Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Europarlament: Ograniczmy do 30 km/h prędkość w miastach!

Bartosz Gubernat
Europarlament: Ograniczmy do 30 km/h prędkość w miastach!
Europarlament: Ograniczmy do 30 km/h prędkość w miastach!
Drastyczne ograniczenie prędkości na terenach zamieszkanych, blokady antyalkoholowe w autach i zakaz ostrzegania o fotoradarach, np. w GPS-ach czy komórkach. To niektóre pomysły europosłów na poprawę bezpieczeństwa.
Europarlament: Ograniczmy do 30 km/h prędkość w miastach!
Europarlament: Ograniczmy do 30 km/h prędkość w miastach!

Do 2020 roku na drogach Unii Europejskiej liczba śmiertelnych wypadków ma się zmniejszyć o połowę. Europosłowie w uchwalonej wczoraj rezolucji piszą o tym, jak to zrobić.

Tylko w 2009 r. na drogach Unii Europejskiej zginęło 35000 osób, a ponad 1,5 miliona zostało rannych, często bardzo poważnie. Parlamentarzyści podkreślają, że obok cierpienia, a w wielu przypadkach także trwałego uszczerbku na zdrowiu olbrzymim obciążeniem dla europejskiej gospodarki są także koszty wynikające z wypadków. Tylko w 2009 roku oszacowano je na ok. 130 mld euro.

- Liczba 35000 ofiar śmiertelnych w ruchu drogowym odpowiada w ruchu lotniczym katastrofie ok. 250 średniej wielkości samolotów z kompletem pasażerów na pokładzie – czytamy w komunikacie wydanym po wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego.

Europosłowie mają dokładnie 103 pomysły na poprawę bezpieczeństwa drogowego. To m.in. propozycje zmian w przepisach mające pomóc chronić pieszych i kierowców.
Zdaniem europarlamentarzystów Unia Europejska powinna np. dążyć do wprowadzenia obowiązku montażu w nowych samochodach osobowych i dostawczych blokad antyalkoholowych. Sugerują również, że kraje członkowskie powinny ujednolicić między sobą dopuszczalny limit alkoholu we krwi.

Zdaniem Jerzego Moskwy, egzaminatora nadzorującego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Rzeszowie to dobre propozycje. Ale twierdzi, że będzie je trudno wprowadzić.

- Mam na myśli głównie jednolity limit alkoholu w organizmie. Nie sądzę, aby Włosi czy Francuzi zgodzili się na obniżenie dopuszczalnego poziomu. Podobnie jak zdyscyplinowani Niemcy, którzy są przyzwyczajeni, że po piwie jadą, ale po dwóch już nie. Z kolei podnosząc limit w Polsce do ich poziomu sprawimy, że zamiast dopuszczalnych pół promila kierowcy będą siadać za kółko z 1,5 promila – uważa Jerzy Moskwa.

Mnóstwo uwag dotyczy także dróg. Europarlament chce, aby w terenie zamieszkałym przez ludzi auta poruszały się z prędkością nie wyższą niż 30 km/h. Na niebezpiecznych odcinkach autostrad samochody ciężarowe nie mogłyby wyprzedzać. Europosłowie chcą, aby najniebezpieczniejsze odcinki dróg były znakowane, a ich mapa na bieżąco aktualizowana. Lepszej jakości mają być także materiały używane do produkcji asfaltu.

Kolejna propozycja to całkowity zakaz produkcji, importu i dystrybucji systemów ostrzegających kierowców przed kontrolami drogowymi (np. urządzeń ostrzegających przed radarami, laserowych urządzeń zakłócających lub systemów nawigacji z automatyczną zapowiedzią kontroli drogowej). We wszystkich krajach UE zakazane ma być także wysyłanie wiadomości tekstowych, e-maili i korzystania z internetu podczas prowadzenia auta.

- Popieramy obie propozycje. Kierowca nie powinien być informowany o miejscach kontroli radarowej, bo wtedy jeździ wolniej tylko tam, gdzie stoją urządzenia pomiarowe. A korzystanie z internetu w czasie jazdy jest jeszcze bardziej niebezpieczne od rozmów przez komórkę. Kierowca zamiast na drodze skupia się na ekranie - mówi nadkom. Marcin Książkiewicz z Komendy Głównej Policji.

W ciągu dwóch lat Komisja Europejska powinna także przygotować jednolite zasady stosowania opon zimowych we wszystkich rodzajach pojazdów, uwzględniając warunki klimatyczne panujące we wszystkich krajach członkowskich. Aby ograniczyć liczbę rannych i zabitych wśród najmłodszych pasażerów, proponuje się wprowadzenie obowiązku przewożenia dzieci do lat trzech w foteliku, wyłącznie tyłem do kierunku jazy.

zobacz także Nowy taryfikator: będzie więcej punktów karnych za wykroczenia
Które z propozycji europosłów mają szansę na wejście w życie póki co nie wiadomo. Parlament proponuje, aby Komisja Europejska powołała w trybie priorytetowym koordynatora UE ds. bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To on miałby pomagać w przygotowaniu, wprowadzaniu a potem egzekwowaniu nowych przepisów.

Bartosz Gubernat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty