Gdyby wszyscy kierowcy i pasażerowie samochodów zapinali pasy podczas jazdy, każdego roku można by uratować życie około 4 tys. mieszkańców państw UE.
Wyniki badań przeprowadzonych w Europie dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko połowę ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku samochodowego.

Tymczasem z badań i pomiarów przeprowadzonych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że pomimo prawnego nakazu stosowania pasów bezpieczeństwie w skali kraju ich wykorzystywanie deklaruje: 69 proc. kierowców, 68 proc. pasażerów siedzących z przodu pojazdu, 51 proc. pasażerów zajmujących miejsca z tyłu pojazdu
Dlaczego ryzykują?
Zdaniem dr. Andrzeja Markowskiego ze Stowarzyszenia Psychologów Transportu przyczyn nie zapinania pasów jest co najmniej kilka i nie wynikają z roztargnienia, czy też zwykłego lekceważenia niebezpieczeństwa. Są one silnie osadzone w nas samych i mają głębsze, niemal mroczne uwarunkowania. Oto najważniejsze przyczyny nie zapinania pasów bezpieczeństwa podczas jazdy, każda z krótką charakterystyką.
Brak utrwalonego nawyku
Jest to zachowanie charakterystyczne dla tzw. "kierowców wiejskich". Przejeżdżają oni niewielkie odcinki bocznych dróg o stosunkowo małym natężeniu ruchu i kontroli policyjnych. Wiedzą, że pasy trzeba zapinać, ale przecież nie "na ich podwórku", gdzie znają każdy zakręt i każdą dziurę. Ktoś, kto w takich warunkach zapina pasy, może stać się pośmiewiskiem "prawdziwych" mężczyzn z okolicy.
Oznaka słabości
Tu mechanizm odrzucania zapinania pasów wiąże się z silną potrzebą konstruowania, bądź potwierdzania i utrwalania subiektywnego obrazu siebie samego. To potwierdzenie zdobywane jest przez demonstrowanie określonych zachowań. Jeżeli więc ktoś szuka potwierdzenia siebie jako osoby stojącej wyżej w hierarchii (a pozycję w hierarchii określa na sposób barbarzyński - to znaczy im wyżej w hierarchii, tym mniej ograniczeń i nakazów mnie obowiązuje), to jednym z zachowań potwierdzającym subiektywnie wysoką pozycję jest demonstracyjna jazda bez pasów. Celują w tym młodzi niedojrzali emocjonalnie mężczyźni. Nakaz jazdy w pasach jest według takiego ideologa zamachem na święte prawo wolności.
Forma agresji wobec otoczenia
Jedną z tych form jest "negatywizm" - niestosowanie się do norm ruchu drogowego, bunt przeciwko regułom postępowania, w tym przeciwko regule zapinania pasów. Bardzo często jest to motyw konstruujący zachowanie tzw. "żołnierza mafii". Poczucie, że funkcjonuje się poza prawem, albo na jego granicy nieświadomie wymusza decyzje odrzucania większości norm, w tym między innymi nakazu jazdy w pasach. Osobami o typie "żołnierza mafii" są bardzo często ludzie z mafią nie mający nic wspólnego. Jest to pewien typ społeczno - osobowościowy człowieka, który z różnych powodów czuje się odrzucony przez społeczeństwo, bądź który sam odrzuca obowiązujący układ społeczny.
Zaburzenia osobowości
Jazda z nie zapiętymi pasami sów jest jednym z zachowań osób z zaburzeniami osobowościowo - temperamentalnymi, żądnych bardzo silnych emocji, "adrenalinowych narkomanów". To oni urządzają nocne samochodowe wyścigi ulicami miast. Pojedynki, gdzie bronią jest samochód, a zwycięzcą ten, kto zademonstruje lekceważenie nie tylko norm, ale i własnego życia. "Adrenalinowy kop" nadaje ich pustemu życiu smak i sens, i nie liczy się wtedy własne, a tym bardziej cudze bezpieczeństwo.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie