Elektryka w samochodzie

pim
Elektryczne silniczki w samochodach już dość powszechnie otwierają za nas okna czy dachy kabrioletów. Coraz częściej są także wykorzystywane do otwierania drzwi.

Chodzi głównie o wielkie i ciężkie przesuwane drzwi w dużych vanach.
Ostatnio jednak udało się na tyle zmniejszyć wielkość zespołu napędzającego
drzwi, że będzie można montować je także w mniejszych samochodach.
W USA produkowane od 1993 roku elektrycznie otwierane drzwi znalazły
się w ponad 2 milionach aut. Od zeszłego roku Delphi, producent takich
drzwi, dostarcza ich również do bliźniaczych vanów Citroena, Peugeota i
Fiata. Na razie jeszcze jako wyposażenie dodatkowe. Według informacji Delphi
obecnie co drugie z tych aut ma już jednak takie drzwi. Producent uważa,
że w 2006 roku liczba elektrycznych drzwi montowanych w europejskich autach
przekroczy 570 tys. rocznie.
Zastosowanie elektrycznego otwierania i zamykania w drzwiach przesuwanych
było najłatwiejsze, bo w grę wchodziły elementy przesuwane na prowadnicach
za pomocą mechanizmu linkowego. Delphi ma jednak także elektrycznie otwierane
i zamykane (czyli podnoszone i opuszczane) klapy bagażników aut typu sedan,
tylne drzwi bagażowe (hatchback, kombi) a także pokrywy przestrzeni bagażowej
pickupów. Jesteśmy coraz bardziej wygodni, więc należy przypuszczać, że
już wkrótce takie rozwiązania zaczną pojawiać się w coraz większej ilości
aut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty