Dział: Akumulatory - Bilans dodatni

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska
Patronat: TAB Polska. Po zimie kilkuletni akumulator ledwo zipie i należy mu się szczególna opieka i techniczne wsparcie ze strony kierowcy.
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska

Akumulator częściowo rozładowywany jest  przez pracujące nie zawsze sprawne  instalacje elektryczne i wpięte w nie urządzenia, jak na przykład prądożerne, złej jakości autoalarmy, wadliwe przekaźniki. Taki akumulator może latem odmówić posłuszeństwa, dlatego wiosną warto o niego zadbać.

Uszkodzony akumulator nadaje się praktycznie na złom, mimo to niektórzy kierowcy decydują się  na ratowanie baterii wymieniając elektrolit. Niepotrzebnie, albowiem odkształcone płyty są nie do naprawienie. Wymiana elektrolitu i długie ładowanie nie pomogą. Kiedyś w bateriach stosowano grube płyty, odporniejsze na odkształcenie, więc reanimacja niekiedy udawała się. Dziś płyty są cienkie, a sam akumulator nie jest przedmiotem specjalnej troski kierowcy. Zepsuty wymieniamy.

Tylko niewielu kierowców samodzielnie konserwuje, a nawet naprawia akumulatory. Nie jest to zajęcie bezpieczne. W baterii jest wodór, który może eksplodować. Także nieszczelny akumulator stanowi zagrożenie szczególnie podczas podłączania go do instalacji elektrycznej auta lub jazdy z obluzowanymi klemami. Jedna iskra może spowodować wybuch mieszanki wodoru i powietrza. Ostrożność zaleca się także przy ładowaniu akumulatora za pomocą prostownika. Nakrętki w trakcie ładowania należy odkręcić, zaś baterię ustawić z dala od źródła ognia. Odradzam także demontaż i przenoszenie baterii zaraz po dłuższej jeździe, ponieważ grozi to wybuchem nagromadzonych w celach gazów.

Janusz Sar - ekspert nad ekspertami radzi - Po zimie akumulator warto doładować

Janusz Sarekspertw dziedzinieakumulatorów Fot: TAB Polska
Janusz Sar
ekspert
w dziedzinie
akumulatorów Fot: TAB Polska

Po sezonie zimowym należy obowiązkowo sprawdzić sprawność instalacji elektrycznej samochodu, oczyścić ją, sprawdzić stan ładowania na zaciskach akumulatora i alternatora. Obie wartości  muszą być identyczne!

Wszystkie styki i klemy należy oczyścić oraz dobrze dokręcić nakrętki. Warto sprawdzić, czy akumulator jest dobrze zamocowany do nadwozia za pomocą blokady. Konsekwencją braku mocowania mogą być pęknięcia płytek, powstałe na skutek wstrząsów i... utrata gwarancji.

Nie zaszkodzi sprawdzić pobór prądu przez poszczególne odbiorniki: autoalarm, rozrusznik, świece żarowe w dieslach itd. oraz określić, ile prądu pobiera rozrusznik w momencie szczytowym, czyli podczas uruchamiania silnika. Jeżeli pobór prądu przekracza normę, na przykład zamiast 450 A pobiera 600 A, to akumulator szybko ulegnie zużyciu.

Akumulator w samochodzie sporadycznie  eksploatowanym zimą,  należy doładować. Wszelkie czynności poza najprostszymi, takimi jak na przykład: czyszczenie klem, uzupełnianie elektrolitu wodą destylowaną, najlepiej wykonywać tylko w specjalistycznym zakładzie obsługi akumulatorów.


Ewa Mleczko-Tanaśprezes TAB Polska: Fot: TAB Polska
Ewa Mleczko-Tanaś
prezes TAB Polska: Fot: TAB Polska

Ewa Mleczko-Tanaś, prezes TAB Polska:

W świecie biznesu prywatnego dobra promocja to nie tylko korzystne ceny, czy dłuższe terminy płatności. Do powszechnie przyjętego obyczaju weszły nagrody dla partnerów handlowych, niekiedy bardzo atrakcyjne, zachęcające do dalszej współpracy. TAB Polska zależy na współpracy z hurtowniami i warsztatami samochodowymi. W tej rubryce firmy współpracujące znajdą także miejsce na krótką promocję swojego warsztatu, sklepu, hurtowni.

Kierowcy nie wolno!
Eksploatować akumulatora, jeżeli jego styki i styki alternatora są zanieczyszczone lub obluzowane.
Uzupełniać akumulatora elektrolitem. Elektrolit  się „nie psuje”. To  woda paruje, którą uzupełniamy tylko wodą destylowaną.

Wybrane z półki:
Akumulatory Topla sa produkowane w wiodącej technologii Ca/Ca, czyli wapniowo-wapniowej, co gwarantuje ich długą eksploatację. Są to baterie bezobsługowe, spełniające wymagania norm DIN 43539 i EN 60095.

Model Energy ma przedłużoną żywotność, wysokie zdolności rozruchowe, niskie zużycie wody i cechuje go niezawodny rozruch w niskich temperaturach.

Model Start charakteryzują dobre zdolności rozruchowe i wysoka niezawodność pracy. Zastosowano w nim wysokiej jakości polietylenowe separatory kopertowe. Jest niedrogi.

Model Top także produkowany w technologii wapniowo-wapniowej, jest zalecany do stosowania w samochodach, które potrzebują dużo prądu, na przykład podczas wielokrotnego rozruchu w krótkim czasie. Lepsze zdolności startowe są rezultatem zastosowania większej ilości płyt, zaś dłuższa żywotność została osiągnięta dzięki tak zwanej technologii kratki cięto-ciągnionej. Akumulator posiada wskaźnik naładowania i zabezpieczenie antywybuchowe.

Model EcoDry wykonano w technologii AGM, co oznacza, że elektrolit uwięziono w wacie szklanej. Umożliwia to rekombinację gazów i zapobiega wyciekom elektrolitu. W opinii ekspertów ten  akumulator gwarantuje wysoką ilość cykli ładowania i rozładowania. Jest mały i łatwo go przenosić. Te akumulatory szczególnie są przydatne w samochodach specjalnego przeznaczenie: inwalidzkich, ratunkowych, taksówkach, policyjnych.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty