Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ESP się komplikuje

(c)
Fot. Bosch
Fot. Bosch
ESP rozpoznający zagrożenia utraty zadanego toru jazy i utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu jest stale unowocześniany.

W przyszłym roku do obowiązkowego, seryjnego wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych w Polsce wchodzi układ ABS. Układ ten jest częścią systemu ESP, który jest stale unowocześniany.

 

Według analiz Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli (GDV) przyczyną aż 25 proc. wszystkich wypadków z udziałem ciężko rannych oraz 60 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym był poślizg pojazdu. W samochodach montuje się więc elektroniczny system kontroli trakcji ESP, którego zadaniem jest rozpoznanie zagrożenia utraty zadanego toru jazy i utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu. Realizowane jest to przez obniżenie mocy silnika oraz wyhamowanie poszczególnych kół jezdnych. ESP obejmuje także układów ABS (zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobieganie utracie przyczepności kół napędowych). Wynika to z zastosowania wspólnych niektórych elementów, np. czujników

Fot. Bosch
Fot. Bosch

prędkości obrotowej kół.

 

Układy te produkują niemal wszyscy producenci komponentów. Prekursorem wprowadzenia układu ABS do seryjnej produkcji był Bosch wraz z Mercedesem-Benzem. Układ ESP jest uzupełniany o nowe funkcje, a wzbogacone wersje są instalowane w autach wyższej klasy.

 

Funkcja Electronic Brake Prefill (przygotowanie układu hamulcowego do nagłego hamowania) uaktywnia się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z gazu, co system odczytuje jako przygotowanie do awaryjnego hamowania. W sposób niezauważalny dla kierowcy następuje zbliżenie na minimalną odległość klocków do tarcz hamulcowych, by w razie hamowania zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji układu hamulcowego. Jeśli kierowca teraz zdecyduje się nacisnąć na pedał hamulca, system zareaguje natychmiastowym hamowaniem.

 

Druga funkcja, przydatna podczas opadów deszczu, Brake Disc Wiping osusza tarcze hamulcowe. Polega ona na chwilowym, minimalnym hamowaniu, co powoduje usuwanie wilgoci z tarcz hamulcowych. 

 

Funkcja Hill Hold Control zapobiega staczaniu się pojazdu przy podjeżdżaniu pod górę. Układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie hamowania do chwili, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał gazu.

 

Skuteczność systemu ESP jest bezsporna i potwierdziło ją wiele badań. Z roku na rok system ten cieszy się coraz większą popularnością. Według szacunków Boscha udział samochodów z ESP w ogólnej liczbie noworejestrowanych aut wyniósł w całej Europie w ubiegłym roku 37 proc., co oznacza wzrost o 8 proc. w stosunku do roku 2003.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty