Dział: Nauka, Badania - Zmęczenie kierowcy przyczyną wypadku drogowego

Monika Ucińska
Patronat: ITS. Zmęczenie to stan wewnętrzny, polegający na obniżeniu zdolności do pracy czy innej aktywności, będący skutkiem wcześniej podejmowanego wysiłku. Temu stanowi organizmu towarzyszy na ogół subiektywne poczucie zmęczenia, oznaczające obniżoną gotowość do działania, zarówno na poziomie procesów fizjologicznych, jak i psychicznych, czego efektem jest pogorszenie się sprawności funkcji motorycznych i poznawczych.
Patronat działu: ITS
Patronat działu: ITS

Dział: Nauka, Badania
Patronat: ITS

Nasze zmęczenie nie pozostaje bez wpływu na nas samych i otoczenie. Dowodzą tego policyjne statystyki, z których wynika, że w 2010 roku, w wyniku zmęczenia lub zaśnięcia za kierownicą, doszło do 505 wypadków, w których zginęło 78 osób, a 780 osób zostało rannych. Dla porównania, w 2011 roku, z tych samych przyczyn wydarzyły się aż 586 wypadki. Bilans za ubiegły rok to 117 osób zabitych i 877 rannych.

Zmęczenie na różne sposoby
Oceniając zagrożenie w ruchu drogowym i biorąc pod uwagę wyłącznie statystykę policyjną, można mówić o zjawisku marginalnym. Rzecz w tym, że zmęczenie nie jest bezpośrednią przyczyną wypadku. Powoduje określone zaburzenia funkcjonowania i to najczęściej one prowadzą do tego, że kierowca nie zachowuje należytej ostrożności.
Jakie zatem zaburzenia funkcjonowania kierowcy spowodowane są zmęczeniem? Przede wszystkim wyróżnia się:

  • zmęczenie sensoryczne, odnoszące się do obniżonej reaktywności narządu zmysłu, następującej po przedłużonej
Fot: ITS
Fot: ITS

ekspozycji i stymulacji;

  • zmęczenie neuronowe, które jest podwyższonym progiem włókien nerwowych, będącym konsekwencją uprzedniej aktywności neuronowej;
  • zmęczenie mięśniowe odnosi się do obniżonej zdolności tkanki mięśniowej do kurczenia się z powodu wytworzenia metabolicznych „odpadów’, jak kwas mlekowy;
  • zmęczenie emocjonalne oznacza ogólne pogorszenie stanu psychicznego, wynikające z nadmiernych konfliktów, frustracji, lęków itp.,
  • zmęczenie umysłowe odnosi się do znużenia poznawczego wynikającego zarówno z przedłużonego wysiłku umysłowego, jak i nudy.

Pamiętajmy, że zmęczenie jest zjawiskiem normalnym (fizjologicznym), a nie chorobowym. Każda czynność powtarzana długo męczy, szczególnie monotonna jazda autem. Odpoczynek przywraca poprzednią zdolność do wykonywania danych czynności, choć może być także zjawiskiem patologicznym. Na ten aspekt zwróciła uwagę w 1993 roku Światowa Organizacja Zdrowia, wpisując na listę chorób cywilizacyjnych „Zespół Przewlekłego Zmęczenia”, w skrócie CFS.

Mniejsza aktywność ruchowa
Czym jest CFS? Otóż Syndrom Chronicznego Zmęczenia określa się, jako „uporczywe i nawracające zmęczenie utrzymujące się przez co najmniej 6 miesięcy, przy tym nie ustępujące pod wpływem wypoczynku i znacząco ograniczające codzienną aktywność.” - Poczucia zmęczenia nie sposób wyjaśnić warunkami fizycznymi czy psychicznymi, mówi dr Ewa Tokarczyk, psycholog z Instytutu Transportu Samochodowego. CFS ma ściśle określony początek w czasie i powoduje zmniejszenie dziennej aktywności ruchowej o ponad 50%.

Aby zmęczenie można było zaklasyfikować, jako chroniczne muszą mu ponadto towarzyszyć co najmniej cztery z poniżej wymienionych objawów:

  • nienaturalnie nasilone zmęczenia po wysiłku
  • zaburzenia pamięci lub /i koncentracji uwagi
  • nie dający odpoczynku sen
  • bóle głowy
  • bóle mięśni
  • bóle stawów
  • bóle gardła
  • nadwrażliwość węzłów chłonnych
  • pogłębiające się poczucie przygnębienia i apatii
  • niechęć do wstawania z łóżka
  • bezsenność.

Jak wyciśnięta cytryna
W badaniach prowadzonych w Wielkiej Brytanii oceniono, że CFS występuje u jednej osoby na 1000 w całym społeczeństwie. Inne statystyki mówią o liczbie 3 na 1000 osób. Pozostałe źródła podają, że CFS dotyka aż ok. 1% populacji ludzi. Można znaleźć też informacje, które wskazują że Zespół Przewlekłego Zmęczenia występuje u około 17 milionów ludzi na całym świecie.

Nie ma wiedzy, ile jest w tej liczbie osób kierujących pojazdami. Wiadomo natomiast, że w grupie najwyższego ryzyka znajdują się osoby w przedziale 20 - 40 lat, w tym kobiety, osoby „wypalone” zawodowo, osoby na stanowiskach kierowniczych, osoby z tzw. zespołem „wyciśniętej cytryny” (wyczerpane siły psychofizyczne organizmu spowodowane nadmiarem obowiązków), osoby pracujące powyżej 12 godzin w ciągu doby oraz osoby biorące na siebie zbyt wiele obowiązków w zbyt krótkim czasie.

dr Ewa Tokarczyk
dr Ewa Tokarczyk

dr Ewa Tokarczyk - Zakład Psychologii Transportu i Fizjologii ITS
Brytyjscy eksperci porównywali skuteczność różnych metod leczenia zmęczenia u 641 osób: behawioralnej terapii kognitywnej (która zmienia sposób myślenia i działania), terapii ćwiczeniowej ze stopniowo rosnącą liczbą ćwiczeń, terapii polegającej na takim planowaniu aktywności, by uniknąć zmęczenia. Najlepsze wyniki dały dwie pierwsze metody. Behawioralna terapia kognitywna pozwoliła 30% pacjentów powrócić do normalnego poziomu zmęczenia i aktywności fizycznej, natomiast ograniczanie wysiłku niemal nie działało.

Zmęczenie jest zjawiskiem normalnym (fizjologicznym), a nie chorobowym. Każda czynność powtarzana długo męczy, szczególnie monotonna jazda autem. Odpoczynek przywraca poprzednią zdolność do wykonywania danych czynności, choć może być także zjawiskiem patologicznym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty