Dłużej na oponach

(gw)
Chociaż obecnie nie ma kłopotów z zakupem odpowiednich opon do samochodów osobowych, to należy zwrócić uwagę, że wśród użytkowników są rekordziści, którzy na jednym komplecie ogumienia pokonują dystans 80 tysięcy kilometrów, ale też i tacy, którzy nie mogą przejechać połowy tej drogi.

 

Dłużej na oponach

Ponieważ opony uznanych marek są wyrobami o wysokiej jakości, zasadniczy wpływ na ich trwałość ma poprawna eksploatacja oraz styl i technika jazdy.
Fundamentalną zasadą jest, aby w pojeździe używać opon o rozmiarze i indeksie prędkości zalecanym przez producenta samochodu. Opony muszą mieć odpowiednią wytrzymałość dostosowaną do masy pojazdu i rozwijanych prędkości.
Opona może zaprezentować wszystkie swe zalety, gdy jest właściwie napompowana. Ciśnienie powinno mieć wartość zalecaną przez producenta samochodu.
 
Ciśnienie trzeba sprawdzać raz w tygodniu. Podczas eksploatacji z nominalnym ciśnieniem, opona styka z nawierzchnią drogi całą szerokością bieżnika, dzięki czemu bieżnik ściera się wolno i równomiernie. Zarówno zbyt wysokie jak i za niskie ciśnienie skraca jej trwałość. Charakteryzuje to następujący przykład. Opona napompowana połową ciśnienia nominalnego wykona tylko 1/4 przebiegu opony mającej prawidłowe ciśnienie.
Przeciążenie pojazdu w sposób destrukcyjny wpływa na trwałość opony. Przeładowanie samochodu o 60 procent dopuszczalnej ładowności aż o połowę skraca dystans, który może przebyć opona.
Aby osiągnąć jak największe przebiegi opon należy szczególnie dbać o prawidłową geometrię zawieszenia przedniego, sprawność układu kierowniczego i amortyzatorów wtedy unikamy przyśpieszonych zużyć obwodowych.
Prędkość i styl jazdy także wywierają istotny wpływ na zużycie opon. Bardzo szybka jazda powoduje przyspieszone ścieranie gumy czoła bieżnika i wpływa na obniżenie odporności opony na uszkodzenia. Szczególnie duży wpływ na zwiększenie zużycia bieżnika ma gwałtowne hamowanie oraz poślizgi na zakrętach.
O tej porze roku kilka zdań o oponach zimowych. Zimowe pneumatyki powinny mieć rozmiar określony przez producenta pojazdu w instrukcji obsługi. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie kompletu kół z oponami zimowymi. W tym przypadku obręcze mogą być ze stali. Dodatkowe koła pozwolą uniknąć corocznego dwukrotnego montażu i demontażu opon, co wiąże się z możliwością uszkodzenia pneumatyków i przyczynia do utraty szczelności połączeń obręczy z oponą. Dla powszechnie stosowanych opon bezdętkowych kończy się to powolnym spadkiem ciśnienia w ogumieniu i koniecznością jego stałego uzupełniania.
Po zamontowaniu opony na obręcz, koło należy wyważyć dynamicznie, następnie kontrolować wyważenie co 10 tysięcy kilometrów. Prawidłowo wyważone koło zapewnia dłuższą eksploatację opony i wpływa pozytywnie na trwałość łożysk piast kół i elementów amortyzujących.
Dla bezpieczeństwa swego i innych uczestników ruchu drogowego nie powinno się używać opon o wysokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm. Każdy rozsądny kierowca nie powinien eksploatować opon używanych, których historia nie jest mu znana.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty