Dział: Akumulatory - Nim wyjedziesz na urlop, przeczytaj

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska
Udostępnij:
Patronat: TAB Polska. Czytelnicy zadają nam wiele pytań dotyczących prawidłowej obsługi akumulatora. Na większość z nich odpowiadamy indywidualnie, ale ponieważ niektóre z powtarzają się o pomoc ponownie zwróciliśmy się do eksperta – Ewy Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska Sp. z o.o.
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska

Mimo długiego ładowania mój akumulator nie osiąga dobrej gęstości elektrolitu mierzonego aerometrem. Oczko baterii wskazuje stan „naładowany”. Nie na długo starcza to naładowanie. Silnik po kilku dniach nie kręci.
EWA MLECZKO-TANAŚ: Sądząc po objawach akumulator jest do wymiany. Można potwierdzić ten stan sprawdzając kolor elektrolitu. Jeżeli będzie miał on kolor brązowy, reanimować akumulator będzie trudno. Moim zdaniem, szkoda fatygi. Żywot akumulatora nie trwa dłużej niż 6 lat. Jeżeli więc z tym akumulatorem kierowca jeździ dość długo, radzę kupić nową Toplę.

Mój samochód miał kłopoty z odpaleniem podczas minionej. Elektryk powiedział, że akumulator pobiera zbyt mały prąd ładowania.
Każdy alternator ma określoną wydajność i odpowiednie napięcie ładowania. Producent uwzględnia stosowanie dodatkowych odbiorników prądu. Wydajność alternatora może być zbyt mała w przypadku, gdy tych odbiorników jest naprawdę dużo.  Przy kłopotach z ładowaniem świeci się kontrolka. Proszę zwrócić uwagę, czy  jasność świateł auta zmienia się wraz z obrotami silnika. Jeżeli jest tak, to ładowanie jest niewystarczające i prawdopodobnie uszkodzony został alternator, prądnica lub regulator napięcia.

Co robić, aby używany akumulator pracował jak najdłużej?**Przede wszystkim od czasu do czasu sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu. Jeżeli zajdzie potrzeba należy uzupełnić poziom i

Ewa Mleczko-Tanas, prezes TAB Polska Sp. z o.o.
Ewa Mleczko-Tanas,
prezes TAB Polska Sp. z o.o.

doładować baterie, tak jak zaleca producent. Jeżeli bateria ma już swoje lata, trzeba liczyć się z częstym ładowaniem, na przykład raz w tygodniu. Dobrze jest mieć własny prostownik z blokadą zapobiegającą przeładowaniu. Poziom można uzupełnić samemu, bo to nic trudnego. Proszę używać tylko wody destylowanej.
Jeżeli w aucie jest prądnica prądu stałego, to ładujemy akumulator poza pojazdem.

Co robić, gdy elektrolit ma niską  gęstość?
Na pewno nie wymieniać elektrolitu, tylko uzupełnić go wodą destylowaną. Powinno wystarczyć, ale tylko wtedy, gdy akumulator nie jest uszkodzony lub całkowicie wyeksploatowany.

Jak to jest z podłączaniem kabli podczas pożyczania prądu? Zawsze mam z tym kłopot.
Zasada jest prosta. Nie należy podłączać obu kabli jednocześnie, bo można zrobić zwarcie. Jeżeli minus został załączony do masy, to należy zacząć od podłączenia przewodu plusowego z akumulatora rozruchowego do ładowanego. Potem minus z akumulatora rozruchowego podłącza się do masy w samochodzie uruchamianym. Stosować należy kable wysokiej jakości, z izolacją elastyczną, co ma znaczenie w niskich temperaturach powietrza. Należy uważać, aby nie zdejmować klem z akumulatora podczas pracy silnika. Może to być zabójcze dla elektroniki pojazdu.        

Co robić z mocno zużytym akumulatorem? Utylizować, czy reanimować? Jeżeli reanimować, to w jaki sposób?
W czasach reglamentacji i braku wszystkiego na rynku akumulatory reanimowano. Najpierw zalewano akumulator wodą destylowaną i podłączano duży prąd ładowania, co powodowało odsiarczenie. Należało wówczas wylać zasiarczoną wodę. Dopiero wtedy zalewało się akumulator elektrolitem o odpowiedniej gęstości. Czy pański akumulator wart jest takich zabiegów, proszę rozważyć. Dziś już tak się nie robi.  

Akumulator o mniejszej wartości rozruchowej podczas jazdy po mieście ulega  szybszemu zużyciu. Jeżdżę na krótkich odcinkach, radio gra prawie zawsze, siedzenia są podgrzewane. To wszystko sprawia, że w ciągu pięciu lat wymieniłem dwa akumulatory. Jest na to rada?
Sądzę, że dobiera  pan niewłaściwe akumulatory, albo jest problem z rozrusznikiem, może alternatorem. Radzę sprawdzić. Odbiorniki prądu mogą też być przyczyną rozładowania akumulatora. Zależy to od wielkości prądu, jaki jest pobierany w jednostce czasu i oczywiście przy nie pracującym silniku. Proszę udać się do elektryka lub lepiej warsztatu specjalistycznego. Koszt będzie zapewne niższy niż wymiana akumulatora.

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie