Euro NCAP. Ranking najmniej bezpiecznych aut

Adam Mirosiński
Typując najgorsze modele zwracaliśmy uwagę na procentowe wyniki w poszczególnych testach (zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów) oraz sumaryczną liczbę gwiazdek / Fot. Euro NCAP
Typując najgorsze modele zwracaliśmy uwagę na procentowe wyniki w poszczególnych testach (zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów) oraz sumaryczną liczbę gwiazdek / Fot. Euro NCAP
W poprzednim tekście przedstawiliśmy najbezpieczniejsze samochody według organizacji Euro NCAP. Tym razem przyszła kolej aby przyjrzeć się tym najmniej bezpiecznym.
Typując najgorsze modele zwracaliśmy uwagę na procentowe wyniki w poszczególnych testach (zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów) oraz
Typując najgorsze modele zwracaliśmy uwagę na procentowe wyniki w poszczególnych testach (zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów) oraz sumaryczną liczbę gwiazdek / Fot. Euro NCAP

Najważniejszym z testów przeprowadzanych przez Euro NCAP, jest ten symulujący zderzenie czołowe w deformowalną przeszkodę przy 64 km/h, co imituje zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Stosowane jest przy tym przesunięcie wynoszące 40 proc. (auto nie uderza w przeszkodę równomiernie całym przodem).

Kolejną próbą, symulującą zderzenie boczne z innym samochodem, jest uderzenie ruchomą, deformowalną platformą w drzwi auta z prędkością 50 km/h. Z kolei podczas testu słupa samochód przesuwany jest z prędkością 29 km/h na wąski, metalowy pal, który następnie wbija się pojazd.

W ramach sprawdzania ochrony zapewnianej pieszym biorącym udział w kolizji z pojazdem, auto potrąca manekina z prędkością 40 km/h, a ocenie poddaje się efekt uderzenia zderzaka w podudzie, maski w udo, a także głowy pieszego w maskę czy podszybie auta. W przypadku samochodów mających system unoszenia pokrywy silnika w chwili wykrycia kolizji z pieszym (co ma zamortyzować uderzenie), Euro NCAP przeprowadza testy z użyciem głowy manekina, by wykazać, czy czujniki są w stanie zareagować odpowiednio szybko i dopasować się do wzrostu pieszego.

Fot. Euro NCAP
Fot. Euro NCAP

Skoro Euro NCAP publikuje wyniki testów, to naturalnym odruchem jest stworzenie rankingu najbezpieczniejszych samochodów i jednocześnie wskazanie tych, które w próbach zderzeniowych wypadają najgorzej. Sprawa nie jest jednak prosta, bo na przestrzeni lat zmian w ocenach wprowadzano tak dużo, że sama organizacja odradza porównywanie osiągnięć poszczególnych modeli, o ile testy nie były wykonywane w tym samym roku.

Typując najgorsze modele zwracaliśmy uwagę na procentowe wyniki w poszczególnych testach (zwłaszcza w kwestii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów) oraz sumaryczną liczbę gwiazdek. Zachowaliśmy przy tym podział na segmenty przyjęty przez Euro NCAP, mimo że nie pokrywa się on z przyjętym na polskim rynku.

Najmniej bezpieczne samochody

2014 (do grudnia)

Mini: Suzuki Celerio

Małe rodzinne: Citroën C-Elysee, Peugeot 301

Duże rodzinne: brak

Luksusowe: brak

Minivany: Peugeot Partner

Vany: brak

Małe SUV-y: brak

Duże SUV-y: brak

Pick’up: brak

 

2013

Mini: Dacia Sandero

Małe rodzinne: BMW i3

Duże rodzinne: Mazda 6

Luksusowe: Infiniti Q50

Minivany: Mercedes Citan Kombi

Vany: brak

Małe SUV-y: Toyota RAV4

Duże SUV-y: brak

Pick’up: brak

 

2012

Mini: Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo

Małe rodzinne: Kia Cee'd

Duże rodzinne: Volvo V60 Plug-In Hybrid

Luksusowe: brak

Minivany: Dacia Lodgy

Vany: brak

Małe SUV-y: Jeep Compass

Duże SUV-y: Land Rover Range Rover

Pick’up: brak

 

2011

Mini: Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn

Małe rodzinne: MG6, Renault Fluence ZE

Duże rodzinne: Geely Emgrand EC7

Luksusowe: Jaguar XF

Minivany: Hyundai ix20

Vany: Lancia Voyager

Małe SUV-y: Dacia Duster

Duże SUV-y: Jeep Grand Cherokee

Pick’up: brak

 

2010

Mini: Citroen Nemo

Małe rodzinne: Citroen C4

Duże rodzinne: Seat Exeo

Luksusowe: Jaguar XF

Minivany: Landwind CV9

Vany: brak

Małe SUV-y: Mazda CX-7

Duże SUV-y: brak

Pick’up: brak

 

2009

Mini: Suzuki Alto

Małe rodzinne: Honda Civic, Mitsubishi Lancer

Duże rodzinne: Citroen C5

Luksusowe: brak

Minivany: Toyota Urban Cruiser

Vany: brak

Małe SUV-y: VW Tiguan

Duże SUV-y: brak

Pick’up: brak

 

1997-2008

Mini: Rover 100 (1997)

Małe rodzinne: Nissan Almera (1999)

Duże rodzinne: Citroen Xantia (1997)

Luksusowe: Audi A6 (1998), Opel Omega (1998)

Minivany: Chrysler PT Cruiser (2002)

Vany: Chrysler Voyager (1999 i 2007)

Małe SUV-y: Land Rover Freelander (2002), Mitsubishi Pajero Pinin (2003)

Duże SUV-y: Jeep Cherokee (2002), Opel Frontera (2002)

Pick’up: Isuzu D-MAX/Rodeo (2008), Nissan Navara (2008)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty