Dieslem nie zawsze taniej

(ms)
Według obiegowych opinii jazda "dieslem" jest dużo tańsza. Policzyliśmy to na przykładzie kosztów zakupu i wydatków na paliwo i doszliśmy do zupełnie innych wniosków.

Zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym nie zawsze musi oznaczać oszczędność.
Paliwo to jeden z największych kosztów związanych z użytkowaniem samochodu. Nic więc dziwnego, że przed zakupem auta, wielu kierowców zastanawia się - jaki wybrać silnik.
Według obiegowych opinii jazda "dieslem" jest dużo tańsza. Ale czy zawsze? Policzyliśmy to na przykładzie kosztów zakupu i wydatków na paliwo i doszliśmy do zupełnie innych wniosków.

Dieslem nie zawsze taniej

Przykład pierwszy
Fiat Punto - 1.2 60 KM i 1.9 D 60 KM. Obydwa silniki - benzynowy i wysokoprężny - mają tę samą moc oraz zbliżone osiągi. Punto 1.2, w najtańszej 5- drzwiowej wersji kosztuje w salonie 34 600 zł, natomiast model 1.9 D, też 5- drzwiowy - 40 900 zł. Czy warto więc kupić Punto z silnikiem diesla, który kosztuje o 6 300 zł więcej?
Do naszych obliczeń przyjmujemy, że rocznie autem przejeżdżamy 25 tys. km, jeden litr benzyny bezołowiowej 95-oktanowej kosztuje 3,25 zł., oleju napędowego - 2,60 zł.. Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym w Punto 1.2 wynosi 5,7 l/100 km, w modelu diesel - 5.7 l/100 km.
W ciągu jednego roku przejeżdżając Punto 1.2, 25 tys. km, zużyjemy 1425 litrów benzyny, która na dziś kosztowałaby
4 631 zł. W analogicznym okresie w Punto 1.9 D zużyjemy również 1 425 litrów, ale oleju napędowego, a więc wydamy 3 705 zł.
W ciągu 1 roku jeżdżąc dieselem "zaoszczędzimy" więc na paliwie 926 zł.
Licząc dalej, większy koszt zakupu diesla zwróci się dopiero po 6 latach i 8 miesiącach. Jak widać z podanego przykładu, zakup diesla nie zawsze musi się opłacać, bo po 6 latach większość właścicieli auta myśli już o jego zmianie na inny. Poza tym rzeczywisty koszt Punto 1.9 D jest jeszcze większy. Droższe będzie OC (płacimy od pojemności silnika), AC (płacimy od wartości pojazdu, a diesel jest wart więcej). Serwis diesla też kosztuje więcej.

Dieslem nie zawsze taniej

Przykład drugi
Peugeot 406 1.8 112 KM kosztuje 63 200 zł. Ten sam model, ale z silnikiem diesla, o pojemności 2.0 i mocy 110 KM jest o 20 650 zł droższy. Kiedy zwróci się większy koszt zakupu ? Przyjmujemy te same założenia, jak w przypadku Punto, tzn. że przejeżdżamy rocznie 25 tys. km, 1 litr Pb95 kosztuje 3,25 zł, 1 litr ON - 2, 60 zł.
Peugeot 406 1.8 zużywa średnio 7,7 l/100 km, natomiast 2.0 diesel - 5.7 l/100 km.
Jeżdżąc modelem 1.8 rocznie 25 tys. km, zużyjemy 1 925 litrów benzyny, płacąc 6 256 zł. Przez jeden rok w Peugeocie 2.0 D zużyjemy 1425 litrów oleju napędowego wydając na to 3705 zł. Mamy więc różnicę na korzyść diesla 2551 zł rocznie.
Większy wydatek przy zakupie Peugeota 406 2.0 HDI zwróci się więc dopiero po 8 latach.
Reasumując, zakup diesla nie zawsze musi być racjonalny.
Sprawa ma się zupełnie inaczej, gdy autem jeździmy np. 80 tys. km, rocznie, albo gdy kupujemy samochód używany. W pierwszym przypadku większy koszt zakupu diesla zwróci się już po 3-4 latach i wtedy będziemy mogli dopiero naprawdę "oszczędzać" na paliwie. W drugim przypadku ceny modeli z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym są prawie takie same, a więc kupując diesla oszczędzamy od razu.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty