Enfield Bullet

Tadeusz Suchomski
Indyjski szlachcic

Modele Bullet pojawiły się na rynku w 1937 roku. Jako jednostka jednocylindrowa
produkowana była o pojemnościach 250, 300 i 500 ccm. Motocykl nie był modyfikowany
do 1962 roku. Przed plajtą, pod koniec lat 60. przeniesiono Bulleta z Zakładu
Royal Enfield do Redditch w Anglii. Jednak kiedy i ta firma ogłosiła upadłość,
przeniesiono całe wyposażenie linii produkcyjnej do miasta Madras w Indiach.
Początkowo zakłady indyjskie były filią angielskiej wytwórni. Po zaprzestaniu
wytwarzania motocykli w wytwórni w Anglii, Indie zakupiły całe wyposażenie
zakładu i rozpoczęły produkcję modeli Bullet 350 i 500 - znanych na całym
świecie. Modele, które także wysyłane są do Europy niewiele odbiegają od
pierwowzoru sprzed kilkudziesięciu lat. Wśród wszechobecnych motocykli
japońskich Enfield o angielskim rodowodzie prezentuje się staroświecko,
ale bardzo pięknie.
Enfield Bullet 500 wyposażony jest w jednocylindrową, czterosuwową jednostkę
napędową o pojemności 499 ccm. Osiąga moc 22 KM przy 4600 obr/min maksymalny
moment obrotowy wynosi 34 Nm przy 3000 obr./min. Silnik osadzony jest w
zamkniętej, jednorurowej stalowej ramie. Pojazd uruchamiany jest kickstarterem.

Ten oryginał techniki z zewnętrznie ułożonymi przewodami olejowymi,
wybrzuszonym bakiem, szprychowymi kołami oraz chromowanym układem wydechowym
to niespotykany dzisiaj już model.

Kto dzisiaj podróżuje Bulletem, czuje stare dobre czasy. Kiedy jazda
motocyklem była jeszcze "męską sprawą", trzeba było również być mechanikiem.
Całość ma jednak indyjski charakter i z nim życie nie może być nudne.

Ciekawostką jest to, że przed wojną w Zakładach Przemysłowych "Podkowa"
SA w Poniatowie k. Legionowa były montowane na licencji Royal Enfield modele
Podkowy, które prezentowano na Targach Poznańskich w 1939 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty