Do Europy

Maciej Pobocha
Fot. BMW: W Europie Zachodniej kondycja przemysłu motoryzacyjnego jest utożsamiana z siłą gospodarki. Na zdjęciu siedziba koncernu BMW.
Fot. BMW: W Europie Zachodniej kondycja przemysłu motoryzacyjnego jest utożsamiana z siłą gospodarki. Na zdjęciu siedziba koncernu BMW.

W związku ze wstąpieniem Polski do UE przedstawiciele naszej branży motoryzacyjnej otrzymali szansę na wzięcie udziału w pracach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Decyzje w sprawie wyboru polskiego przedstawicielstwa mają zapaść w najbliższym czasie.

 

Fot. BMW: W Europie Zachodniej kondycja przemysłu motoryzacyjnego jest utożsamiana z siłą gospodarki. Na zdjęciu siedziba koncernu BMW.
Fot. BMW: W Europie Zachodniej kondycja przemysłu motoryzacyjnego jest utożsamiana z siłą gospodarki. Na zdjęciu siedziba koncernu BMW.

W Europie Zachodniej przemysł motoryzacyjny odgrywa istotną rolę, a jego kondycja świadczy o sile gospodarki danego kraju. ACEA to organizacja reprezentująca interesy producentów samochodów w kontaktach z organami Unii Europejskiej. Bezpośrednio uczestniczy w procesie tworzenia prawa europejskiego. Przygotowuje także ekspertyzy dotyczące przemysłu motoryzacyjnego, które powstają na użytek podmiotów Unii Europejskiej, a także innych organizacji i przedsiębiorstw.

 

ACEA zrzesza wszystkich 13 producentów samochodów z krajów Unii Europejskiej. Należą do niej: BMW AG, DAF Trucks NV, DaimlerChrysler AG, Fiat Auto SPA, Ford Of Europe Inc., General Motors Europe AG, MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, PSA Peugeot Citroen, Renault S.A., Scania AB, AB Volvo. W strukturach ACEA mają również swoją reprezentację poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej, poprzez wybraną przez ACEA, reprezentatywną dla branży motoryzacyjnej danego kraju organizację.

 

Szanse na przystąpienie do ACEA ma m.in. Związek Motoryzacyjny SOIS. Skupia on importerów i producentów pojazdów samochodowych w Polsce, m.in. przedstawicieli DaimlerChrysler Automotive Polska, Nissan Poland, Volkswagen Poznań, Man-Star Trucks, BMW Polska, Citroen Polska i GM Poland.

 

W sierpniu na zaproszenie SOIS przebywał w Polsce Ivan Hodač, Sekretarz Generalny ACEA. Celem wizyty było m.in. omówienie sytuacji polskiej branży motoryzacyjnej po wstąpieniu naszego kraju do UE. Poruszono problem napływu używanych, starych samochodów z zagranicy pod kątem zagrożeń technicznych i ekologicznych oraz kwestię spadku sprzedaży nowych pojazdów. Rozmawiano o problematyce ekologicznej, w tym legislacji nowej ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), oraz tematowi bezpieczeństwa na drogach.

W trakcie wizyty Hodač zapowiedział, że decyzja dotycząca wyboru polskiej reprezentacji branży motoryzacyjnej, akredytowanej przy ACEA, zapadnie w najbliższym czasie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty