Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowcy obniżą rondo Kujawskie w Bydgoszczy o dwa metry

gazeta.pomorska
Drogowcy obniżą rondo Kujawskie w Bydgoszczy o dwa metry
Drogowcy obniżą rondo Kujawskie w Bydgoszczy o dwa metry
Obniżenie ronda Kujawskiego, przebudowa ronda Bernardyńskiego i rozbudowa Kujawskiej o dodatkową jezdnię oraz torowisko dla tramwajów. - Finansowo może wyjść podobnie jak tramwaj do dworca PKP - mówi Maciej Gust z ZDMiKP.
Drogowcy obniżą rondo Kujawskie w Bydgoszczy o dwa metry
Drogowcy obniżą rondo Kujawskie w Bydgoszczy o dwa metry

Znamy już dokładne plany naszego zarządu dróg odnośnie przebudowy ulicy Kujawskiej.
Inwestycja - jak dobrze pójdzie - ruszy już w 2015 roku i nie do poznania zmieni cały układ drogowy w tym rejonie miasta. Swoim zasięgiem obejmie nie tylko Kujawską, ale również rondo Kujawskie, rondo Bernardyńskie oraz krótkie odcinki wszystkich ulic do nich dochodzących.

Nowa ulica i tramwaje
- To bardzo duży projekt, który pod względem finansowym można porównywać nawet z budową linii tramwajowej do dworca PKP - przyznaje Maciej Gust, naczelnik wydziału przygotowania inwestycji w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - Dlatego mocno przyglądamy się możliwościom wsparcia, jakie będzie oferować nadchodząca perspektywa unijna. Na szczęście zapowiedzi rokują bardzo dobrze, i niewykluczone, że będziemy mieli aż dwa źródła dofinansowania do wyboru: program krajowy, albo nasz regionalny program operacyjny. Do tego mówimy o inwestycji zakładającej rozwój transportu tramwajowego, więc niewykluczone, że wsparcie może osiągnąć nawet 85 procent naszych wszystkich kosztów. No i dodatkowo obejmie ono także zakup kolejnych tramwajów niskopodłogowych - dodaje drogowiec.

Przypomnijmy tylko, że budowa ponadkilometrowego odcinka torowiska do bydgoskiego dworca PKP kosztowała niecałe 80 mln złotych. Ile dokładnie będzie kosztować przebudowa Kujawskiej, i ile przy okazji kupimy nowych tramwajów? Tego na razie jeszcze nie wiadomo. Pewny jest za to zakres inwestycji.

Musi być pięć stopni
Jej głównym punktem będzie budowa torowiska łączącego tory przy rondzie Kujawskim z rondem Bernardyńskim. Problemem jest jednak nachylenie ulicy, którego kąt - w przypadku komunikacji szynowej - nie powinien być większy niż pięć procent. Tymczasem nachylenie Kujawskiej miejscami osiąga nawet sześć i więcej procent.
- Dlatego obniżymy o niecałe dwa metry całe rondo Kujawskie, do którego będziemy oczywiście musieli dostosować wszystkie ulice do niego dochodzące. Obniżymy więc również końcówki Solskiego i Wojska Polskiego - wyjaśnia Maciej Gust.

Coś dla cyklistów
Drogowcy niemal całkowicie przebudują też rondo Bernardyńskie. Jedną z nowości w jego przypadku będzie poprzeczne nachylenie z drobnym spadkiem w kierunku Brdy.
Cały projekt uzupełnią przebudowy wlotów wszystkich ulic dochodzących do Kujawskiej oraz do obu rond. Dodatkowo modernizacji doczeka się także końcówka ulicy Długiej, a dokładnie odcinek odchodzący od Wałów Jagiellońskich w kierunku Starego Rynku. Pojawią się również nowe chodniki, oświetlenie i drogi rowerowe, które w końcu zepną istniejące trasy na dolnym i powstające na górnym tarasie miasta. Główny ciąg dla cyklistów planuje się w postaci dwukierunkowej ścieżki po wschodniej stronie Kujawskiej.

Droga bliżej skarpy
Sprawa nie będzie jednak tak prosta, jak się wydaje. Aktualnie bowiem ulica Kujawska jest "przytulona" do rzędu kamienic stojących po jej zachodniej stronie. Tymczasem według projektu pomiędzy jej jezdniami musi się zmieścić podwójne torowisko tramwajowej.
- Dlatego cały układ trzeba będzie trochę przesunąć w stronę skarpy i dodatkowo odsunąć od kamienic - wyjaśnia Maciej Gust. - Niestety, takie rozwiązanie wymusza na nas rozbiórkę dwóch kamienic stojących po połud-niowo-wschodniej stronie ronda Bernardyńskiego. Ale innego wyjścia nie ma.
Wiadomo też, że jeśli roboty udałoby się rozpocząć w 2015 roku, to ich zakończenia można się spodziewać na przełomie 2016 i 2017. Drogowcy przyznają, że osiągnięcie takiego terminu może być trudne, choćby ze względu na zakres wyburzeń. Z drugiej jednak strony mają już zatwierdzony wariant inwestycji, mają też zgodę konserwatora zabytków, a sami są na etapie przygotowań dokładnego projektu budowlanego.

Szybciej i bezpieczniej
Jeśli się uda, to miasto zyska kolejne po Trasie Uniwersyteckiej wygodne połączenie górnego z dolnym tarasem miasta. Jego dodatkowym atutem będzie bezpośrednie połączenie tramwajowe, na którym aktualnie planuje się dwie linie.
Kolejnym argumentem za inwestycją jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym - po pierwsze dzięki kompleksowej przebudowie geometrii ulic i skrzyżowań. Po drugie - dzięki sygnalizacjom świetlnym, które staną na obu rondach. Światła zostaną oczywiście podłączone do powstającego aktualnie systemu sterowania ruchem ITS.
(bog), www.pomorska.pl

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty