Doładowanie przez kolektor

(g)
Ponieważ użytkownicy aut chcą jeździć coraz dynamiczniej i rzadziej zmieniać biegi, dlatego działania naukowców muszą mieć praktyczny wymiar.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniająAby urzeczywistnić wymagania nabywców, przedsięwzięcia techniczne muszą
spowodować wzrost momentu obrotowego z jednoczesnym spłaszczeniem jego
charakterystyki oraz podniesienie mocy maksymalnej silnika.
Sprężarki
Dotychczas, aby uzyskać zwiększenie mocy i momentu obrotowego stosowano
doładowanie różnego rodzaju sprężarkami. Najbardziej wydajne z nich
są skomplikowane konstrukcyjnie i drogie, dlatego przyjęły się w samochodach
sportowych oraz w najdroższych wersjach samochodów osobowych.
Kolektor dolotowy
Obecnie, w dobie szerokiego stosowania nowoczesnych silników zasilanych
wielopunktowym wtryskiem paliwa, odkryto stosunkowo prostą metodę poprawy
jego osiągów. Podczas badań nad wpływem długości kolektora dolotowego na
moc i moment obrotowy silnika spalinowego stwierdzono, że jest on na tyle
istotny, że może być wykorzystany w praktyce.

W spalaniu benzyny uczestniczy powietrze pobierane przez silnik w trakcie
suwu ssania. Od jego temperatury, ilości i stopnia zawirowania zależy ilość
paliwa, która może ulec spaleniu. Nie ma już kłopotów z zapłonem mieszanek,
bowiem układy zapłonowe o wysokiej energii iskry pozwalają zainicjować
zapłon w różnych mieszankach od bogatych po zubożone.

Badania dowiodły, że "długi" kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę
charakterystyki momentu obrotowego, natomiast "krótki" przyczynia się do
podniesienia mocy maksymalnej. Zjawiska, które zachodzą podczas przepływu
powietrza w kolektorach podlegają prawom przepływu gazów oraz ruchu falowego.

Doładowanie przez kolektor

Kolektory o zmiennej długości
Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań, budując
kolektory o zmiennej długości, zwane również kolektorami o zmiennej charakterystyce
akustycznej. Kolektor to zespół dwóch kanałów rozdzielonych przepustnicą.
Ruchami przepustnicy steruje siłownik pneumatyczny, który otrzymuje impulsy
z modułu generującego zapłon. Wspólne dla obu kanałów jest miejsce zasysania
powietrza i otwór wylotowy. Gdy przepustnica jest zamknięta, zassane powietrze
przechodzi przez długi kanał o mniejszej średnicy. W momencie, gdy siłownik
pneumatyczny otworzy przepustnicę, powietrze płynie przez krótki kanał
o dużej średnicy, umożliwiając spalenie odpowiedniej ilości paliwa koniecznego
do wytworzenia mocy maksymalnej. Sterowanie przepustnicą odbywa się automatycznie,
bez udziału kierowcy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty