Dział: Świece, Sondy
Patronat: NGK Spark Plug Europe
Zarówno Aventador, jak i zaprezentowany w Genewie prototyp Aventadora J odznaczają się wyjątkowo mocnym silnikiem: pod ich maską kryje się 6,5-litrowy V12, zdolny rozpędzić te auta do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy. Jednak pomimo iż silnik nowego Aventadora jest nawet o 8% mocniejszy od poprzednika, samochód ten spala o 20% mniej paliwa.
Świeca zapłonowa NGK LMAR9AP8J zainstalowana w obu silnikach została wyprodukowana specjalnie pod potrzeby Aventadora i zaprojektowana tak, aby utrzymywać konsumpcję paliwa na możliwie niskim poziomie, zapewniając jednocześnie jak najlepsze działanie silnika. Ma dwie elektrody masy oraz elektrodę środkową z przyspawanym laserowo platynowym pierścieniem. Zastosowanie materiałów szlachetnych zapewnia odporność
elektrody na działanie gorącego gazu i erozję iskry nawet pod dużym obciążeniem oraz w warunkach ekstremalnych temperatur i ciśnienia.
Ponadto świeca ta ma długi, 26,5-milimetrowy rdzeń M10 z 14-milimetrowym sześciokątem. Tak cienki kształt umożliwia pozostawienie większej przestrzeni na przewody chłodzące w głowicy silnika, doskonaląc w ten sposób chłodzenie tej strefy.
Na czele zalet znajduje się jednak cecha, która czyni świecę LMAR9AP8J absolutnie wyjątkową dla tego silnika: działa ona jako czujnik wykrywania stuków silnika. Elektroda środkowa jest połączona z niezależną jednostką kontrolną, która mierzy przepływ ładunków elektrycznych między elektrodami. Prąd ten jest proporcjonalny do ciśnienia w komorze spalania. Specjalna analiza umożliwia wykrycie wczesnych sygnałów wypadającego zapłonu oraz spalania stukowego, umożliwiając systemowi zarządzania silnikiem dostosowanie ustawień odpowiednio do sytuacji.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?