Dobrze znanym, sprawdzonym samochodem terenowym jest Terrano, zbudowanym z wykorzystaniem mocnej ramy nośnej. Dużym walorem samochodu jest umożliwienie kierowcy wyboru napędu na jedną lub obie osie. Stale napędzana jest oś tylna, a w razie potrzeby włączany jest napęd na 4 koła. Przełączanie napędu z jednej na obie osie lub odwrotnie możliwe jest podczas jazdy. W terenie bardzo przydatny jest reduktor włączany oddzielną dźwignią umieszczoną obok dźwigni zmiany biegów. Do napędu samochodu mamy wybór spośród dwóch turbodoładowanych silników wysokoprężnych o pojemności skokowej 2,7 l/125 KM i 3,0 l/154 KM. Od nowego roku produkcja tego modelu zostanie wstrzymana.
Sukcesy handlowe osiąga model X-Trail, który w ciągu 9 miesięcy tego roku znalazł 270 odbiorców. Pojazd należy do klasy samochodów rekreacyjno-terenowych tzw. SUV (Sport Utility
Vehicle). Jest wyposażony w zaawansowany technicznie system przeniesienia napędu All Mode 4x4, w którym rozdzieleniem momentu napędowego na poszczególne osie steruje układ elektroniczny. Z chwilą wykrycia przez czujniki wzrostu prędkości kół osi przedniej względem osi tylnej, a więc utraty przyczepności, system elektroniczny powoduje włączenie sprzęgła wiskotycznego i przeniesienie napędu na oś tylną. Wszystko to dzieje się bez udziału kierowcy. Kierowca może wybrać pokrętłem rodzaj napędu - na przednią oś lub stały na 4 koła. Do wyboru są trzy silniki, dwa benzynowe o pojemności 2,0 l/140 KM i 2,5 l/165 KM oraz turbodiesel 2,2 l/136 KM.
Ciekawą konstrukcją samochodu kwalifikowanego do ciężarówek jest Pick-up. Odznacza się wyjątkowo mocną budową oraz zdolnością do przewożenia osób i ładunków. Na polskim rynku występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: Double Cab i King Cab. Pierwsza wersja ma kabinę 4-drzwiową, w której mieści się 5 osób, a na skrzyni ładunkowej można przewozić 1080 kg ładunku, druga wersja to kabina 2-drzwiowa, 4 osobowa i skrzynia przystosowana do przewozu 1110 kg ładunku. Napęd stale przenoszony jest na oś tylną i dźwignią załączany na 4 koła. Do dyspozycji jest też reduktor ułatwiający pokonywanie terenu. Pojazd napędzany jest turbodieslem 2,5 l o mocy 133 KM.
Najsłynniejszym terenowym Nissanem jest model Patrol. Solidna ramowa konstrukcja, napęd na 4 koła, reduktor, możliwość blokady tylnego mostu i odłączalny stabilizator tylny ułatwiają poruszanie się w terenie. Pojazd ten ostatnio zmodernizowano.
Od I kwartału 2005 r. na rynek trafią dwa nowe modele Nissanów 4x4. Będą to Murano i Pathfinder. Pierwszy z nich ma nowoczesne nadwozie o obłym kształcie, drugi bardziej "terenowy" wygląd. Oba z możliwością wyboru trybu pracy - 2WD lub 4WD, a Pathfinder dodatkowo wyposażono w reduktor.
Z chwilą wprowadzenia dwóch nowych modeli, w 2005 r. Nissan będzie miał 5 samochodów 4x4, najwięcej spośród konkurentów.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?