Dlaczego nie zapinają pasów?

Redakcja
Fot. Volvo
Fot. Volvo
Gdyby wszyscy kierowcy i pasażerowie aut zapinali pasy podczas jazdy, każdego roku można by uratować życie ok. 4 tys. mieszkańców państw UE.

Gdyby wszyscy kierowcy i pasażerowie samochodów zapinali pasy podczas jazdy, każdego roku można by uratować życie około 4 tys. mieszkańców państw UE.

 

Wyniki badań przeprowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko połowę ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku samochodowego.

 

Fot. Volvo
Fot. Volvo

Tymczasem z badań i pomiarów przeprowadzonych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że pomimo prawnego nakazu stosowania pasów bezpieczeństwie w skali kraju ich wykorzystywanie deklaruje: 69 proc. kierowców, 68 proc. pasażerów siedzących z przodu pojazdu, 51 proc. pasażerów zajmujących miejsca z tyłu pojazdu

 

Dlaczego ryzykują?

 

Zdaniem dr. Andrzeja Markowskiego ze Stowarzyszenia Psychologów Transportu przyczyn nie zapinania pasów jest co najmniej kilka i nie wynikają z roztargnienia, czy też zwykłego lekceważenia niebezpieczeństwa. Są one silnie osadzone w nas samych i mają głębsze, niemal mroczne uwarunkowania. Oto najważniejsze przyczyny nie zapinania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy, każda z krótką charakterystyką.

 

Brak utrwalonego nawyku

 

Jest to zachowanie charakterystyczne dla tzw. "kierowców wiejskich". Przejeżdżają oni niewielkie odcinki bocznych dróg  o stosunkowo małym natężeniu ruchu i kontroli policyjnych. Wiedzą, że pasy trzeba zapinać, ale przecież nie "na ich podwórku", gdzie znają każdy zakręt i każdą dziurę. Ktoś, kto w takich warunkach zapina pasy, może stać się pośmiewiskiem "prawdziwych"  mężczyzn z okolicy.

 

Oznaka słabości

 

Tu mechanizm odrzucania zapinania pasów wiąże się z silną potrzebą konstruowania, bądź potwierdzania i utrwalania subiektywnego obrazu siebie samego. To potwierdzenie zdobywane jest przez demonstrowanie określonych zachowań. Jeżeli więc ktoś szuka potwierdzenia siebie jako osoby stojącej wyżej w hierarchii (a pozycję w hierarchii określa na sposób barbarzyński - to znaczy im wyżej w hierarchii, tym mniej ograniczeń i nakazów mnie obowiązuje), to jednym z zachowań potwierdzającym subiektywnie wysoką pozycję jest demonstracyjna jazda bez pasów. Celują w tym młodzi niedojrzali emocjonalnie mężczyźni. Nakaz jazdy w pasach jest według  takiego ideologa zamachem na święte prawo wolności.

 

Forma agresji wobec otoczenia

 

Jedną z tych form jest "negatywizm" - niestosowanie się do norm ruchu drogowego, bunt przeciwko regułom postępowania, w tym przeciwko regule zapinania pasów. Bardzo często jest to motyw konstruujący zachowanie tzw. "żołnierza mafii". Poczucie, że funkcjonuje się poza prawem, albo na jego granicy nieświadomie wymusza decyzje odrzucania większości norm, w tym między innymi nakazu jazdy w pasach. Osobami o typie "żołnierza mafii" są bardzo często ludzie z mafią nie mający nic wspólnego. Jest to pewien typ społeczno - osobowościowy człowieka, który z różnych powodów czuje się odrzucony przez społeczeństwo, bądź który sam odrzuca obowiązujący układ społeczny.

 

Zaburzenia osobowości

 

Jazda z nie zapiętymi pasami sów jest jednym z zachowań osób z zaburzeniami osobowościowo - temperamentalnymi, żądnych bardzo silnych emocji, "adrenalinowych narkomanów". To oni urządzają nocne samochodowe wyścigi ulicami miast. Pojedynki, gdzie bronią jest samochód, a zwycięzcą ten, kto zademonstruje lekceważenie nie tylko norm, ale i własnego życia. "Adrenalinowy kop" nadaje ich pustemu życiu smak i sens, i nie liczy się wtedy własne, a tym bardziej cudze bezpieczeństwo.

od 7 lat
Wideo

Zlot Cadillaców Inowrocław 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty