Elektryczny hamulec ręczny. Czy jest zgodny z prawem?

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Poseł Krzysztof Sitarski w interpelacji do ministra infrastruktury pyta o to, czy producenci samochodów mają prawo oferować w Polsce samochody z elektrycznym hamulcem zamiast typowego hamulca ręcznego. Co budzi jego wątpliwości?

Podstawowe i wymagane warunki techniczne samochodów zapisane są w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. 2003 nr 32 poz. 262, Dz. U. 2016 poz. 2022).

Zgodnie z par 14, pojazd powinien być wyposażony w:

2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie awarii hamulca roboczego, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;
3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
b) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.

Elektryczny hamulec postojowy w samochodach osobowych jest obsługiwany przy pomocy przycisku pozwalającego na zaciągnięcie i zwolnienie blokady hamulców. W przeciwieństwie do hamulca sterowanego ręcznie - klasycznego - nie da się dozować jego siły. Jest  to zatem niezgodne z przepisami.

Poseł prosi o informację czy producenci samochodów mogą stosować hamulce postojowe typu elektrycznego, czy elektryczny hamulec postojowy może pełnić funkcję hamulca awaryjnego i/lub postojowego oraz czy planowana jest zmiana przepisów.

 - Skoro hamulec awaryjny powinien działać na koła co najmniej jednej osi pojazdu, zatrzymywać pojazd w razie awarii hamulca roboczego i mieć możliwość regulowania intensywności hamowania, zgodnie z § 14, pkt 2 rozporządzenia. Natomiast "wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia wymagane warunki określone dla hamulca postojowego." Hamulec postojowy musi działać podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia, zgodnie z § 14, pkt 3 rozporządzenia - czytamy w interpelacji.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty