Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ERA - elektryczny rekordzista toru Nurburgring

(ip)
Fiński samochód ERA pobił rekord pojazdów elektrycznych z dopuszczeniem do ruchu drogowego, osiągając czas przejazdu zaledwie 8'42,72 min. na torze Nürburgring Nordschleife w Niemczech. Niemiecki kierowca wyścigowy Ralf Kelleners poprawił dotychczasowy rekord ustanowiony przez BMW Mini E o ponad jedną minutę.
Fot. ERA
Fot. ERA

Innowacyjny sportowy samochód ERA zaprojektowany na Helsińskim Uniwersytecie Nauk Stosowanych Metropolia wyposażony wyłącznie w napęd elektryczny z czterema silnikami, osiągnął maksymalną prędkość 238 km/h przy zerowej emisji CO2. Jego średnia prędkość na długiej na 20,8 km trasie nazywanej przez niektórych "Zielonym Piekłem" wyniosła 142 km/h.

**CZYTAJ TAKŻE

Renault i Alzacja na rzecz aut elektrycznychCzy auta elektryczne są w Polsce zeroemisyjne?

**

W trakcie rekordowego przejazdu ERA zużywał średnio 123 kilowatogodziny (kWh) na 100 kilometrów. W typowym ruchu drogowym ERA zużywa bardzo mało energii - 14,5 kilowatogodziny (kWh) na 100 kilometrów - co odpowiada zaledwie 1,6 litra paliwa.

ERA rozpędza się do 100 km/h w 6 sekund, a jego prędkość maksymalna to 244 km/h. Najnowsza technologia silników elektrycznych o mocy 449 koni mechanicznych (330 kW) przy krótkich przyspieszeniach i 272 koni mechanicznych (200 kW) przy stałych przyspieszeniach, nowoczesny system zasilania z akumulatorów litowo-tytanowych i lekka karoseria z karbonu potwierdzają fakt, że obecne rozwiązania techniczne umożliwiają uzyskanie niezwykle wysokiej wydajności w praktyce.

Koszt energii potrzebnej do pokonania 100 km prototypem ERA wynosi zaledwie 3,48 euro, jest to bardzo niewiele w porównaniu ze zużyciem trzech najczęściej kupowanych w 2011 r. konwencjonalnych samochodów sportowych, które spalają przeciętnie 7,4 l na 100 km, czyli przy podobnych osiągach koszt przejechania 100 km wynosi 11,63 euro. Oznakowany tablicą rejestracyjną ERA-10 samochód jest dopuszczony do ruchu drogowego w Finlandii.

Mimo że jego siniki elektryczne podczas bicia rekordu pracowały ze szczytową mocą około 300 kilowatów, nie było problemów z przegrzaniem jednostek napędowych lub akumulatorów, co jest zazwyczaj typowym zjawiskiem w pojazdach elektrycznych.

Fot. ERA
Fot. ERA

Samochód ERA uzyskał rekordowy czas przejazdu na seryjnych oponach Nokian Z G2 przeznaczonych do dużych prędkości w rozmiarze 225/40 ZR 18 na przedniej osi i 245/40 ZR 18 na tylnej osi, które również przy dużych prędkościach zapewniają doskonałe prowadzenie, precyzję, reaktywność i stabilność. "Opony szybko reagują na ruchy kierownicy, lecz mają także względnie niski opór toczenia, co jest szczególnie ważne w samochodach elektrycznych" - podkreśla Juha Pirhonen, menedżer działu projektowania w firmie Nokian Tyres.

Z uwagi na fakt, że ERA znajduje się w fazie prototypu, nie ustalono dotychczas terminu wdrożenia go do produkcji. Niewiadomą pozostaje również jego cena.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty