Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dodatki do paliwa benzyna

Motointegrator
Co zrobić, żeby silnik benzynowy miał większą moc? Podtlenek azotu? Olej rycynowy? Dodatki do paliwa wszelkiej maści? A może benzyna 100 oktanowa? Każda koncepcja jest słuszna. Pytanie tylko co chcemy osiągnąć? W dzisiejszych czasach najczęściej chcemy długo, tanio i bezawaryjnie eksploatować auto. Co zrobić żeby bez spadku mocy samochód mniej palił?

Często wlewamy paliwo o wyższej liczbie oktanowej z nadzieją, że coś urośnie. Zadajmy sobie jednak pytanie. W której benzynie

Fot: Archiwum
Fot: Archiwum

jest więcej benzyny w benzynie. Pytanie godne Stanisława Bareji. Okazuje się, że im wyższa liczba oktanowa tym mniej benzyny bo więcej jest w niej dodatków przeciwstukowych. Czy zatem warto tankować droższe paliwo? W prasie motoryzacyjnej zdarzały się testy i porównania ale chyba ze względu na mało spektakularne wyniki od dłuższego czasu nikt już takich testów nie przeprowadza. Ale czy liczba oktanowa wpływa na moc silnika? Nie w sposób bezpośredni i nie w każdym silniku. Określa ona odporność paliwa na spalanie stukowe. Spalanie stukowe czyli detonacyjne jest po prostu samozapłonem sprężonej mieszanki. W silniku benzynowym jest to niebezpieczne. Powoduje udarowe obciążenia układu korbowo tłokowego i może w krótkim czasie doprowadzić do poważnej awarii. Kierowca odbiera to jako specyficzne skwierczenie dochodzące z silnika. Pamiętać to mogą ci, którzy jeździli Dużymi i Małymi Fiatami i Polonezami. We współczesnych silnikach zamontowane są czujniki spalania stukowego. Najbardziej podatne na spalanie stukowe są silniki o wysokim stopniu sprężania czyli „Japończyki” najczęściej spod znaku Hondy. Są to silniki wolnossące wymagające „wysokiego kręcenia”. Możemy w nich zaobserwować nie tyle wzrost mocy co spadek zużycia paliwa. W silnikach w większych pojemnościach o niższym stopniu sprężania wlanie takiego paliwa nie poprawi niczego poza samopoczuciem kierowcy. W związku z tym można założyć, że jeśli producent naszego auta nie wymaga tankowania paliwa wysokooktanowego to nie ma sensu przepłacać.

Ciekawostką może być to, że najwyższą liczbę oktanową z paliw obecnie szeroko stosowanych w motoryzacji ma gaz ziemny. Wynosi ona między 110 a 120. Jak widać wiemy już jakie będzie paliwo przyszłości.

A co z dodatkami? Tu sprawa wygląda inaczej. Wiele dodatków jest jak najbardziej uzasadnionych. W przypadku silników benzynowych najważniejsze są te, które związują i usuwają wodę z paliwa. Dobrze jest stosować te dodatki jeszcze przed wystąpieniem mrozów. Dzięki temu unikniemy problemów z uruchamianiem silnika w niskich temperaturach. Poza tym uchronimy elementy układu paliwowego przed korozją. Obecnie w nowoczesnych autach napędzanych silnikami konstruowanymi zgodnie z zasadami downsizingu często zasilanych wtryskiem bezpośrednim utrzymanie układu paliwowego w czystości może mieć bardzo duże znaczenie jeśli chcemy długo i bezawaryjnie eksploatować auto. I tu zastosowanie mają preparaty czyszczące. Wbrew pozorom najlepsze efekty możemy uzyskać stosując je w samochodach, które robią małe przebiegi i głównie na krótkich dystansach. Dlaczego? Benzyna nawet zamknięta w szczelnym opakowaniu zmienia swoje właściwości. Wytrącają się z niej związki mogące zalegać i zanieczyszczać układ paliwowy. Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu z wysiloną jednostką napędową możemy pokusić się o dolewanie dodatku podnoszącego liczbę oktanową. Nie obiecujmy sobie jednak zbyt wiele. Może silnik spali mniej paliwa ale na pewno nie odczujemy w codziennej eksploatacji przyrostu mocy.


Motointegrator
Motointegrator

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty