ESP

Krzysztof Franek
Producenci pojazdów starają się, by auta były bezpieczne, instalując coraz zmyślniejsze elektroniczne systemy, kontrolujące funkcjonowanie urządzeń mechanicznych. Dla przeciwdziałania poślizgom wymyślono elektroniczny system kontroli trakcji ESP.

Prowadzimy samochód, a ten nagle nie słucha naszych poleceń i posuwa się po torze innym, niż zaplanowaliśmy. To oczywiście poślizg, o który najłatwiej w zimie na śniegu, lodzie czy mokrej jezdni, ale też na suchej. Kierowcy rajdowi potrafią wprowadzać auto w poślizg kontrolowany w każdych warunkach, także w lecie na szutrach. Ale dla nas ważny jest ten niespodziewany, nad którym nie panujemy. 
50 proc. mniej wypadków

Tylko ten z fabryki Boscha w niemieckim Blaichach rozpoznaje ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg i zapobiega mu już w przeszło 10 milionach aut.

Badania, przeprowadzone w 2002 r. przez koncerny Toyota i DaimlerChrysler, wykazały, że od chwili wprowadzenia seryjnie do samochodów systemu ESP znacznie zmniejszyła się liczba wypadków. Udział mercedesów z ESP w kolizjach drogowych, związanych z utratą panowania nad pojazdem, nie zawinioną przez innych użytkowników dróg, spadł w Niemczech o ponad jedną czwartą. Analizując około miliona kolizji, w których były ofiary, eksperci Toyoty doszli do wniosku, że dzięki stosowaniu systemów ESP liczba ciężkich wypadków drogowych, związanych z utratą panowania nad pojazdem, nie zawinioną przez innych użytkowników dróg, uległa zmniejszeniu aż połowę. Co drugi nowo zarejestrowany samochód w Niemczech jest wyposażony już w system ESP, zaś w Europie Zachodniej - co czwarty.
 
Nie staczaj się

Wkrótce na rynku będzie dostępny cały program wyposażenia samochodu bazującego na ESP. W samochodach klasy kompakt i średniej znajdzie zastosowanie funkcja Hill Hold Control, zapobiegająca staczaniu się pojazdu w tył przy podjeżdżaniu pod górę (co za ulga dla zdających na placu manewrowym egzamin na prawo jazdy). Układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie do chwili, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał gazu. Poszerzony system "ESPlus" wejdzie do seryjnej produkcji za dwa lata. Zintegrowane w nim zostaną m.in. funkcja Brake Disc Wiping, przydatna podczas silnych opadów, polegająca na regularnym zbliżaniu klocków do tarcz hamulcowych w celu usunięcia z nich wilgoci, i funkcja Electronic Brake Prefill, uaktywniająca się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z pedału gazu; klocki zbliżą się do tarcz na minimalną odległość.

 

Najbardziej rozbudowana wersja

Dla klasy wyższej oraz aut luksusowych Bosch zaoferuje w 2006 r. najbardziej rozbudowaną wersję, wyposażoną w dodatkowe funkcje, np. Soft Stop, zapobiegającą tzw. efektowi nurkowania w ostatniej fazie hamowania czy Stop and Go, rozszerzającą zakres funkcji systemu adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy, szczególnie przydatnego podczas poruszania się w korkach. Także dla automatycznego hamulca postojowego (APB) znaleziono rozwiązanie bazujące na ESP. Dodatkowe funkcje tego systemu przygotowywane są także z firmami oponiarskimi - Dunlop (kontrola ciśnienia w oponach) i Michelin (skracanie drogi hamowania).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty