Chodzi głównie o wielkie i ciężkie przesuwane drzwi w dużych vanach.
Ostatnio jednak udało się na tyle zmniejszyć wielkość zespołu napędzającego
drzwi, że będzie można montować je także w mniejszych samochodach.
W USA produkowane od 1993 roku elektrycznie otwierane drzwi znalazły
się w ponad 2 milionach aut. Od zeszłego roku Delphi, producent takich
drzwi, dostarcza ich również do bliźniaczych vanów Citroena, Peugeota i
Fiata. Na razie jeszcze jako wyposażenie dodatkowe. Według informacji Delphi
obecnie co drugie z tych aut ma już jednak takie drzwi. Producent uważa,
że w 2006 roku liczba elektrycznych drzwi montowanych w europejskich autach
przekroczy 570 tys. rocznie.
Zastosowanie elektrycznego otwierania i zamykania w drzwiach przesuwanych
było najłatwiejsze, bo w grę wchodziły elementy przesuwane na prowadnicach
za pomocą mechanizmu linkowego. Delphi ma jednak także elektrycznie otwierane
i zamykane (czyli podnoszone i opuszczane) klapy bagażników aut typu sedan,
tylne drzwi bagażowe (hatchback, kombi) a także pokrywy przestrzeni bagażowej
pickupów. Jesteśmy coraz bardziej wygodni, więc należy przypuszczać, że
już wkrótce takie rozwiązania zaczną pojawiać się w coraz większej ilości
aut.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?