Dział: Technika warsztatowa - Pompa wody w układzie rozrządu

Redakcja
Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o. W samochodach, w których pompa wody znajduje się w napędzie rozrządu, podczas naprawy powinna zostać wymieniona wraz z kompletem paska i rolek.
Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Dział: Technika warsztatowa
Patronat: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Elementami, które podlegają największemu zużyciu w pompie wody są uszczelniacze i łożysko. Z tego powodu w większości przypadków zmiana pompy wody według wymogów fabrycznych musi odbyć się wraz z wymianą paska rozrządu. Szeroka oferta zestawów INA KIT z pompą wody pozwala na kompletną wymianę zestawu rozrządu oraz daje pewność montażu komponentów wysokiej jakości.

Konstrukcja i zasada działania pompy wody
Pompa wody zapewnia obieg płynu chłodzącego w układzie chłodzenia, tym samym absorbuje ciepło z silnika i zasila obieg nagrzewnicy ciepłą cieczą. W zależności od rozwiązania, pompa jest zamontowana z lub bez koła pasowego, które może byś profilowane lub płaskie w zależności od tego, przez którą stronę paska jest napędzane. Kluczowym elementem pompy wody jest wirnik. Zaprojektowany i skonstruowany w celu zapewnienia optymalnych osiągów i ochrony przed powstawaniem tzw. „korka parowego” powstałego w wyniku działania kawitacji.

Łożyska pompy wody

Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

Łożyska używane w pompach wody to łożyska dwurzędowe, jednak bez wewnętrznej bieżni, która jest standardowym rozwiązaniem w tego typu konstrukcjach. Zamiast tego bieżnie są skonstruowane bezpośrednio na wałku. To zapewnia więcej przestrzeni dla elementów tocznych, pozwala uzyskać zdolność przenoszenia wyższych obciążeń w stosunku do tradycyjnych łożysk jednorzędowych. Dodatkowo taka konstrukcja gwarantuje efektywny sposób łączenia rolek w rzędach. Przy zachowaniu niewielkich gabarytów takie rozwiązanie wpływa na zdolność przenoszenia obciążeń. Zastosowanie jednej zewnętrznej bieżni dla obu łożysk eliminuje ryzyko ich nieosiowego ułożenia oraz zapobiega powstawaniu niebezpiecznych naprężeń wewnątrz łożyska. Zazwyczaj, czopy wałka na łożyskach pompy wody wystają po obu stronach bieżni zewnętrznej. Długość i średnica wystających końcówek są dopasowane do każdego konkretnego zastosowania. W

Zestaw INA KIT z pompą wody Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.
Zestaw INA KIT z pompą wody Fot: Schaeffler Polska Sp. z o.o.

zależności od obciążeń panujących w danym układzie pasowym dobiera się odpowiednie łożyska najwyższej jakości.

Uszczelnienie
Uszczelnienie pomiędzy pompą a blokiem silnika jest zazwyczaj oparte na papierowych uszczelkach, O-ringach, lub w wielu przypadkach – na uszczelniaczach silikonowych. Przy zastosowaniu uszczelek papierowych i O-ringów odpowiednie uszczelnienie jest zapewnione bez potrzeby użycia dodatkowych środków. Jednakże w przypadku jednostek standardowo używających uszczelnienia silikonowego należy ostrożnie i oszczędnie używać tego typu uszczelnienia. Dodatkowo zawsze należy przestrzegać instrukcji producenta pojazdu. Zastosowanie cienkiej warstwy uszczelnienia jest w tym przypadku w zupełności wystarczające. Jeśli użyta zostanie zbyt duża ilość uszczelnienia, jego nadmiar może zostać podmyty do układu chłodzącego, co spowoduje spore ryzyko zablokowania chłodnicy lub nagrzewnicy. Wałek jest uszczelniony za pomocą czołowego mechanicznego uszczelnienia osiowego. Ślizgowe elementy wykonane z węglika krzemu i twardej powłoki węglowej są ściskane do siebie za pomocą sprężyny, zapewniając wystarczające uszczelnienie układu chłodzenia. Konwencjonalne uszczelnienie promieniowe nie ma tutaj zastosowania z powodu ciśnienia w układzie chłodzenia. Płyn również smaruje i chłodzi mechaniczne czołowe uszczelnienie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty