Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!

redakcja.nto
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Udostępnij:
Paliwo jest drogie, przypominamy więc kierowcom, jak go choć trochę zaoszczędzić.
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!
Eko-driving. Noga z gazu, hamuj silnikiem!

Jeszcze nigdy paliwo w Polsce nie było tak drogie. Większość z nas, kierowców, zastanawia się, jak długo to może trwać?

Zobacz: Ceny paliw w górę - benzyna zdrożeje o kilkanaście groszy!

Niektórzy przesiedli się już na rower, inni korzystają z miejskich połączeń, ale większość wciąż z ciężkim sercem zajeżdża na stacje. W regiomoto podpowiadamy, jak zaoszczędzić kilka groszy.

Co oznacza ekonomiczna jazda i jak na tej samej ilości benzyny zrobić więcej kilometrów?

- Wielu kierowców zbliżając się do skrzyżowania, dodaje gazu, a potem, gdy zapali się światło czerwone, gwałtownie hamuje. Ma to istotny wpływ na zużycie paliwa - tłumaczy Jan Broniewicz, dyrektor Naczelnej Organizacji Technicznej w Opolu. - Kolejnym błędem jest podjeżdżanie pod czerwone światło na luzie. Samochody są dziś tak skonstruowane, że hamując silnikiem, zużycie paliwa jest minimalne, co pozwala zaoszczędzić, a na luzie auto spala zdecydowanie więcej.

**Zobacz:

Benzyna, diesel, LPG - policzyliśmy na czym jeździ się najtaniej

**

Kolejne oszczędności wiążą się ze spokojnym ruszaniem spod świateł.

- Jeśli ruszamy z piskiem opon, zużycie paliwa w samochodach osobowych wzrasta wówczas nawet do 20 litrów na 100 kilometrów! - mówi nasz ekspert. - Najczęstszą przyczyną wysokiego spalania jest tzw. ciężka noga. Jeżdżąc zbyt szybko, spalamy do 20 procent więcej.

**Zobacz:

Benzyna drożeje, ale LPG tanieje - zamontuj instalację gazową!

**

Starajmy się też dostosowywać prędkość obrotową silnika do prędkości jazdy. Inaczej mówiąc, jadąc na wysokim biegu ze zbyt małą prędkością, zużywamy więcej paliwa. Dlatego w samochodach z silnikiem benzynowym należy utrzymywać ok. 2000 obr./min., a w większości turbodiesli 1500 obr./min.

Pamiętajmy też, że nie warto żyłować silnika, czyli jechać na niskim biegu przy dużej prędkości. We współczesnych autach na trasie piąty bieg możemy już włączyć przy 70 km/h. Gdy jednak podjeżdżamy pod górę, pamiętajmy, by zredukować bieg na niższy. 

Najwięcej paliwa spala silnik nierozgrzany. Zanim wsiądziemy do auta, by przejechać tylko kilka kilometrów, zastanówmy się, czy w tym przypadku nie lepiej wybrać rower.   

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie