E85 - nowe paliwo na stacjach Orlen. Rewolucja?

(pp)
Wraz z początkiem czerwca rozpoczęła się w Polsce oficjalna sprzedaż zupełnie nowego paliwa na naszym rynku. Jest to popularne w Skandynawii oraz Ameryce Południowej BIO85, nazywane również E85. Jedną z największych zalet tego paliwa jest jego niska cena.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

- BIO85 to nowoczesne i przyjazne środowisku biopaliwo zawierające do 85% bioetanolu pozostałą część stanowi benzyna bezołowiowa, przeznaczone do użytku w pojazdach wyposażonych w silniki typu Flexifuel (FFV). Biopaliwo cechuje się niższą o ok. 25% od paliw ropopochodnych emisją dwutlenku węgla - wyjaśnia serwisowi motofakty.pl Joanna Puskar, rzecznika PKN Orlen.

**CZYTAJ TAKŻE

Paliwo E85 oficjalnie w PolscePaliwa BIO85 do silników FlexiFuel na stacjach Orlen

**

Ale nie tylko nowoczesne i fabrycznie przystosowane silniki mogą pracować na tym paliwie. Na rynku dostępne są także instalacje, które przystosowują "zwykłe" silniki do spalania E85. Ich koszt wraz z montażem kształtuje się na poziomie 1500 zł, a liczba zakładów wykonujących tę usługę systematycznie rośnie.

Co więcej, są także kierowcy, którzy używają BIO85 bez modyfikowania swoich silników. - "Jeździłem na tym paliwie w Szwecji, mieszając je w proporcjach 50/50 z benzyną Pb 95 w moim BMW z seryjnym silnikiem M50b25. Odczucia praktycznie żadne na plus czy minus. Kultura pracy jednostki napędowej nie uległa zmianie, a jazda kosztowała mnie zdecydowanie mniej" - napisał "artix", użytkownik forum internetowego racingforum.pl.

Jak wygląda popularność tego paliwa w Polsce po kilkunastu dniach od rozpoczęcia oficjalnej sprzedaży? - Oceny popularności i wyników sprzedaży paliwa będziemy mogli dokonać za kilka miesięcy, gdy zakończy się pierwsza faza pilotażu - powiedziała nam rzeczniczka Polskiego Koncernu Naftowego.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Od początku wprowadzenia do sprzedaży BIO85, jej cena jest o 30 groszy tańsza od Pb 95. Wydaje się, że jest to zbyt mała różnica, aby nowe paliwo mogło stanowić alternatywę dla gazu LPG, który kosztuje blisko dwukrotnie mniej od benzyny. Tym bardziej, że silnik pracujący na E85 zużywa jej więcej, aniżeli w przypadku Pb95. Z czego to wynika? Wartość opałowa E85 jest znacznie niższa od benzyny, dlatego dla prawidłowego procesu spalania w silniku, należy zwiększyć ilość mieszanki. Zużycie E85 może być nawet do 35% wyższe niż Pb 95. Przypomnijmy, że w przypadku tańszego LPG jest to z reguły 20%.

Wydaje się zatem, że paliwo E85 nie jest w stanie wyprzeć z rynku autogazu. Jednak to rynek zadecyduje o popularności tego paliwa w Polsce. - O ewentualnym rozszerzeniu projektu sprzedaży BIO85 decydować będzie stopień zainteresowania klientów tym rodzajem paliwa - tłumaczy serwisowi motofakty.pl Joanna Puskar. Program pilotażowy PKN Orlen ma potrwać do września 2011 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty