Dział: Nauka, Badania - Świecić przykładem

Redakcja
Patronat działu: ITS
Patronat działu: ITS
Patronat: ITS. Stan oświetlenia pojazdów budzi wiele zastrzeżeń. W nocy dochodzi do kilkakrotnie większej liczby wypadków w przeliczeniu na jeden pojazd w ruchu niż za dnia, a wypadki te są znacznie poważniejsze w skutkach. Większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie za niewygórowaną cenę. Trzeba jednak o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł.
Patronat działu: ITS
Patronat działu: ITS

Dział: Nauka, Badania
Patronat: ITS

Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł. Przekładając teorię na praktykę pamiętajmy, że...

1.Lampy powinny być sprawne i czyste
Jeśli szyba przednia samochodu poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami jest brudna to światła na pewno też. Najlepiej myć je czystą szmatką lub gąbką z dużą ilością wody lub odpowiedniego płynu, aby nie porysować kloszy. Jeśli lampy są zakurzone w środku, a można je rozkręcić to też należy je oczyścić. Jeśli oczyszczenie jest niemożliwe lampy należy wymienić.

2.Wszystkie żarówki mają się świecić
Warto je wymieniać parami. W samochodzie powinien być stale komplet żarówek zapasowych. Żarówki powinny być zgodne ze specyfikacją producenta samochodu i posiadać homologację. Użytkownik samochodu powinien potrafić wymienić żarówki za pomocą fabrycznego zestawu narzędzi samochodu, a informacja jak to zrobić powinna być zawarta w instrukcji obsługi pojazdu.
Niektóre żarówki dostępne na rynku są niskiej jakości. Ksenony i tańsze LED-y z upływem czasu świecą coraz słabiej, ale się nie przepalają. Weryfikacja jakości żarówek we własnym zakresie jest praktycznie niemożliwe. Najwięcej problemów bywa z bardzo tanimi żarówkami i różnymi „wynalazkami” z egzotycznymi opisami na opakowaniu i mnóstwem zachęcających haseł. Montowanie ich w reflektorach to zagrożenie bezpieczeństwa. Podobnie niewłaściwe jest stosowanie LED-owych „zamienników” żarówek. Natomiast homologowane lampy wyposażone fabrycznie w diody LED mogą być bezpiecznie użytkowane.

3.Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione

Fot: ITS
Fot: ITS

Bardzo ważną sprawą jest ustawienie świateł. Należy to zrobić w warsztacie po każdej wymianie żarówki reflektora, po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie (zawieszenie, naprawy blacharskie po kolizjach) oraz okresowo sprawdzać.

4. Ustawić poziom odpowiednio do obciążenia pojazdu
Nie dotyczy ksenonów to ksenonów .Ważne jest poprawne używanie tzw. korektora ustawienia. Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie jak należy ustawiać korektor w zależności od tego ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w „ksenony”, które mają automatyczne urządzenie poziomujące oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem

5.Zasięg widoczności nocą może być ograniczony
Nawet przy prawidłowo ustawionych światłach zasięg widoczności w światłach mijania jest ograniczony. Bezpieczna prędkość, może wówczas wynosić zaledwie 30-40 km/h. Może być większa, ale nie jest gwarantowana. Dlatego w nocy, używając świateł mijania, można wyprzedzać tylko wtedy, gdy widzimy wystarczająco daleko.

6. Samochód to nie choinka
Nie wolno instalować i włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł widocznych z zewnątrz pojazdu oprócz wyposażenia fabrycznym pojazdu. Wyjątek stanowią niektóre światła ściśle określone przepisami. Zestaw świateł samochodów i ich barw jest ściśle określony przepisami. Niektóre światła mogą być instalowane dodatkowo, ale muszą mięć homologację (np. światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe przednie, dodatkowe odblaski). Działanie dodatkowych świateł trzeba zweryfikować w stacji kontroli pojazdów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty