Dział: Tuning - Lepsza jazda, lepszy styl

(AS)
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Wielu kierowców decyduje się na wprowadzenie w swoich samochodach zmian, mających na celu poprawę ich wyglądu i parametrów technicznych. Działania te nazywamy tuningiem. Samo słowo tuning pochodzi z języka angielskiego i oznacza regulację, strojenie.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje tuningu – optyczny i mechaniczny. Tuning optyczny polega na zmianie wyglądu

Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum
Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Fot: Archiwum

zewnętrznego pojazdu poprzez montaż dodatkowych elementów (np. spojlery), zmianę fabrycznych  elementów na elementy mające inny wygląd (np. przyciemniane klosze lamp, obręcze kół ze stopów lekkich), czy wyróżniające samochód lakierowanie. Z kolei za tuning mechaniczny uważamy zmiany parametrów jezdnych samochodu (zwiększenie mocy silnika, zwiększenie wydajności układu hamulcowego, zmiana parametrów zawieszenia).**

Zmiany przez obróbkę
Obecnie wyodrębniła się jeszcze podgrupa tuningu elektronicznego. Polega on na zmianach w oprogramowaniu sterowników elektronicznych mających na celu poprawę osiągów. Niektóre modyfikacje możemy zaliczyć zarówno do tuningu optycznego, jak i mechanicznego. Dobrym przykładem może być tutaj układ hamulcowy, a w szczególności tarcze.

Zmianę wyglądu tarcz hamulcowych osiąga się poprzez odpowiednią obróbkę – nacinanie, nawiercanie lub obie metody naraz. Odpowiedni układ nacięć i nawierconych otworów daje efekty wizualne zarówno gdy pojazd stoi, jak i w czasie wolnego obracania się koła. Przykładem mogą być tutaj nawiercone otwory spiralnie odchodzące w kierunku brzegu tarczy. Układ taki daje wrażenie dynamiki, zarówno w ruchu, jak i na postoju. Aby osiągnąć odpowiedni efekt,  należy zastosować obręcze kół z dużymi otworami pozwalającymi wyeksponować zaciski i tarcze hamulcowe z  atrakcyjną szatą graficzną.

Wiele ofert i wzorów
Na rynku motoryzacyjnym jest wielu markowych producentów tarcz, spośród których bardzo dobrą opinią cieszą się tarcze z serii Rotinger Tuning. Są one oferowane w pięciu wzorach. Wśród nich znajdują się tarcze nawiercane, nacinane i będące kombinacją otworów i nacięć. Kto ciekaw szczegółów, niech zajrzy do katalogu firmowego. To dobra i praktyczna porada, można bowiem wybrać tarcze o wzorze, który nam najbardziej odpowiada. Po ich zamontowaniu, oprócz zmiany wyglądu, uzyskamy też poprawę parametrów układu hamulcowego. Te tarcze łączą efekty wizualne z polepszeniem parametrów eksploatacyjnych. Kierowcy lubią takie związki. Lepiej się jeździ, lepiej wygląda.

Można też wybrać indywidualne rozwiązanie i zamówić tarcze o całkowicie indywidualnym układzie otworów i nacięć. Przy okazji przestrzegamy przed amatorskimi próbami nawiercania, czy nacinania tarcz. Może to doprowadzić do tak niebezpiecznych zjawisk jak: pękanie, czy nawet całkowite oderwanie dysku tarczy.

Wysokie normy
Tarcze tego producenta gwarantują pełne bezpieczeństwo, profesjonalny standard użytkowania i świetnie prezentują. Ich obróbka przeprowadzana jest na sterowanych numerycznie obrabiarkach. Daje to możliwość uzyskania produktu spełniającego rygorystyczne normy bicia osiowego i parametrów powierzchni ciernej. Poza precyzyjną obróbką istotne jest też to, że wykonane są z odlewów o podwyższonej wytrzymałości na temperatury. Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, tarcze te spełniają  normę ECE R90, a ponadto poddawane są różnym niezależnym testom.

No i na koniec słowo o kosztach. Na samo hasło tuning, często łapiemy się za portfel. Ceny tarcz zależą jednak od skali produkcji i stosowanych technologii. Prezentowane rotingery mają bardzo przyjazne dla kieszeni ceny. Bo jak firma jest doświadczona, dużo produkuje seryjnie i ma odpowiedni park maszynowy do małych, indywidualnych, to przy kasie kierowcę nie zaboli.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty