Dział: Świece, Sondy - Jak i kiedy wymieniamy świece zapłonowe

Redakcja
Patronat działu: NGK Spark Plug Europe
Patronat działu: NGK Spark Plug Europe
Patronat: NGK Spark Plug Europe. NGK, producent świec zapłonowych, jest znany także z prowadzenia akcji informacyjnych i edukacyjnych z dziedziny technik zapłonu. Dziś eksperci NGK odpowiadają na pytanie ważne dla każdego kierowcy – dlaczego ważna jest okresowa wymiana świec zapłonowych.
Patronat działu: NGK Spark Plug Europe
Patronat działu: NGK Spark Plug Europe

Dział: Świece, Sondy
Patronat: NGK Spark Plug Europe

Świece zapłonowe, jak każdy element pojazdu, ulegają zużyciu. Jeżeli jednak świeca na skutek zużycia w długiej eksploatacji, uszkodzenia mechanicznego lub z innej przyczyny przestanie spełniać swoje zadanie, trudno będzie uruchomić pojazd , a łatwo uszkodzić silnik. Dlatego podczas przeglądu, zawsze należy sprawdzić stan świec i nie spierać się z mechanikiem, jeżeli zaleci wymianę świec.

Bez narzędzia ani rusz
Niektórzy doświadczeni właściciele samochodów sami wymieniają świece. Rutyna podczas wymiany świec jest bardzo ważna, albowiem łatwo tu o uszkodzenie głowicy silnika. Przypominamy więc, że podczas wykręcania i wkręcania świec zapłonowych ważne jest, aby mieć pod ręką właściwe narzędzie. Chociaż wymiana świec zapłonowych przy dobrej dostępności jest jedną z najprostszych czynności typu "zrób to sam" dla właściciela pojazdu, trzeba dysponować właściwym narzędziem. W przeciwnym wypadku powstaje znaczne ryzyko uszkodzenia świec zapłonowych podczas wykręcania lub wkręcania.
Wymiana tylko na zimnym silniku

W dzisiejszych silnikach, wyposażonych w głowice aluminiowe, po ogrzaniu aluminium rozciąga się więcej niż świeca zapłonowa, co powoduje zablokowanie świecy. Dlatego świece zapłonowe należy wymieniać zasadniczo po całkowitym ochłodzeniu silnika.

Typ świecy

Fot: NGK
Fot: NGK

Należy zwrócić uwagę na to, czy nowe zamontowane świece są tego samego typu, co wymienione świece. Jeśli nie jest się pewnym, jaki typ świecy potrzebny jest do pojazdu, wystarczy rzucić okiem do naszej wyszukiwarki produktów lub zapytać się fachowca w firmie NGK lub w warsztacie.

Do fachowego montażu świecy zapłonowej konieczny jest klucz dynamometryczny.
Większość awarii świec zapłonowych spowodowanych jest błędnym momentem dokręcenia. Jeśli moment dokręcenia wybierze się za mały, może nastąpić utrata sprężenia i przegrzanie. Możliwe jest również pęknięcie izolatora lub elektrody środkowej na skutek drgań.

Jeśli moment dokręcenia wybierze się za duży, może dojść do zerwania świecy zapłonowej. Także korpus nie będzie mógł się rozciągnąć ani przekręcić. Strefy odpływu ciepła będą zakłócone, istnieje niebezpieczeństwo przegrzania i stopienia elektrod aż do uszkodzenia silnika.

Krótka instrukcja montażu
Podczas montażu przestrzegać następujących kroków:

  1. Odkręcić stare świece zapłonowe.
  2. Przed wykręceniem usunąć ewentualne zaskorupienia i zabrudzenia przy pomocy sprężonego powietrza z wnęki świecy.
  3. Wykręcić stare świece zapłonowe.
  4. Usunąć duże zanieczyszczenia w obszarze otworu świec zapłonowych.
  5. Ręcznie wkręcić świece zapłonowe do oporu.
  6. Nigdy nie używać świec zapłonowych, które nie rozpakowane wypadły na twarde podłoże.
  7. Ustawić na kluczu dynamometrycznym właściwy moment dokręcenia.
  8. Włożyć orzech klucza bezpośrednio na nakrętkę świecy zapłonowej i dokręcić mocno.

Po wyglądzie poznasz
Na starych, wykręconych z silnika świecach po objawach zużycia widać wyraźnie, jak pracuje silnik – dobrze, czy źle. Świeca zapłonowa, która została wykręcona z dobrze pracującego silnika, wygląda "wysuszona" - obszary wokół elektrod wyglądają sucho, szaro i wykazują odcienie od białego poprzez żółty do brązowego. Elektrody, także widoczny występ izolatora, nie wykazują z reguły żadnych oznak uszkodzeń.

Świeca zapłonowa wkręcona jest w głowicę silnika. Zakończenie widoczne na zewnątrz stanowi stronę złącza. Zależnie od zastosowanej techniki - wkłada się tutaj końcówkę przewodu zapłonowego lub w nowocześniejszych rozwiązaniach technicznych - własną cewkę zapłonową prętową. Zakończenie po przeciwnej stronie świecy zapłonowej wystaje do komory spalania. Na nim znajdują się dwie elektrody, pomiędzy którymi podczas pracy następuje przeskok iskry, co powoduje zapłon.
                                                                                          

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty