[b]
[/b]
W dużym uproszczeniu, downsizing oznacza zastąpienie pojemności skokowej turbodoładowaniem. Skonstruowany od podstaw silnik 1.2 TFSI uzyskuje z pojemności 1.197 cm
sześciennych moc 105 KM i wykorzystuje te same technologie, co silniki o pojemności 1.8 i 2.0 l.
Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny pozwalają na uzyskanie wysokiego sprężania 10:1 a to z kolei umożliwiło zwiększyć moc i ekonomiczność tej jednostki.
Kadłub silnika wykonany z odlewu stopów aluminium łączy tuleje cylindrowe z żeliwa szarego z nowoczesnym systemem oddzielania oleju. Natomiast dzielona pokrywa napędu rozrządu wykonana jest z lekkiego magnezu i tworzywa sztucznego. Użycie takich elementów w znacznym stopniu obniżyło wagę całego silnika.
W celu poprawy napełniania komór spalania, w kanałach dolotowych powstaje efekt zawirowania spowodowany geometrią i kształtem zaworów. Ponadto do prędkości 3 tys. obr./min układ Common Rail dostarcza paliwo w dwóch dawkach, co poprawia, jakość spalania. Chłodnica powietrza doładowującego chłodzona wodą umieszczona za turbosprężarką, dodatkowo obniża temperaturę powietrza doładowującego.
Trzydrzwiowe Audi A3 1.2 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,1 sek. (A3 Sportback - 11,3 sek.). A3 i A3 Sportback osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio 5,5 litrów paliwa na 100 km. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 102 KM zużycie paliwa zostało obniżone o ponad 1 litr/100 km.
Pierwsze A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI zostaną przekazane klientom w pierwszym kwartale 2010 roku. Na początku nowy czterocylindrowy silnik będzie dostępny z sześciobiegową przekładnią manualną i napędem na przednią oś.
**więcej zdjęć Audi A3 w
naszej galerii**
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?