Eco driving, czyli jak ograniczyć spalanie auta o 25-35 procent

Karol Biela
Eco driving, czyli jak ograniczyć spalanie auta o 25-35 procent
Eco driving, czyli jak ograniczyć spalanie auta o 25-35 procent
Udostępnij:
Jednym ze sposobów na ograniczenie kosztów związanych z użytkowaniem samochodu jest eco driving, który od kilku lat zyskuje coraz większą popularność.
Eco driving, czyli jak ograniczyć spalanie auta o 25-35 procent
Eco driving, czyli jak ograniczyć spalanie auta o 25-35 procent

Eco driving jest techniką jazdy samochodem, minimalizującą zużycie paliwa i jednocześnie zmniejszającą negatywny wpływ na środowisko naturalne. Kilku wskazówek, jak jeździć ekonomicznie udziela Marek Jerzak, Kierownik Działu Zarządzania Flotą w Volkswagen Bank Polska S.A.

O ile ekologiczne korzyści eco drivingu trudno dostrzec w krótkim czasie, o tyle oszczędności, które może poczynić każdy kierowca jeżdżąc płynnie można odczuć od razu.

W niektórych krajach eco driving jest elementem kursu na prawo jazdy, gdyż udowodniono, że w znacznym stopniu przyczynia się on do bezpieczeństwa na drodze. Dzieje się to za sprawą przewidywania zachowań na drodze innych kierowców w celu uniknięcia gwałtownego hamowania i przyspieszania.

Zwykli użytkownicy aut nie mają wpływu na ceny paliw, ale mają możliwość ograniczenia spalania poprzez umiejętną jazdę. Wprawny kierowca może średnio oszczędzić nawet 25-35% kosztów przeznaczanych na paliwo, co w perspektywie roku stanowić może znaczną sumę.

Dla przykładu policzmy. Jeżeli dotychczasowa nasza jazda skutkowała zużyciem np. 10 litrów paliwa, to stosując zasady eco-drivingu będziemy mogli liczyć na wynik w okolicach 6,5-7,5 litra na 100 kilometrów.

Istnieje wiele zasad, które mówią jak jeździć autem ekologicznie i ekonomicznie. Przyjrzyjmy się poniżej wybranym wskazówkom oraz czynnikom, które mają wpływ na zużycie paliwa.

Jedź płynnie

Przewidywanie sytuacji na drodze pozwala na płynną jazdę bez ostrego hamowania i gwałtownego przyspieszania. To zaś, przekłada się nie tylko na mniejsze zużycie paliwa, ale też wpływa korzystnie na trwałość silnika, hamulców i opon. Im więcej kierowców będzie stosowało powyższą zasadę, tym płynność ruchu będzie większa, a tym samym mniej czasu stracimy stojąc w korkach.

Dostosuj prędkości do warunków drogowych

Prędkość, przy której możemy osiągnąć najmniejsze zużycie paliwa jest zależna zarówno od pojemności silnika auta, którym się poruszamy jak i jego optymalnych obrotów. Zwykle najbardziej ekonomiczna prędkość dla większości samochodów oscyluje w zakresie 85 – 100 km/h.

Jeśli jest to możliwe, warto utrzymywać stałą prędkość przy optymalnie wybranym biegu i wysokości obrotów (np. dla aut z silnikiem benzynowym jest to ok. 3 tys./min) – wtedy zużycie paliwa ograniczymy do minimum. Należy również poczekać, aż silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy, zanim zaczniemy gwałtownie przyspieszać. Energiczne dodawanie gazu podczas rozruchu i zaraz po uruchomieniu auta znacznie zwiększa zużycie paliwa i ma niekorzystny wpływ na żywotność silnika.

Wyłącz zbędne urządzenia elektryczne

Każdy działający odbiornik prądu wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, dlatego warto wyłączać zbędne urządzenia. Należy do nich klimatyzacja, która podnosi średnie spalanie o ok. 0,5 – 1 l na 100 km, ale równocześnie poprawia bezpieczeństwo aktywne. Należy korzystać z niej rozsądnie, a przy niewielkich prędkościach alternatywę może stanowić uchylone okno.

Dość powszechna teoria, która mówi, że w celu zmniejszenia spalania należy wyłączyć światła jest w naszym kraju nierealna, z powodu obowiązku jazdy na światłach przez cały rok. Alternatywą są światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, które zużywają znacznie mniej energii elektrycznej niż standardowe reflektory.

Aerodynamika

Unikaj zbędnego obciążenia i elementów pogarszających aerodynamikę auta. Wszelkiego rodzaju bagażniki, w tym dachowe oraz rowerowe mają wpływ na wzrost zużycia paliwa. Warto korzystać z tego typu sprzętu tylko wtedy, gdy jest to niezbędne.

Zadbaj o prawidłowy poziom ciśnienia w oponach

Odpowiednie ciśnienie w oponach ma duży wpływ nie tylko na bezpieczeństwo pasażerów, ale również na zużycie paliwa. Zbyt niski poziom ciśnienia powoduje wzrost zużycia paliwa, obniżenie bezpieczeństwa i krótszą żywotność ogumienia (nawet do 45%).

Zbyt wysokie ciśnienie też nie jest wskazane z uwagi na znaczne pogorszenie komfortu podróżowania i zmianę właściwości jezdnych.

Zaplanuj optymalną trasę podróży

Eco driving zaczyna się już na etapie planowania dłuższych podróży. Jeśli to możliwe, należy unikać tras o zwiększonym natężeniu ruchu czy też takich, które są aktualnie remontowane. Czasem lepiej jest wybrać trasę nieco dłuższą, ale jechać płynnie, niż tkwić w korku, co dodatkowo wpływa na zmęczenie kierowcy.

Dodatkowo, warto zastanowić się czy konieczne jest pokonywanie krótkich tras samochodem (do ok. 5 km). Zimny silnik zużywa prawie dwukrotnie więcej paliwa.

Wyłączaj silnik,

Jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30-60 sekund, nie ma sensu, aby jednostka napędowa pracowała zużywając drogie paliwo.

Praca silnika podczas postoju, to strata energii. W tym zakresie kierowców wspierają producenci samochodów, montując coraz częściej w autach system Start &Stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas zatrzymania i uruchamia, gdy kierowca naciśnie pedał gazu.

To tylko niektóre z dobrych praktyk, których stosowanie korzystnie wpływa na obniżenie poziomu zużycia paliwa. Na ekonomię naszej jazdy ma wpływ znacznie więcej czynników. Wiele zależy również od samochodu, którym się poruszamy.

Wielkość spalania zależy m.in. od rodzaju paliwa, którym zasilany jest nasz samochód (benzyna vs. diesel), pojemność silnika (powinna być optymalnie dobrana do masy auta – wbrew powszechnym opiniom zbyt mała pojemność wcale nie pomaga w oszczędzaniu).

Producenci samochodów starają się nadążać za „modą” na ekologiczną, a przy tym ekonomiczną jazdę, stosując w samochodach nowoczesne rozwiązania (np. system Start & Stop, opony o obniżonym oporze toczenia), a także inwestując w rozwój technologii napędów elektrycznych, czy też osiągając coraz większą moc z silników o niskiej pojemności z wykorzystaniem turbin (tzw. downsizing).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Aisko BACscan F-30

349,84 zł236,50 zł-32%
miejsce #2

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

382,26 zł265,00 zł-31%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie