Dolny Śląsk. Gdzie powstaną obwodnice, a które miasta będą musiały jeszcze poczekać?

Bartosz Józefiak
Fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Kłodzko, Bolków i Miękinia - to trzy miejscowości na Dolnym Śląsku, które wreszcie doczekają się obwodnic. Budowa tych dróg rozpocznie się tam już w przyszłym roku. Ich mieszkańcy mogą się uważać za szczęściarzy, bo powstanie tych trzech obwodnic jest właściwie pewna. Inni nie mają jednak tyle szczęścia.
Fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska
Fot. Pawel Relikowski / Gazeta Wroclawska

Dzielenie unijnego tortu w ostatnich tygodniach pokazało, które dolnośląskie miasta mogą liczyć na obwodnice. Jest niewielka grupa, która może być pewna swoich dróg oraz długa kolejka tych, którzy nie mają obiecanych pieniędzy. Ich mieszkańcy będą musieli sporo poczekać.

Te obwodnice są już pewne

Kłodzko. Budowa obwodnicy Kłodzka jest już pewna. Joanna Borkowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu mówi, że urzędnicy wybierają właśnie firmę, która zbuduje 9-kilometrową trasę. Obwodnica Kłodzka połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z krajową 46 na kierunku północ-południe. Przetarg na tę trasę ogłoszono grudniu 2013 r. Procedura trwa bardzo długo, bo w lutym okazało się, że wrocławski oddział GDDKiA otrzymał 19 ofert od wykonawców.

Bolków. Ostatnio okazało się, że w rządowych planach budowy dróg jest też (oprócz ekspresowej S3 Legnica-Bolków) także odcinek, który połączy drogi krajowe nr 3 i 5, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum Bolkowa. - Zabiegaliśmy o budowę tej drogi, bo bez niej sama trasa S3 w małym stopniu rozwiązuje problemy Bolkowa - mówi posłanka PO Zofia Czernow.
- Dokumentacja projektowa jest już zakończona. W I kw. nowego roku planujemy ogłosić  przetarg na inwestycję. Planowane lata realizacji to  2016-2019 - mówi Joanna Borkowska.

Leśnica. Mieszkańcy wrocławskiego osiedla obietnice o obwodnicy słyszą od lat. Tym razem wszystko wskazuje na to, że władze miasta dotrzymają słowa. Wybrano już wykonawcę. Firma Skanska ma rozpocząć roboty na początku przyszłego roku. 7-kilometrowa obwodnica połączy ul. Średzką z Graniczną. Przeniesie się tam większość ciężarówek jadących dziś przez Leśnicę do autostrady A4. Budowa potrwa do 2017 roku.

Miękinia. Obwodnica tej miejscowości połączy drogę nr 94 (Wrocław-Środa Śląska) z mostem w Brzegu Dolnym. To ważna trasa dla powiatu wołowskie-go. Ale rozpoczęcie robót w zeszłym roku przesunięto, bo nowe władze województwa doszły do wniosku, że budowa trasy będzie zbyt droga. Wykonano ekspertyzę, która pokazała, że drogę da się zbudować taniej. Natalia Kita z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu mówi, że niebawem wybrany zostanie inżynier kontraktu. Wykonawcę poznamy w II kwartale 2015 r. Drogą mamy pojechać w połowie 2017 r.

Trasy, które mogą powstać

Wałbrzych. Zachodnia obwodnica rodzi się w bólach. Pojawił się spór, kto ma płacić odszkodowania za wywłaszczenia: GDDKiA czy miasto. Sprawa skończyła się w sądzie, który przyznał rację miastu. - Wałbrzych potrzebuje obwodnicy jak dżdżownica dżdżu - mówi Bogusław Rogiński z Zarządu  Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. - Ale dotychczasowe działania władz krajowych są niewystarczające. Trasa ma opracowaną dokumentację projektową oraz zgodę na realizację. Będzie miała 6 km długości po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Droga wpisana jest na rezerwową listę inwestycji. Rząd ma plan uruchomienia dodatkowych środków na obwodnice miast - szanse są więc duże.

Głogów. Odcinek drogi krajowej nr 12 przebiega przez centrum. To jedna z najbardziej zatłoczonych tras w regionie. Dlatego rząd wpisał 20-kilometrową obwodnicę miasta na listę rezerwową budowy dróg krajowych. Tu przygotowane jest tylko tzw. studium korytarzowe, bez koncepcji i pozwolenia środowiskowego. Trzeba więc przygotować sporo dokumentacji. Głogów, tak jak Wałbrzych, nie ma zapewnionych finansów na obwodnicę.

Brzeg Dolny. Nie ma go na liście rezerwowej inwestycji. Ale władze województwa deklarują, że trasa jest dla nich bardzo ważna, bo to "przedłużenie" nowego mostu w Brzegu Dolnym. Ośmiokilometrowa trasa połączyć ma most z drogą nr 340 na Wołów i Oborniki Śląskie. Dokumentacja jest gotowa. Przetarg można by ogłaszać w przyszłym roku. Droga byłaby gotowa w 2017 roku.

Milicz  i Oława. Obwodnice tych miast wpisane są na listę rezerwową kontraktu terytorialnego. Powstaną, jeśli zwolnią się środki z innych inwestycji. 

Obwodnice niemal bez szans

Legnica. Południowo- wschodnia obwodnica wyprowadziłaby tranzyt z Legnicy. - Miasto zrobiło pierwszy krok. Zbudowaliśmy ulicę Gniewomierską. Od lat czekamy na ruch GDDKiA, która ma zbudować drogę poza granicami miasta.Bezskutecznie - opowiada Arkadiusz Rodak, rzecznik prezydenta.

Złotoryja. Obwodnica nie jest wpisana do żadnego programu. - Jest decyzja środowiskowa dla tej trasy. Podpisaliśmy porozumienie z władzami województwa. Czekamy na pieniądze - mówi zastępca burmistrza Andrzej Ostrowski.

Trzebnica. Obwodnica tego miasta miała połączyć drogi nr 5 i 15. Dziś nie ma jej w żadnych planach. -  Dziwię się władzom województwa, że dwukrotnie wyrzuciły ją z kontraktu terytorialnego, mimo iż władze w Warszawie wskazywały potrzebę jej budowy - mówi Marek Łapiński, poseł i były marszałek województwa.

                                                                                              Źródło: Gazeta Wrocławska

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty