Dłużej na oponach

(gw)
Chociaż obecnie nie ma kłopotów z zakupem odpowiednich opon do samochodów osobowych, to należy zwrócić uwagę, że wśród użytkowników są rekordziści, którzy na jednym komplecie ogumienia pokonują dystans 80 tysięcy kilometrów, ale też i tacy, którzy nie mogą przejechać połowy tej drogi.

 

Dłużej na oponach

Ponieważ opony uznanych marek są wyrobami o wysokiej jakości, zasadniczy wpływ na ich trwałość ma poprawna eksploatacja oraz styl i technika jazdy.
Fundamentalną zasadą jest, aby w pojeździe używać opon o rozmiarze i indeksie prędkości zalecanym przez producenta samochodu. Opony muszą mieć odpowiednią wytrzymałość dostosowaną do masy pojazdu i rozwijanych prędkości.
Opona może zaprezentować wszystkie swe zalety, gdy jest właściwie napompowana. Ciśnienie powinno mieć wartość zalecaną przez producenta samochodu.
 
Ciśnienie trzeba sprawdzać raz w tygodniu. Podczas eksploatacji z nominalnym ciśnieniem, opona styka z nawierzchnią drogi całą szerokością bieżnika, dzięki czemu bieżnik ściera się wolno i równomiernie. Zarówno zbyt wysokie jak i za niskie ciśnienie skraca jej trwałość. Charakteryzuje to następujący przykład. Opona napompowana połową ciśnienia nominalnego wykona tylko 1/4 przebiegu opony mającej prawidłowe ciśnienie.
Przeciążenie pojazdu w sposób destrukcyjny wpływa na trwałość opony. Przeładowanie samochodu o 60 procent dopuszczalnej ładowności aż o połowę skraca dystans, który może przebyć opona.
Aby osiągnąć jak największe przebiegi opon należy szczególnie dbać o prawidłową geometrię zawieszenia przedniego, sprawność układu kierowniczego i amortyzatorów wtedy unikamy przyśpieszonych zużyć obwodowych.
Prędkość i styl jazdy także wywierają istotny wpływ na zużycie opon. Bardzo szybka jazda powoduje przyspieszone ścieranie gumy czoła bieżnika i wpływa na obniżenie odporności opony na uszkodzenia. Szczególnie duży wpływ na zwiększenie zużycia bieżnika ma gwałtowne hamowanie oraz poślizgi na zakrętach.
O tej porze roku kilka zdań o oponach zimowych. Zimowe pneumatyki powinny mieć rozmiar określony przez producenta pojazdu w instrukcji obsługi. Najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie kompletu kół z oponami zimowymi. W tym przypadku obręcze mogą być ze stali. Dodatkowe koła pozwolą uniknąć corocznego dwukrotnego montażu i demontażu opon, co wiąże się z możliwością uszkodzenia pneumatyków i przyczynia do utraty szczelności połączeń obręczy z oponą. Dla powszechnie stosowanych opon bezdętkowych kończy się to powolnym spadkiem ciśnienia w ogumieniu i koniecznością jego stałego uzupełniania.
Po zamontowaniu opony na obręcz, koło należy wyważyć dynamicznie, następnie kontrolować wyważenie co 10 tysięcy kilometrów. Prawidłowo wyważone koło zapewnia dłuższą eksploatację opony i wpływa pozytywnie na trwałość łożysk piast kół i elementów amortyzujących.
Dla bezpieczeństwa swego i innych uczestników ruchu drogowego nie powinno się używać opon o wysokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm. Każdy rozsądny kierowca nie powinien eksploatować opon używanych, których historia nie jest mu znana.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty