażonym w układ wtrysku bezpośredniego common rail
BMW 118d z dwulitrowym turbodieslem N47D20, wyposażonym w układ wtrysku bezpośredniego common rail

Silniki benzynowe wciąż cieszą się największą popularnością na świecie. W Chinach blisko 100 proc. nabywców wybiera przy zakupie nowego samochodu wersję benzynową. W USA i Japonii jest z kolei około 75 proc. zwolenników układów benzynowych. Układ wtrysku pośredniego występuje w dalszym ciągu w więcej niż co drugim nowym samochodzie na benzynę.

Rośnie jednak popularność nowoczesnych jednostek napędowych, opracowanych w duchu downsizingu i posiadających bezpośredni wtrysk. Specjaliści z koncernu Bosch przekonują, że taki układ zasilania pozwala na redukcję zużycia paliwa o 15 proc., a dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga wyższy moment obrotowy i jest przez to bardziej elastyczny.

Mniej więcej co drugi nowy samochód kupiony w krajach Unii Europejskiej oraz w Indiach wyposażony jest w silnik Diesla. Na pozostałych rynkach jednostki wysokoprężne również zyskują na popularności – wzrosty notowane są między innymi w Stanach Zjednoczonych. Bosch przewiduje, że udział samochodów z silnikami Diesla zwiększy się w USA z obecnych 3 proc. do 10 proc. w 2018 roku. Rosnącą popularność diesla można także zauważyć w Korei Południowej. Zalety silników wysokoprężnych znane są dziś wielu Europejczykom: nowoczesna jednostka napędowa z zapłonem samoczynnym zużywa nawet o 25 proc. mniej paliwa niż porównywalny samochód z silnikiem benzynowym i oferuje moment obrotowy wyższy nawet o 40 proc.

Tymczasem w Japonii już prawie co piąte nowe auto jest wyposażone w napęd hybrydowy. Dzięki temu kraj ten jest zdecydowanym liderem pod względem elektryfikacji napędów. W ciągu kilku lat napędy hybrydowe powinny zyskać większą popularność także poza Japonią. Bosch prognozuje na rok 2020 światową sprzedaż 6,5 mln układów Strong Hybrid, 3 mln układów Plug-In oraz 2,5 mln samochodów elektrycznych (przy założeniu 113 mln sprzedanych samochodów w 2020 roku).

Silniki zasilane benzyną lub etanolem, zwane Flex-Fuel, są najbardziej rozpowszechnione w Brazylii. Drugim co do wielkości rynkiem, na którym stosowana jest ta technologia, są Stany Zjednoczone. System Boscha zapewnia spalanie zarówno czystego etanolu, jak i mieszanki etanolu i benzyny w dowolnych proporcjach. Dzięki temu kierowcy zyskują niezależność i mogą tankować tańsze paliwo.

Sprężony gaz ziemny (CNG) cieszy się na całym świecie rosnącą popularnością. Od 10 lat światowa sprzedaż układów napędowych CNG rośnie w tempie 25 proc. rocznie. W Korei Południowej samochody z napędem na gaz ziemny mają obecnie 11-procentowy udział w rynku. Gaz ziemny jest o połowę tańszy od benzyny, a korzystanie z niego umożliwia obniżenie emisji dwutlenku węgla nawet o jedną czwartą. 

Kliknij, aby powiększyć
Mapa układów napędowych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty