Ekonomiczne Audi A3

(rt)
Fot. Audi
Fot. Audi
Audi konsekwentnie stosuje downsizing jako element swojej strategii poprawy efektywności i dlatego w serii A3 marka wprowadza teraz nowy silnik 1.2 TFSI o mocy 105 KM.

[b]

Fot. Audi
Fot. Audi

[/b]

W dużym uproszczeniu, downsizing oznacza zastąpienie pojemności skokowej turbodoładowaniem. Skonstruowany od podstaw silnik 1.2 TFSI uzyskuje z pojemności 1.197 cm
sześciennych moc 105 KM i wykorzystuje te same technologie, co silniki o pojemności 1.8 i 2.0 l.

Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny pozwalają na uzyskanie wysokiego sprężania 10:1 a to z kolei umożliwiło zwiększyć moc i ekonomiczność tej jednostki.

Kadłub silnika wykonany z odlewu stopów aluminium łączy tuleje cylindrowe z żeliwa szarego z nowoczesnym systemem oddzielania oleju. Natomiast dzielona pokrywa napędu rozrządu wykonana jest z lekkiego magnezu i tworzywa sztucznego. Użycie takich elementów w znacznym stopniu obniżyło wagę całego silnika.

W celu poprawy napełniania komór spalania, w kanałach dolotowych powstaje efekt zawirowania spowodowany geometrią i kształtem zaworów. Ponadto do prędkości 3 tys. obr./min układ Common Rail dostarcza paliwo w dwóch dawkach, co poprawia, jakość spalania. Chłodnica powietrza doładowującego chłodzona wodą umieszczona za turbosprężarką, dodatkowo obniża temperaturę powietrza doładowującego.

Trzydrzwiowe Audi A3 1.2 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,1 sek. (A3 Sportback - 11,3 sek.). A3 i A3 Sportback osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio 5,5 litrów paliwa na 100 km. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 102 KM zużycie paliwa zostało obniżone o ponad 1 litr/100 km.

Pierwsze A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI zostaną przekazane klientom w pierwszym kwartale 2010 roku. Na początku nowy czterocylindrowy silnik będzie dostępny z sześciobiegową przekładnią manualną i napędem na przednią oś.

**więcej zdjęć Audi A3 w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty