Dział Oświetlenie - Diodowe światła do jazdy dziennej

Patronat działu: Philips
Patronat działu: Philips
Patronat: Philips. Zadaniem świateł mijania jest oświetlenie drogi przed pojazdem, natomiast świateł do jazdy dziennej oświetlenie samego pojazdu. Światła do jazdy dziennej konstruowane są w ten sposób, aby kierowały strumień świetlny bezpośrednio w oczy kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka. Moc tych świateł, a tym samym strumień świetlny przez nie emitowany, powinna być tak dobrana, aby nie oślepiać innych użytkowników.
Patronat działu: Philips
Patronat działu: Philips

Dział: Oświetlenie
Patronat: Philips

Warunek ten spełniają światła do jazdy dziennej wyposażone w klasyczne żarówki o mocy ok. połowę mniejszej od tych używanych w światłach mijania. Natomiast zastosowanie w nich jako źródła światła diod LED pozwala obniżyć ich moc do kilku watów.

Z faktu, że obowiązek całodobowego używania świateł wprowadzono stosunkowo niedawno wynika, że nawet kilkuletnie samochody nie są seryjnie wyposażone w światła do jazdy dziennej. W związku z tym pojawiło się zapotrzebowanie rynku na gotowe zestawy umożliwiające zainstalowanie takich świateł w pojeździe, który nie był fabrycznie wyposażony w ten typ oświetlenia.

Osoby kupujące oraz montujące takie zestawy powinny zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów. Najważniejsze jest, aby produkty miały europejski znak homologacji „E”. Muszą być też oznaczone symbolem „RL”, potwierdzającym ich przeznaczenie do jazdy dziennej. Nie mogą to być też reflektory halogenowe, w których żarówki zastąpiono diodami LED.

Firma Philips oferuje zestawy świateł do jazdy dziennej o mocach 5, 6 oraz 10 W. Zastosowane w nich diody LED o wysokiej mocy

Fot: Philips
Fot: Philips

emitują strumień świetlny zapewniający doskonałą widoczność pojazdu przy niskim zużyciu energii elektrycznej. Produkty te mają też wszelkie wymagane przepisami homologacje. Daje to pewność, że po ich zamontowaniu (HT1) pojazd spełnia wymagania prawa o ruchu drogowym. Zestawy świateł do jazdy dziennej Philipsa mają również wysokie walory estetyczne. Odpowiednio zaprojektowane oprawy umożliwiają łatwy montaż w większości pojazdów, doskonale wpisując się w linię nadwozia.

Włączenie świateł mijania wiąże się z poborem mocy ok. 130 W. Przepisy dopuszczają przy dobrej widoczności włączenie tylko świateł do jazdy dziennej (bez świateł pozycyjnych przednich i tylnych oraz oświetlenia tablicy rejestracyjnej). Zastosowanie dwóch świateł z diodami o mocy np. 5 W oznacza całkowity pobór mocy na poziomie 10 W. Wynika z tego zużycie paliwa mniejsze nawet o 0,2 l / 100 km. Spalanie mniejsze o 0,2 l/100 km, pomnożone przez ilość pojazdów na drogach, oznacza bardzo duże ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Nie bez znaczenia jest także mniejsze zużycie żarówek. Klasyczne żarówki mają ograniczoną trwałość. Po przepaleniu się żarówki użytkownik samochodu ponosi koszty związane z jej zakupem oraz wymianą. W wielu współczesnych samochodach wymiana żarówki jest stosunkowo trudna i trzeba ją zlecić warsztatowi. Koszty związane z wymianą żarówki mogą być bardzo duże, nawet rzędu kilkuset złotych, np. wtedy, gdy samochód jest wyposażony w lampy wyładowcze, potocznie nazywane ksenonowymi. Diody LED stosowane w światłach do jazdy dziennej, oferowanych przez firmę Philips mają prawie nieograniczoną trwałość.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty