Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dział: Akumulatory: Jak dbać o akumulator zimą?

Redakcja
Patronat: TAB Polska. Wiadomo nie od dziś, że w chłodzie auto miewa problemy z zapłonem. Może nie kręcić. Błędem jest natomiast myślenie, że akurat na zimę akumulatory kończą swój żywot, a wydatków nie da się uniknąć.
TAB Polska
TAB Polska

W ujemnej temperaturze każdy akumulator traci pojemność, to typowe. Nie należy więc od razu myśleć o wymianie, lecz zwracać większą uwagę na dłuższe okresy postoju i stan naładowania baterii, a także jej konserwację. Zimowy, niedomagający akumulator nie zawsze jest zużyty.

Kiedy jesienny chłód ustępuje pierwszym przymrozkom temat akumulatorów zyskuje na wartości. Gdy mróz nabiera barw sprawa jest już poważna. W temperaturze -10 stopni Celsjusza pojemność akumulatora spada o 30%. W przypadku samochodów o podwyższonym poborze energii problem daje się we znaki. Jak można niepostrzeżenie wpaść w zimowe tarapaty? Po pierwsze: aspekt techniczny. Akumulatory, nawet prawidłowo eksploatowane i dopasowane wartościami do auta, mają ograniczony żywot. W niskich temperaturach poprzeczka skacze do góry. Bateria o już zaniżonej pojemności może nie zakręcić rozrusznikiem dość intensywnie aby ruszyć zimny silnik. Kolejne próby na nic się wtedy zdadzą, prowadząc tylko do większego rozładowania. Można próbować różnych sposobów na ocieplenie akumulatora lecz to bywa zwodnicze: z nagrzanego garażu auto wyjedzie, da sobie radę na drodze... ale po krótkim postoju – klęska. Na siarczysty mróz można kupić ocieplający akumulator kubraczek z gąbki lub styropianu. Po drugie: nieprzemyślane decyzje. Latem nachodzi chęć by dodać coś do auta, w czasie urlopów i planowanych podróży bogaty rynek uśmiecha się do kierowców. Kusi, aby niedrogo założyć car audio, dodać wyświetlacz, ładowarkę. Lista możliwych dodatków jest długa. Nie są to urządzenia przewidziane przez producenta, a łatwo zapomnieć, że zalecany przez fabrykę akumulator dopasowany jest do bazowego wyposażenia samochodu. W dobrych, letnich warunkach problemu nie będzie. Zimą poczujemy się zaskoczeni gdy akumulator będzie stale niedoładowany.

Fot, Archiwum
Fot, Archiwum

Co robić, aby akumulator nie sprawiał kłopotów? Oczywiście nie dopuszczać do rozładowania. Raz wyładowany może nie reagować prawidłowo na prostownik lub stracić pojemność. Jeśli auto idzie w odstawkę na dłuższy czas, baterię należy zdemontować i przechowywać w naładowanym stanie. Nie wystarczy odłączenie klemy – rozładowanie nie wynika tylko z poboru prądu przez elektronikę pojazdu. Pozostawienie akumulatora bez regularnego doładowywania z pewnością doprowadzi do pogorszenia jego stanu. Kiedy samochód jest w ciągłym użyciu należy co jakiś czas sprawdzać poziom elektrolitu, a w razie potrzeby uzupełniać go. W warunkach zimna i wilgotności warto też zadbać o dobry styk na klemach. Powinny być wolne od śniedzi oraz innych zanieczyszczeń, solidnie dokręcone. Dobrą praktyką jest zabezpieczenie zacisków za pomocą wazeliny bezkwasowej. Po tej operacji miejsca łączenia są uodpornione na niekorzystne warunki pogodowe. W samochodach wyposażonych w prądnice prądu stałego czasem występuje ujemny bilans energetyczny. W tym przypadku akumulator może potrzebować doładowywania poza pojazdem. Niezależnie od modelu auta warto dokonywać rozruchu silnika z wciśniętym sprzęgłem. Rozłączone sprzęgło pozwala uzyskać mniejsze opory, do uruchomienia jednostki napędowej potrzeba mniej energii. Oczywiście na czas rozruchu należy wyłączyć wszelkie dodatki zwiększające pobór prądu: audio, klimatyzację, światła, podłączone przez kierowcę urządzenia dodatkowe jak choćby GPS. Wygląda na to, że dbałość o akumulator zimą sprowadza się do prostych zasad – w tym sęk. Łatwo o nich zapomnieć.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty