Dopłaty do samochodu. Uważaj na te błędy!

Mariusz Michalak
Fot. Maciej Jeziorek
Fot. Maciej Jeziorek
Udostępnij:
Na dofinansowanie w ramach programu „Mój elektryk” czeka się ok. 4 tygodni, ale w niektórych przypadkach auto można odebrać przed otrzymaniem decyzji o dopłacie, co skraca oczekiwanie na auto do 3 dni. Błędy we wnioskach wydłużają czas oczekiwania na decyzję w sprawie przyznania dotacji o dodatkowe 10 dni roboczych.

W Polsce jeździ już ponad 45 tys. elektrycznych samochodów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W Polsce działa rządowy program dotacji „Mój Elektryk”.

- Wnioski przyjmujemy w Grupie PKO Leasing od stycznia i widzimy olbrzymie zainteresowanie dopłatami. W ciągu pierwszych 4 miesięcy przyjęliśmy ich prawie 1000. Samochody elektryczne największą popularnością cieszą się wśród przedsiębiorców – wnioski w tej grupie klientów stanowią aż 98 proc. wszystkich złożonych za naszym pośrednictwem – mówi Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing.

Organizatorem zaplanowanego na 5 lat programu „Mój Elektryk” jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Klienci mogą ubiegać się o maksymalnie 27 tys. zł na samochód osobowy, jeśli spełnione zostaną dwa warunki: cena pojazdu nie przekroczy 225 tys. zł i wnioskodawca zadeklaruje min. 15 tys. km rocznego przebiegu. Przy braku tej deklaracji dopłata wynosi 18,75 tys. zł.

- Zdecydowana większość klientów chce finansować elektryki w leasingu lub wynajmie długoterminowym. Przedsiębiorcy mają obawy przed zakupem na własność, bo boją się spadku wartości auta oraz kosztów ewentualnych napraw. Na przykład w wynajmie długoterminowym formalnym właścicielem samochodu jest przez cały czas firma leasingowa i to do niej należy serwisowanie czy ubezpieczenie samochodu. Klient jest użytkownikiem – jeździ autem, jak swoim, ale na koniec kontraktu po prostu go zwraca i nie przejmuje się spadkiem wartości i sprzedażą – zauważa Marcin Sotomski, dyrektor działu zakupów i rozwoju biznesu w Masterlease, należącym do Grupy PKO Banku Polskiego.

Dofinansowanie do zakupu auta. Te błędy wydłużają oczekiwanie na dotację

Aby otrzymać dofinansowanie samochodu w leasingu lub wynajmie długoterminowym, po wyborze pojazdu składa się jednocześnie dwa wnioski: o finansowanie w wybranej formie oraz o dopłatę z „Mojego Elektryka”. Wniosek o dotację trafia do BOŚ za pośrednictwem firmy leasingowej.

- Rozpatrywanie zgłoszenia w BOŚ trwa ok. 20 dni roboczych. Ten czas może się niestety wydłużyć, jeśli wniosek zostanie błędnie wypełniony. Klienci powinni naprawdę uważnie podejść do formalności, bo dopłaty wypłacane ze środków publicznych poddawane są bardzo drobiazgowej weryfikacji. Widzimy na przykład, że przedsiębiorcom najwięcej trudności sprawia poprawne wprowadzenie kodu gminy zgodnego z prowadzoną przez GUS bazą TERT, podanie kwalifikowanej kwoty podatku VAT oraz kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia. Nasi doradcy służą wsparciem przy wypełnianiu wniosków, pomagając tym samym uniknąć błędów w dokumentacji – dodaje Marcin Sotomski z Masterlease.

Samodzielne uzupełnienie powyższych pól w formularzu często może prowadzić do błędów formalnych. Klienci mogą jednak zwrócić się o wsparcie do firmy leasingowej, której wykwalifikowani doradcy pomogą przejść przez całą ścieżkę proceduralną, mają dostęp do bazy TERT i dysponują kalkulatorami kosztów kwalifikowanych. Grupa PKO Leasing stawia na eksperckość. Ponad 95 proc. wniosków skierowanych do BOŚ za pośrednictwem Grupy, wypełnionych jest poprawnie. Dzięki temu, uzyskanie przez klienta dopłaty do auta zeroemisyjnego ogranicza się do proceduralnego minimum.

Dofinansowanie do zakupu auta. Odbiór pojazdu można przyspieszyć

Standardowa procedura ubiegania się o środki z programu obejmuje: złożenie wniosku o dotację, podpisanie umowy leasingowej, podpisanie umowy o dotację, rejestrację i ubezpieczenie samochodu i płatność pełnej kwoty za auto (opłatę wstępną pokrywa dotacja). Potem klient odbiera pojazd i znakuje go specjalną naklejką. Powyższy proces trwa ok. 20 dni roboczych. Kto nie chce tak długo czekać, może procedurę przyspieszyć.

- Wielu kierowców pyta nas, czy da się ten okres skrócić, bo to dla nich za długo. Dlatego w PKO Leasing i Masterlease możliwa jest alternatywna ścieżka, w której wydajemy samochód w ciągu ok. 3 dni roboczych, na długo przed decyzją o przyznaniu dofinansowania. W tym modelu klient wpłaca opłatę wstępną, pokrywającą kwotę dotacji i odbiera kluczyki do samochodu. Następnie czeka około 20 dni na decyzję ze strony NFOŚiGW dotyczącą przyznania dotacji, użytkując już w tym czasie auto. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy dotacji, wystąpienie o środki na dotację przez firmę leasingową. Po wpłacie przez BOŚ środków firmie leasingowej, następuje zwrot na konto klienta – wyjaśnia całą procedurę Maciej Matelski z PKO Leasing. Alternatywną ścieżkę uzyskania dotacji realizowaliśmy już z sukcesem wielokrotnie. Na to rozwiązanie decyduje się 30 proc. klientów Grupy PKO Leasing – dodaje.

Kiedy kończy się umowa w „Moim Elektryku”?

Umowa z BOŚ kończy się po dwóch latach od odbioru pojazdu. Klient składa oświadczenie, że pojazd był zarejestrowany w Polsce, miał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie, posiadał naklejkę informującą o skorzystaniu z programu dopłat oraz był użytkowany na krajowych drogach. Kierowcy, którzy korzystali z dotacji z podwyższonym przebiegiem, przekazują także informację o liczbie przejechanych w trakcie umowy kilometrów.

- Warto pamiętać, że jeżeli w czasie trwania umowy auto zostanie zniszczone, a ubezpieczyciel orzeknie tzw. szkodę całkowitą, złożenie deklaracji będzie niemożliwe. BOŚ może w takiej sytuacji domagać się zwrotu dotacji. Nie trzeba będzie tego robić, jeśli pomimo szkody samochód przejechał co najmniej 10 tys. km. Przebieg trzeba jednak udokumentować – wyjaśnia Marcin Sotomski z Masterlease.

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Stanley

Stanley FMC627D2-QW

915,00 zł592,60 zł-35%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie